نتایج سفر هیئت سیاسی و اقتصادی طالبان به تهران

اخیرا یک هیئت اقتصادی و سیاسی ۲۶ نفره و در راس آن مولوی «امیر خان متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران سفر کرد و در این سفر طی دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت و گوهایی صورت گرفت.
به گزارش ایرنا، رسانه های خبری به نقل از مقامات افغان اعلام کردند که این هیئت در این سفر که روز شنبه ١٨ دی ماه آغاز شد و پس از سه روز پایان یافت، گفت‌وگوهای مثبتی را با مقامات ایرانی در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت و حمل و نقل انجام دادند.
به گزارش آوای افغانستان، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توئیتی نوشت که متقی در جریان این سفر با مقام‌های ایرانی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، ترانزیتی و مهاجرین گفت‌وگو کردند.
گفتنی است «احمدالله وثیق» معاون سخنگوی طالبان نیز با اشاره به اهمیت جغرافیایی افغانستان بر این باور است که ایران می تواند از افغانستان برای صادرات کالاهای خود به کشورهای آسیای میانه استفاده کند.


وثیق ضمن سازنده توصیف کردن مذاکرات هیئت طالبان با مقامات ایرانی می‌گوید که در این سفر، روابط دوجانبه، تجارت، انرژی، ترانزیت و مسائل امنیتی مورد بحث قرار گرفته است.
اگرچه پس از ورود هیات طالبان به تهران شماری از گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشایی سفارت افغانستان در تهران و تحویل آن به طالبان مطرح شده بود، اما «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به این گمانه زنی ها خاتمه داد و گفت: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.
جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد رهبران طالبان فشارهای ناشی از تحولات سیاسی، امنیتی و وضعیت بحرانی اقتصاد داخلی افغانستان و همچنین فاجعه انسانی جاری در کشورشان و بحران هایی که برای کشورهای همسایه ایجاد کرده است را به خوبی درک کنند و برای مهار بحران ها و فجایع تازه، سیاست‌های خردمندانه تری اتخاذ کنند؛ سیاست‌هایی که هم مشروعیت و اعتبار ملی فراهم آورد و هم به همسایگان و قدرت‌های منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی اطمینان دهد که افغانستان در مسیر درستی حرکت می‌کند و حاکمان کنونی کشور با حمایت همه آحاد ملت افغانستان توان مواجهه موثر با چالش های کنونی را دارند.
همچنین چند خبرگزاری افغان از جمله خبرگزاری صدای افغان (آوا) نیز به نقل از منابعی در سفارت افغانستان در تهران، شایعات تحویل این سفارتخانه به طالبان را تکذیب کردە و بی اساس خوانده اند.
بنا به گزارش آوا، در چند روز گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نامعلوم گزارش دادە بودند کە جمهوری اسلامی ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل نیروهای طالبان می‌دهد.
در خبرها آمده بود که ایران، دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد اما سفارت افغانستان در تهران را تحویل آنها خواهد داد تا به امورات شهروندان افغانستانی در ایران رسیدگی کنند.
از سوی دیگر، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است که سفر مولوی امیر خان متقی به تهران به دعوت مقامات ایرانی انجام شده است. به گفته وی موضوعات اقتصادی، سیاسی، گمرکی، ترانزیت و مسائل مرتبط با مهاجران، محور مذاکرات وزیر خارجه طالبان با مقامات ایران است.
همانگونه که بلخی اشاره کرد، یکی از مباحث مطرح در این گفت وگوها، موضوع مهاجرت شهروندان افغان به ایران و میزبانی ایران از آنها بوده است تا بتوانند راهکارهای اصلی برای مهار بحران رو به گسترش مهاجرت از مبدا افغانستان به مقصد کشورهای همسایه به ویژه ایران را پیدا کنند.
به گفته مقام های جمهوری اسلامی ایران طی چهار ماه اخیر، حدود ۸۰۰ هزار نفر از پناهجویان افغانستان وارد ایران شده اند؛ این در حالی است که ایران تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا و بلوک کشورهای هم پیمان آن قرار دارد و با توجه به میزبانی میلیون‌ها نفر از مهاجرین افغانستانی، ظرفیت لازم برای پذیرش موج جدید مهاجرت را ندارد.
