دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد! جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها

دی‌ماه حادثه‌ها روایت تصادفاتی است که در بین قربانیان آن‌ها می‌توان افراد مختلفی را دید،از کارگرانی که به محل کار نرسیدند تا خانواده‌هایی که در غم از دست دادن پدر و مادر و فرزند داغدار شدند.
به گزارش مهر، این روزها جاده‌های مختلف کشورمان از خوزستان و کرمان گرفته تا کردستان و تهران میزبان حوادث مختلفی است که تعداد آن‌ها از یک‌سو و قربانیان و مصدومان از سوی دیگر زنگ هشدار را به صدا درآورده است.
در طول دی‌ماه بارها تصادفات زنجیره‌ای سر تیتر خبرها شده و حتی برخی شهرها را به عزای عمومی کشانده است؛ اما چرا تاکنون متولیان امر پاسخی قانع‌کننده در مورد تکرار این حوادث نداده‌اند؟
بزرگ‌ترین و به‌نوعی پر تلفات ترین حوادث جاده‌ای طی این مدت در خوزستان به وقوع پیوسته است به‌طوری‌که طی همین دی‌ماه تصادف زنجیره‌ای ۵۰ خودرو و کشته شدن ۵ نفر و همچنین سانحه تصادف کارگران با ۱۰ کشته در رسانه‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفت.


جاده‌های مرگ در خوزستان زیاد است، هفته گذشته شاهد یکی از تلخ‌ترین حوادث جاده‌ای کشور در جاده قدیم اهواز به خرمشهر بودیم که مدت‌هاست با عنوان «جاده مرگ» در لیست پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها قرار دارد اما هنوز بعد از تشکیل جلسات و امضای تفاهم‌نامه‌ها به همان شکل گذشته باقی‌مانده است.
جاده‌ای پرتردد که بسیاری از شرکت‌های صنعتی و تولیدی شرکت نفت و همچنین توسعه نیشکر، کاروان‌های زیارتی راهیان نور در آن تردد می‌کنند؛ جاده‌ای که باوجوداینکه یک مسیر اصلی و مهم تلقی می‌شود اما همچنان از مشکل عرض کم (مشکل اساسی بسیاری از جاده‌های پرتردد استان خوزستان) رنج می‌برد و بارها تعداد زیادی از هم‌وطنانمان را به کام مرگ کشانده است.
حوادث جاده‌ای جای کرونا را گرفت!
خوزستان استانی ترانزیتی است که تردد کامیون‌های تجاری بسیاری (وارداتی و صادراتی) در آن انجام می‌شود؛ عبور کامیون‌ها از جاده‌های شهری و روستایی باعث فرسوده‌تر شدن آسفالت جاده‌ها می‌شود و زیرساخت‌های ضعیف فعلی درنهایت جوابگوی این بار ترافیکی عظیم نخواهند بود.
با این تفاسیر ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از متهمان اصلی در زمینهٔ تصادفات اخیر است و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مختلف قضایی و بازرسی باید به ترک فعل‌ها و قصورها در این زمینه ورود کنند.
همچنین در تصادف دیگر روز دوشنبه در خوزستان انگشت تقصیر به سمت خطای انسانی و مه گرفتگی جاده گرفته شد اما به نظر می‌رسد قصور متولیان درزمینهٔ عدم مسدود کردن محور باید موردبررسی قرار گیرد؛ مشابه این حادثه را چند روز قبل‌تر نیز در خوزستان داشتیم که بازهم علت آن «مه گرفتگی» اعلام شد!
در استان کردستان نیز انفجار تانکر سوخت و کشته شدن سه نفر پای مدعی‌العموم را به میان کشید و در جیرفت نیز تصادف زنجیره‌ای ۷ قربانی گرفت.
با این تفاسیر به نظر می‌رسد زمان آن رسیده دستگاه‌های مرتبط پاسخگویی جدی‌تری در مورد حوادث رخ‌داده طی روزهای اخیر داشته باشند، تصادف‌هایی که بیشتر از کرونا در برخی استان‌ها جان گرفت! باید منتظر ماند و دید ورود مدعی‌العموم و نهادهای مرتبط مانند سازمان بازرسی در این زمینه چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.
برخی از حوادث جاده‌ای مهم دی‌ماه
۲۰ دی ۱۴۰۰؛ ۵ فوتی و ۴۱ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای خوزستان
عارف اصل شرهانی مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۵۰ خودرو در این سانحه رانندگی دلخراش با هم برخورد کرده‌اند. وی افزود: متاسفانه پنج نفر جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر هم مصدوم شده‌اند.
مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان تصریح کرد: خبرها حاکی از آتش سوزی شدید و مجروحیت سرنشینان خودرو است.
