از کفن‌پوش‌ها خبری نیست!


آفتاب یزد - گروه شبکه: به تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که سر و صدا به پا کرده است. این ویدئو نشان می‌دهد که جمعی از بلاگرهای زن درعرصه‌های مختلف در ساختمان وزارت ورزش جمع شده‌اند و جلسه‌ای را در خصوص ترویج امر ازدواج برگزار کردند. این اتفاق با واکنش‌های انتقادی زیادی روبرو شد به خصوص آنکه اگر چنین جلسه‌ای در دولت قبل برگزار می‌شد هجمه‌های بسیاری روانه آن‌ها میشد و به سبک وسیاق قبل کفن‌پوش‌ها روانه خیابان‌ها می‌شدند. حتی برخی‌ها هم از آن به عنوان «دورهمی زنانه» یاد کردند. از سوی دیگر، نکته‌ای که وجود دارد این است که این بلاگرها قطعا برای تبلیغ چنین موضوعی (تبلیغ ازدواج) که به آن‌ها سپرده شده است پول زیادی را دریافت
خواهند کرد. در صورتی که می‌شد آن پول را صرف هزینه یک زندگی برای یک زوج کرد. نکته مهم‌تر آنکه بارها عنوان شده است بلاگرهای این چنینی، مروج زندگی لاکچری هستند که هر کسی از عهده آن برنخواهد آمد در واقع اوضاع اقتصادی چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد. از همین رو این بلاگرها که خود همیشه در معرض انتقاد هستند و معمولا برای به دست آوردن فالوور دست به هر کاری می‌زنند حتی دروغ، نمی‌توانند تشویق‌کننده ازدواج باشند.
> واکنش وزارت ورزش و جوانان
اما پس از این واکنش‌ها، وزارت ورزش و جوانان با انتشار بیانیه‌ای، جلسه مذکور را «جلسه مجمع ملی خیرین ازدواج» عنوان می‌کند که تنها به منظور «ترویج امر ازدواج در فضای مجازی» تشکیل شده است. به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: «در پی حواشی به وجود آمده جلسه مجمع ملی خیرین ازدواج با تعدادی از بلاگرهای جوان، به اطلاع عموم می‌رساند، مجمع ملی خیرین ازدواج برای تبلیغ و ترویج ازدواج آسان جوانان و همچنین تهیه جهیزیه زوجین نیازمند با بسیاری از اقشار و گروه‌ها ارتباط برقرار کرده و در تدارک جشن بزرگی برای ازدواج صدها زوج جوان در پایان سال جاری است که برای تبلیغات این امر نشستی با بلاگرهای جوان جهت هماهنگی این موضوع و ترویج امر ازدواج در فضای مجازی برگزار کرده است. در ادامه تاکید شده است: این نشست صرفا به علت فقدان مکان مناسبی برای برگزاری جلسات مجمع ملی خیرین ازدواج در سالن جلسات ساختمان شماره ۲ برگزار شده و این مجمع از سال‌ها قبل جلساتشان را در سالن‌های وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌کردند. در پایان بیانیه مذکور نیز نوشته شده که «یامین پور» معاون امور جوانان در این نشست حضور نداشته و اخبار منتشر شده در این خصوص کذب است. »


> از قهرمان المپیک گرفته تا شل حجاب و کارتن‌خواب، گفتگو کرده‌ام
وحید یامین‌پور نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اگر مجمع خیرین ازدواج توانسته آدم‌های متفاوتی رو که هیچ وقت صدای ما بهشون نمی‌رسه جمع کنه و درباره ازدواج باهاشون حرف بزنه، دمشون گرم. این جلسه رو نبودم و از جزییات مطلع نیستم، ولی اعتراف می‌کنم در همین مدت از آخوند تا شل‌حجاب و از قهرمان المپیک تا کارتن‌خواب رو دعوت و باهاشون گفتگو کردم. بنده به هرکسی که بتونه در حل مشکلی از جوانان کمک کنه تعظیم می‌کنم».