با این وجود مقامات ایران همواره از تداوم همکاری های اقتصادی دو کشور و فراهم سازی زمینه های مناسب زندگی برای مهاجرین افغان در ایران به دولت های گذشته و حاکمان فعلی افغانستان اطمینان داده و می دهند.
در همین راستا کنسولگری ایران در هرات اعلام کرد که دوباره روند صدور روادید سیاحتی را آغاز کرده و روند مصاحبه با درخواست‌دهندگان ویزا نیز از سر گرفته شده است.
در هر حال امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، گفت وگو ها با مقامات تهران را «مثبت» ارزیابی کرد.
وی درباره این سفر به رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت: «دیدارهای مثبتی با طرف ایرانی در زمینه تجارت، نفت، ترانزیت، سیاسی و امنیتی داشتیم. هدف ما برقراری روابط خوب با منطقه و به ویژه با کشورهای همسایه است.»
روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران نیز تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی تاکید دارد».
بر اساس اعلام این وزارتخانه، «در جریان سفر مولوی امیر خان متقی وزیر خارجه طالبان به تهران توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری همچون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی به دست آمد».
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز بعد از ورود به تهران به شبکه طلوع نیوز گفته است، «پیمان‌های بزرگ واردات نفت و گاز با مقامات ایرانی امضا خواهد شد».
همچنین سخی احمد پیمان معاون اجرایی اتاق صنایع و معادن طالبان نیز اظهار داشته بود که قرار است ایران در بخش معادن افغانستان سرمایه‌گذاری کند.
سفر مولوی امیر خان متقی به ایران در حالی انجام شد که افغانستان به دنبال تعلیق کمک‌های بین‌المللی و توقیف اموال بانک مرکزی این کشور در خارج با بحران اقتصادی و انسانی روبرو است.
در مقابل ایران نیز نگران تبعات این بحران در همسایه شرقی خود و احتمال افزایش شمار پناهجویان افغان است. به همین دلیل امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران بعد از دیدار با هیات طالبان در تهران، از آمریکا خواست دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد کند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی افغانستان در خارج از این کشور را بلوکه کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جریان دیدار با سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان گفت: «باید از دارایی‌های افغانستان که آمریکا مسدود کرده است، برای اهداف بشردوستانه و بهبود شرایط زندگی در افغانستان استفاده شود.»
البته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی درخواست بازگرداندن منابع مالی افغانستان به طالبان را مطرح می‌کند که گزارش‌ اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد گروه‌های امدادی برای توزیع مواد غذایی و پوشاک زمستانی میان نیازمندان افغان با چالش مواجه‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا هنوز هم خواننده شدن بین بازیگران طرفدار دارد؟ یک بام و دو هوا بین نُت و اَکت غلامرضا کمالی پناه من آیت‌الله نیستم رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه به عمان و قطر باز هم پای میانجی ها به میان می‌آید؟ در جلسه مجلس چه گذشت؟ انتقاد مجلس از مشخص نبودن برنامه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی آیا رویداد‌های قزاقستان در نهایت به نفع روسیه و چین و به زیان آمریکا تمام می‌شود؟ بازی قدرت‌ها در زمین قزاقستان دست‌انداز غربی در مقابل کاتالیزور ایرانی در مذاکرات وین «ابتکار» اما و اگرهای بن کارت خرید نان به جای یارانه را بررسی کرد احیای دوباره کوپن؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: قاطعانه مانع هرگونه افزایش قیمت کالاها شوید در شانزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور مقرر شد کارگروه تخصصی تنظیم بازار اقلام کشاورزی تشکیل می شود پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۲۲ نتایج سفر هیئت سیاسی و اقتصادی طالبان به تهران در فضای مجازی مطرح شد توضیح وزیر ارتباطات درباره حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت اهدای ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از یونان به ایران