اصل شرهانی با اشاره به اینکه مصدومان پنج زن و ۳۶ نفر مرد بوده‌اند، یادآور شد: از بین متوفیان نیز یک نفر زن و چهار نفر مرد بودند.
وی عنوان کرد: تا ظهر روز دوشنبه ۱۰ نفر از مصدومان از بیمارستان ترخیص شده‌اند.
سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان هم در توضیح جزئیات تصادف زنجیره‌ای در خوزستان اظهار کرد: در یک لاین ۹ خودرو با هم برخورد کرده‌اند و در لاین مقابل، در فاصله حدود ۲۰۰ متری، حدود ۵۰ خودرو تصادف کرده و سه خودرو آتش گرفته‌اند.
وی افزود: سه سرنشین یک خودرو سواری و یکی از سرنشینان خودروی دیگر جان باخته اند. سرهنگ دولتشاهی بیان کرد: اغلب محورهای خوزستان در روزهای اخیر مه آلود هستند و شاهد چند حادثه بوده‌ایم.
رئیس پلیس راه استان خوزستان گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، رعایت نکردن سرعت مطمئنه در وضعیت مه آلود، عامل وقوع حادثه امروز بوده است، اما علت دقیق، بعد از بررسی‌های کامل اعلام می‌شود. سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور هم در گفت‌وگویی با شبکه خبر اعلام کرد آنچه در گزارش‌های اولیه به‌دست‌آمده است در این محور «مه» شدید حاکم بوده و دید رانندگان به حداقل رسیده است؛ رانندگان به‌جای اینکه در چنین شرایطی از سرعت خود بکاهند همچنان با سرعت در شرایط عادی به مسیر خود ادامه داده‌اند و به همین دلیل چند خودرو به هم برخورد کرده‌اند و این تصادف را رقم‌زده‌اند.
وی ادامه داد: در ماده‌های ۱۲۹ و ۱۳۰ قانون راهنمایی و رانندگی ذکرشده است که اگر رانندگان در یک مسیر حرکت می‌کنند و دیدشان به حداقل رسید باید فاصله بیش از ۵۰ متر را رعایت کنند و حتماً سرعتشان را کاهش دهند یا اصلاً در یک جای امن توقف کنند تا شرایط به حالت طبیعی برگردد.
معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تصریح کرد: متاسفانه صبح امروز رانندگان با همان سرعت قبل به مسیر خود ادامه دادند و موجب به وجود آمدن این تصادف شده و خودشان را گرفتار کردند.
جهانی ادامه داد: اگر «مه» تمام جاده را بگیرد معمولاً پلیس و راهداری جاده را مسدود می‌کنند اما وقتی «مه» به‌صورت مقطعی و تکه‌تکه است خود رانندگان باید موارد ایمنی و آئین‌نامه‌ای را رعایت کنند.
به گفته وی در این جاده شرایط به‌گونه‌ای نبوده است که پلیس بخواهد ورود و جاده را مسدود کند.
معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در جاده در روزهای اخیر تصادفات مشابه داشته‌ایم، گفت: بله در روزهای اخیر هم موارد مشابهی داشته‌ایم.
جهانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پس چرا باوجوداینکه در این جاده در روزهای اخیر تصادف رخ‌داده است باز پلیس ورود نکرده و جاده را ایمن‌سازی نکرده است، گفت: مقامات استانی اطلاعیه و هشدارهایی مبنی بر مه‌آلود بودن جاده در روزهای اخیر منتشر کرده بودند.
۱۸ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای در محور سرفاریاب-دهدشت ۸مصدوم برجا گذاشت
جهانبخش وحدت نژاد گفت: در ساعت ۱۸ و ۵۲ دقیقه شب این خبر به دیسپچ (مرکز پیام) اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه اعلام شد.
وی بیان کرد: بلافاصله پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری ۳ دهدشت به محل حادثه که در محور سرفاریاب _دهدشت و در ورودی شهر دهدشت بود اعزام شدند.
رئیس اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: اولین آمبولانس بعد از ۴ دقیقه بر بالین بیمار رسیدند و بعد از انجام اقدامات درمانی ۳ نفر از مصدومان را بصورت سرپایی مداوا و ۵ نفر از مصدومین را به وسیله آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت منتقل کردند.
وحدت نژاد افزود: وضعیت مصدومان پایدار و مطلوب است.
وی همچنین از برخورد شدید تریلر و کامیون در کمربندی گچساران خبر داد و گفت: این حادثه ۵ مصدوم داشت که به مراکز درمانی منتقل شدند.
۱۸ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای ۲۸ خودرو در محور اهواز - رامهرمز
مدیر روابط عمومی اورژانس خوزستان از وقوع تصادف زنجیره‌ای ۲۸ خودروی سواری در محور اهواز - رامهرمز خبر داد.
