قالیباف، از بهشت تا برزخ

رأی دیوان محاسبات برای شهردار پیش از انتخابات صادر شد
قالیباف، از بهشت تا برزخ
آرمان- مطهره شفیعی: قالیباف مدتی است که سوار بر قطار بدشانسی شده و ظاهرا مسیر این قطار طولانی است. مردی با چشمان روشن و موهای بور شاید تصور نمی‌کرد که روزی به‌جای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری باید پاسخگوی عملکرد مدیریت خود در شهرداری باشد. بی‌تردید نام بهشت فریبنده است و بسیاری دوست دارند بر بالاترین کرسی آن بنشینند تا شاید بتوانند زودتر از سایرین به پاستور برسند، مانند محمود احمدی‌نژاد که این مسیر را طی کرد و البته خاطره خوبی از خود در مدت 8 سال ریاست‌جمهوری باقی نگذاشت. اکنون باید قالیباف را بازنده دو میدان دانست: نخست اینکه توفیقی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کسب نکرد و نتوانست مسیر بهشت به پاستور را طی کند؛ دیگر اینکه با تشکیل پنجمین دوره شورای شهر تهران او باید کوله‌بار خود را ببندد و پس از 12 سال با شهرداری خداحافظی کند تا شهردار جدید بر صندلی او بنشیند. این دو ناکامی زمانی تلخ‌تر شد که دیوان محاسبات به‌طور جدی پرونده عملکرد قالیباف در شهرداری را گشود و حتی به گفته رئیس این دیوان برای این پرونده رأی هم صادر شد.
دور از شائبه‌های سیاسی


دیروز دادستان دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به پرونده شهرداری تهران در این دیوان گفت: پیش از انتخابات رأی اولیه‌ای برای شهردار تهران صادر شده بود که با رفع موانع موضوع منتفی شد. فیاض شجاعی اظهار کرد: پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری شهردار تهران برای حسابرسی دیوان محاسبات موانعی ایجاد کرده بود که در همین راستا پرونده‌ای در دادسرای دیوان تشکیل و رأی اولیه‌ای هم صادر شد، اما ایشان پیش از قطعیت رأی برای ورود حسابرسان به شهرداری تهران اعلام آمادگی کرد. لذا از قطعی شدن حکم ایشان جلوگیری شد. وی گفت: دیوان محاسبات تا امروز گزارشی در خصوص تخلف مالی شهرداری تهران دریافت نکرده است. در حال حاضر حسابرسان دیوان محاسبات باید پس از استقرار در شهرداری تهران بررسی کنند که اگر تخلفی وجود داشت آن را اعلام کنند. دادستان دیوان محاسبات گفت: این دیوان رسیدگی‌های حرفه‌ای تخصصی خود را به دور از شائبه‌های سیاسی پیگیری می‌کند. در هر مرحله از فعالیت حسابرسان دیوان اگر مانعی ایجاد شود، دیوان ورود خواهد کرد و نهاد مربوطه و مسئول آن را تحت تعقیب قرار خواهد داد. شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده تخلفات افراد از جمله شهردار پس از دوران مسئولیتشان مفتوح خواهد بود یا خیر، گفت: منفک شدن یک مسئول از مسئولیت قبلی موجب رفع تکلیف از آن فرد یا مختومه شدن پرونده نمی‌شود، بلکه رسیدگی به پرونده تا نتیجه قطعی ادامه خواهد یافت و نهایتا یا منع تعقیب از سوی دادستان صادر می‌شود یا هیات‌های مستشاری و محکمه رأی برائت یا محکومیت صادر خواهند کرد.
دیده‌بان شفافیت
پرونده قالیباف چندان غریب نیست و مدت‌هاست که برخی گروه‌ها پیگیر آن هستند؛ جالب است که پیگیری‌های برخی اصولگرایان که از لحاظ سیاسی همراستا با قالیباف هستند، بیش از دیگران است، مانند احمد توکلی، رئیس سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت که سال گذشته در مورد املاک واگذارشده از سوی شهرداری اظهار داشت: «واگذاری‌های املاکی که صورت گرفته است، اوایل به دستور شهردار به افراد بوده و سپس مشخص شده این کار با آیین‌نامه‌ها همخوانی ندارد، چرا که فقط تعاونی‌ها مشمول دریافت این املاک بودند.» در بندی از گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت آمده است: «اقدامات انجام‌گرفته در اين واگذاري‌ها، به سبب نقض قوانين و مقررات قانوني، مجموعه مسئولان دخیل و مدیران تصمیم‌گیر در زمینه این واگذاری‌ها را از سه جهت مشمول عناوین مجرمانه قانونی قرار می‌دهد. پرواضح است که بررسی دقیق و تعیین میزان نقش هر یک از عوامل دخیل در این واگذاری‌‌ها و همچنین نوع مسئولیت کیفری هر یک از اشخاص مرتبط با این پرونده از نظر تعیین مباشران، شرکا و معاونان و همچنین تعیین مسئولیت آمران و ماموران با عنایت به پیچیده بودن این امر و لزوم بررسی کلیه مستندات، نیازمند بررسی‌های دقيق قضائي است كه از عهده ديده‌بان خارج است.» برخی با مرور آنچه در مورد عملکرد قالیباف شنیده بودند، به یاد تصمیمات شهردار قبل از او، یعنی محمود احمدی‌نژاد در شهرداری افتادند که در آن برهه هم انتظار بود تا به آنچه در بهشت گذشته، رسیدگی شود. در این راستا عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با بیان اینکه «یکی از بزرگ‌ترین دوره‌های تخلف شهرداری دوره احمدی‌نژاد بود»، گفت: «عملا خیلی از مسائل و پرونده‌ها در مورد این دوره مشخص نشد. در مورد قالیباف هم همین مسائل مطرح است.»
قالیباف چه خواهد کرد؟
سال 96 تا به اینجا برای قالیباف خوش‌یمن نبوده است، چرا که او با کناره‌گیری از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم پرونده رسیدن به پاستور را برای همیشه بست و از سوی دیگر نه‌تنها جایگاهی در بهشت نخواهد داشت، بلکه باید منتظر رسیدگی به پرونده عملکرد 12‌ساله خود در شهرداری باشد. اکنون سوال این است که قالیباف از این پس چه خواهد کرد و آیا اعتمادی به او برای جلوس بر کرسی‌های قدرت وجود دارد. این روزها شاید بازسازی جایگاه سیاسی بزرگ‌ترین دغدغه قالیباف باشد.