> وزارت ورزش برگزارکننده نشست بلاگرها نبود
از سوی دیگر سرپرست مجمع ملی خیرین ازدواج در این رابطه گفت: «به دعوت مجمع خیرین ازدواج تعدادی از خانم‌های بلاگر در جلسه‌ای حاضر شدند تا تبلیغاتی برای ترویج امر ازدواج انجام دهند.» محمدباقر جلالی سرپرست در گفت‌وگو با برنا با بیان اینکه به دعوت مجمع خیرین ازدواج این خانم‌های بلاگر در جلسه حاضر شدند، افزود: «این افراد هیچ هزینه‌ای را بابت تبلیغات از وزارت ورزش و جوانان و مجمع خیرین ازدواج دریافت نکردند و نخواهند کرد.» جلالی ادامه داد: «این افراد برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تهیه جهیزیه ۱۱۴ زوج ایرانی به این موضوع ورود کردند. این کار از گذشته هم توسط این افراد انجام می‌شده است و مختص این حرکت نیست.» وی با اشاره به تاثیر زندگی شخصی این افراد بر روی مسئله ازدواج گفت: «اینکه خانم بلاگری بعد از شرایط تلخ زندگیش این امر را تبدیل به خیر کند، مسئله‌ی مهمی است و این امر کار منفی نیست و کار تشویق او برای ترویج مسئله ازدواج مهم است.» سرپرست مجمع ملی خیرین ازدواج ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود با کمک بلاگرهای اینستاگرامی بتوانیم
یک چهارم جهیزیه مورد نظر را از طریق مشارکت مردمی جذب کنیم. همچنین این جهیزیه از سوی مجمع خیرین تامین می‌شود و خیرین، نهادها و... در این موضوع کمک می‌کنند. همچنین برنامه آینده ما تهیه ۱۱۰هزار جهیزیه برای زوجین جوان است.».
> واکنش کاربران
اما همانطور که عنوان شد این جلسه با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «خبرگزاری‌ها گفتند ابتدا موضع وزارت ورزش و جوانان این بوده که این جلسه ربطی به وزارتخانه نداشته. یامین‌پور هم گفته از جزییات خبر نداشته اما چه خوب که همچین جلسه‌ای بوده. اعضای یک وزارتخانه حرفشون یکی نیست و معاون خبر نداره از اتفاقات. وزارتخانه مگه سینماست که ورود بهش راحت باشه؟»
کاربر دیگری گفته است: «صراحتا بگید بلاگرها چه تاثیری می‌توانند بگذارند، اگر بحث کمک مالی از سوی مردم و به واسطه بلاگرها هست، شفافیت تراکنش‌ها به چه صورت خواهد بود؟»
دیگری نوشت: «اگر ازدواج به عنوان یک مسئله فرهنگی مورد بحث بوده، چرا از جامعه‌شناسان و فعالین میادین علمی مثل دانشگاه ها، کمک نگرفتید؟»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «واکنش وزارت ورزش و یامین‌پور به جلسه بلاگرها رودیدم. بلاگرها میخوان ترویج ازدواج کنند؟ پول بدن و یا کمک مالی جمع کنند برا امر ازدواج؟ یا به اینا پول میدین تا ازدواج رو ترویج کنند؟ هرطور حساب میکنم آخرش میگم آخه چرا اینا؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «یکی از دوستانم که از دختران قهرمان هست و تحصیلکرده دیپلماسی ورزشی؛ بعد از کلی تلاش برای کمک به وزارت ورزش و امور خارجه، بالاخره ناامید شد و از ایران رفت. بدون اینکه جوابی بگیره. تصویر حضور بلاگرها در وزارت ورزش رو که دیدم، یادش افتادم و یه بار دیگه بهم یادآوری شد که شایسته‌ها جایی ندارن»، «من نمیگم از بلاگرها کمک گرفته نشه اتفاقا خوبه! ولی مشکل اینجاست که دعوت‌شدگان بلاگر نیستن و مروج بدترین سبک زندگی هستند قرار نیست چون خارجی و غریبه نیستن، این سبک غلط رو به رسمیت بشناسیم»، «الان فهمیدم که چرا وحید یامین‌پور با رسانه‌ها مصاحبه نمیکنه».