عارف اصل شرهانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: این تصادف زنجیره‌ای در ساعت ۷ و ۱۷ دقیقه در ۱۰ کیلومتری پلیس راه اهواز-رامهرمز، روبروی منطقه کریت کمپ رخ داد و ۲۸ خودروی سواری به صورت رنجیره ای با هم تصادف کردند.
وی افزود: خوشبختانه این تصادف تنها یک مصدوم داشت که به بیمارستان منتقل شد و برخی افراد دچار جراحت‌های جزئی شدند که نیازی به انتقال به بیمارستان نداشتند.
۱۷ دی ۱۴۰۰؛ ۱۰ کشته و زخمی در تصادف زنجیره‌ای جیرفت
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در پی تصادف زنجیره‌ای در ساعت ۲۱:۰۵ بین دو دستگاه پراید و پژو ۴۰۵ و دو دستگاه موتورسیکلت در خسروآباد ابتدای جاده منوجان - هشت بندی جیرفت در استان کرمان متاسفانه ۷ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.
وی افزود: در این حادثه فوراً ۳ دستگاه آمبولانس به محل تصادف اعزام شد.
۴ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای دلخراش درجاده اهواز -خرمشهر / همه کارگران فوت شدند
سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: وقوع یک فقره سانحه رانندگی در محور اهواز-خرمشهر در ساعت ۷ و ۷ دقیقه صبح به مرکز اورژانس ۱۱۵ اطلاع رسانی شد. وی با بیان اینکه در این تصادف زنجیره‌ای پنج دستگاه خودروی سبک و سنگین شامل اتوبوس حامل کارگران، خاور حامل گوسفند، رانا، پژو، پراید و کامیون باهم برخورد کردند، افزود: ۱۰ نفر از کارگران اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۱۴ نفر دیگر مصدوم شدند.
سرهنگ دولتشاهی با اشاره به انتقال اجساد به سردخانه و مصدومان حادثه به وسیله آمبولانس‌های مرکز اورژانس به بیمارستان، اظهار کرد: خودروی رانا در آتش سوخت. رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به حضور نیروهای امدادی و هلال احمر در صحنه تصادف گفت: علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات دقیق اعلام خواهد شد.
وی بیان کرد: در این مینی‌بوس که حامل کارگران شرکت نفت بوده طبق اعلام اورژانس پنج نفر حالشان زیاد مساعد نیست.
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه پس از بررسی‌های انجام شده تجاوز به چپ خودروی ایسوزو به دلیل خواب آلودگی و خستگی راننده علت وقوع این حادثه گزارش شده گفت: محور اهواز به خرمشهر جزو محورهای حادثه خیز و پر تصادف خوزستان است.
سرپرست فرمانداری شادگان هم گفت: در پی وقوع تصادف دلخراش در جاده اهواز - خرمشهر و درگذشت ۱۰ تن از شهروندان شادگانی در این حادثه، یکشنبه در شادگان عزای عمومی اعلام شد.
حجت الاسلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری استان خوزستان هم اظهار کرد: دستور رسیدگی در خصوص مشخص شدن مقصران اعم از راننده یا سایر عوامل تاثیرگذار در وقوع این حادثه صادر شده است.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان افزود: امروز صبح در محور خرمشهر- اهواز یک تصادف زنجیره‌ای رخ داده است که در آن ۶ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند و تعدادی از هم‌وطنانمان فوت و مجروح شده‌اند. وی گفت: دستورات لازم برای بررسی علت این حادثه صادر شده است و پس از تکمیل تحقیقات، نتایج آن به صورت کامل به اطلاع هموطنان خواهد رسید.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» راه‌های کنترل وضعیت بازار مسکن را بررسی کرد نیاز به میلیون‌ها مسکن برای جبران عقب‌ ماندگی‌ها ژوبین صفاری حسرت‌زدایی از کودکان بدون سیاست زدگی بخش خصوصی در اقتصاد هنر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟ دیوارهای تَرَک‌خورده گالری‌ها با موافقت نمایندگان تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی تصویب شد دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد! جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها به زودی خبرهای خوب شنیده خواهد شد؟ ماراتن مذاکرات وین در مراحل سرنوشت‌ساز نماینده مجلس:‌ داروهای کمیاب در بازار آزاد با چندین برابر قیمت پیدا می‌شوند! سرگردانی بیماران خاص میان داروخانه‌های شهر سخنگوی دولت: هیچ شخص و کشوری به جز آقای باقری نماینده ایران در مذاکرات وین نیست اولیانوف: در مذاکرات وین هیچ کشوری جا نمی‌ماند! سرلشکر باقری: واقعیت‌های دفاع مقدس باید عیناً و بدون تحریف به جامعه ارائه شود دلایل ناتوانی نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران