آب تهران بدون مشکل


تجارت- گروه زیربنایی: همواره اخباری که مستقیما با سلامتی شهروندان در ارتباط بوده از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حساسیت ویژه ای همراه آن بوده است. حالا چند روزی است اخباری مبنی بر ورود فاضلاب به سد ماملو که یکی از منابع اصلی تأمین آب شرب تهران است، در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که همین امر مسئولان مختلفی را مجبور به واکنش و اظهارنظر کرده است. گفتنی است اخباری از این دست طی سال های گذشته کم نبوده اند و همین هفته ی گذشته برگشت خوردن محصولات کشاورزی به دلیل وجود سم در محصول صادراتی حاشیه های فراوانی را برای صنعت کشاورزی به همراه داشت. شاید بتوان مردم را به عدم مصرف محصولات کشاورزی ترغیب کرد اما آب آشامیدنی مقوله ای نیست که بتوان آن را کنار گذاشت و یا مردم را به عدم مصرف آن ترغیب کرد.
در همین خصوص شرکت آب و فاضلاب تهران ضمن تشریح جزئیات طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب پردیس، اعلام کرد: آب آشامیدنی شهروندان از مبدأ تا نقطه مصرف پایش می‌شود و کیفیت آب آشامیدنی توزیعی در تهران تحت کنترل قرار دارد. پیگیری‌های خبرگزاری تسنیم از شرکت آب‌وفاضلاب تهران منجر به‌منظور توضیح مسائل مربوط به ورود فاضلاب به سد ماملو گزارشی ارسال کرد که متن گزارش ارسالی شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران بدین شرح است: "شهرهای واقع در بالادست حوضه آبریز سد ماملو به‌دلیل واقع‌شدن در شرق استان تهران و با توجه به نزدیکی به شهر تهران و شرایط آب‌وهوایی خاص و مهاجرت طی 10 سال گذشته از رشد جمعیت قابل‌توجهی برخوردار بوده است. هم‌چنین به‌دلیل گسترش شهرها و هم‌جوارشدن روستاهای حاشیه با بافت شهری و از سویی اجرای یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای روستایی و شهری و ضرورت خدمات‌رسانی، لزوم انجام مطالعات یکپارچه برای طرح فاضلاب شهرها و روستاها در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

ساخت تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب پردیس به‌عهده چه نهادی بوده؟
تعهدات ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در شهر جدید پردیس به دو بخش مسکن مهر شامل فازهای 5،8،9،11 با جمعیت بالغ بر 288هزار نفر و غیر واحدهای مسکن مهر شامل فازهای 1،2،3،4و6 با جمعیت 250هزار نفر تقسیم شده است که بر اساس توافقات دو وزارتخانه نیرو و راه و شهرسازی، کلیه وظایف ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در واحدهای مسکن مهر به‌عهده وزارت راه و شهرسازی و وظایف ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب در سایر فازها به‌عهده وزارت نیرو گذاشته شده است که در این زمینه شرکت آبفای استان تهران برای محقق‌ساختن تعهدات تعیین‌شده نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌ظرفیت 48هزار مترمکعب در شبانه‌روز در دو مدول و هریک به‌ظرفیت 24هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای تحت پوشش قراردادن جمعیت 250هزار نفری اقدام کرده است و مدول اول آن از سال 1396 وارد مدار بهره‌برداری شده و مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب در ابتدای سال جاری وارد مدار بهره‌برداری شده است. شایان ذکر است به‌علت تحقق‌نیافتن برنامه‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس در موعدهای مقرر در احداث تصفیه‌خانه فاضلاب به‌ظرفیت 50هزار مترمکعب در شبانه‌روز در پایین‌دست روستای باغکمش برای تحت پوشش قرار دادن واحدهای مسکن مهر و اسکان جمعیت در فازهای 5-8-9 و 11 به‌منظور مساعدت و پیشگیری از رهاسازی فاضلاب در محیط زیست با توافقات صورت‌گرفته میان دو شرکت عمران پردیس و آبفا، فاضلاب تولیدی فازهای 5، 9 و 11 (حداکثر برای 12 هزار واحد احداثی) با ایجاد ایستگاه پمپاژ و خط انتقال از ابتدای مهرماه سال جاری وارد تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس شده است و با تحقق این امر تکمیل و ایجاد زیرساخت‌های اصلی فاضلاب، ظرفیت ورودی تصفیه‌خانه فاضلاب طی دو سال اخیر از 10 هزار مترمکعب به 32 هزار مترمکعب افزایش و از نظر حجم آلاینده‌های ورودی به محیط زیست بیش از 80 درصد کاهش یافت.
خاطرنشان می‌شود شرکت عمران شهر جدید پردیس موظف شد نسبت به احداث لاگون‌های تصفیه فاضلاب موقت در مجاورت تصفیه‌خانه اصلی برای تصفیه فاضلاب فاز 8 تا پایان سال جاری اقدام کند و تا زمانی که تصفیه‌خانه اصلی وارد مدار شود این واحدها مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم‌چنین در سال جاری ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب سعیدآباد با نصب و راه‌اندازی دو دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب از 200 مترمکعب در شبانه‌روز به 450 مترمکعب افزایش یافته و آماده بهره‌برداری شده است و با انجام این مهم از ورودی فاضلاب
جلوگیری می‌شود.