روز یازدهم مذاکرات وین تمرکز مذاکره‌کنندگان بر اصل راستی‌آزمایی

مذاکرات جاری در وین این روزها در حالی ادامه پیدا می‌کند که گفت‌ وگوهای دیپلماتیک درباره احیای توافق هسته‌ای ۹۴ در حال پیشرفت است و اصل راستی‌آزمایی که زمانی جزو موضوعات اصلی مورد مخالفت طرف‌های غربی بود، اکنون به رسمیت شناخته شده است.
به گزارش ایرنا، هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو هفته پیش آغاز شده است و به اذعان مذاکره‌کنندگان رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.
روز پنجشنبه مذاکرات وین در دو سطح روسای هیات‌ها و کارشناسان ادامه پیدا کرد. در همین چارچوب، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در دو دیدار دوجانبه با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیات مذاکره‌کننده روسیه بحث و رایزنی کرد.
همچنین دیداری میان باقری و مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی برگزار شد. علاوه بر این، جلساتی در سطح کارشناسی به صورت دو و چندجانبه برای بررسی موضوعات مختلف برگزار شد.


مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و آمریکا در جلسه‌ای که پنجشنبه شب در وین تشکیل شد درباره توالی اجرای توافق احتمالی بحث و تبادل نظر کردند.
باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران از کاهش موارد اختلافی در پیش‌نویس توافق خبر داده و گفته بود که مذاکرات رو به جلو در جریان است. مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه نیز از مواضع مذاکراتی ایران حمایت کرده و تاکید می‌کنند که گفت‌ وگوها برای دستیابی به توافق ادامه دارد.
ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی آزمایی ارائه کردند و هیات‌ها در حال بررسی این متون هستند.
مقام‌های آمریکایی و اروپایی نیز اذعان دارند که در مذاکرات پیشرفت‌هایی صورت گرفته است اما آنها ادعا می‌کنند که اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان به توافق امیدوار بود.
به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کردند و هیئت‌ها در حال بررسی این متون هستند.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت: این جلسه در فضایی مثبت و سازنده برگزار شد. بر اساس این گزارش، اصل راستی‌آزمایی که زمانی جزو موضوعات اصلی مورد مخالفت طرف‌های غربی بود، اکنون به رسمیت شناخته شده و بحث در خصوص ساز و کارهای انجام راستی‌آزمایی همچنان ادامه دارد.
تجربه اجرای ناقص برجام به ویژه در زمینه رفع تحریم ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باعث شده است که تیم ایرانی در مذاکرات جاری بر بحث راستی آزمایی تاکید ویژه ای را داشته باشد. هدف آن است که انتفاع ایران از برجام به صورت واقعی و عملی اتفاق بیفتد، نه اینکه تحریم‌ها صرفا روی کاغذ رفع شده و در عمل باقی بمانند.
مولفه دومی که تیم ایرانی بر آن تاکید دارد، عنصر پایداری و دوام توافق است. عملکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در خروج یکطرفه از توافق هسته ای تیم ایرانی را به این نتیجه رسانده است که هرگونه توافق ناپایدار به فرض رفع موقتی و متزلزل تحریم ها، نفع مورد انتظار را به ایران نخواهد رساند.
روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بار دیگر با بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای مخالفت کرده و توقف گفت‌ وگوهای وین را خواستار شدند. این دست بیانیه‌ها خود دلیلی است بر اینکه چرا هیئت ایرانی بر دریافت تضمین‌های لازم تا این حد پافشاری می کند.
اما با این وجود روز گذشته اظهاراتی در برخی رسانه ها درباره طرح توافق موقت در گفت‌وگوها مطرح شد که اساسا نسبتی با واقعیت ندارد.
در همین حال یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در این خصوص به ایرنا گفت: اساسا تاکنون موضوع توافق موقت یا به اصطلاح توافق کمتر در برابر کمتر در مذاکرات مطرح نشده و هرگز در دستور کار تیم ایرانی نبوده است؛ همانطور که پیش از این هم اشاره شده است، هیئت ایرانی به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکا است و دستورالعملی برای صحبت در مورد توافق موقت ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
بازار بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ چه وضعیتی خواهد داشت؟ رستگاری بورس در سه ماهه آخر سال محمدعلی وکیلی نوشتیم غرور ملی! ملت خواندند عقده ملی! حاج علی‌اکبری: در جنگ دیپلماسی باید غیرتمندانه ایستاد با وجود امکان ارتباط مستقیم صاحبان اثر و مخاطبان، آیا سانسورهای سلیقه‌ای کارآمد است؟ شبکه‌های اجتماعی در برابر ممیزی قیمت کلیه روی نوار صعودی هزینه‌های معیشت بالا می‌رود سفر به بغداد برای فروش «کلیه» «ابتکار» روند بازارهای اقتصادی را بررسی کرد ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق «ابتکار» روند بازارهای اقتصادی را بررسی کرد ریزش ادامه‌دار قیمت‌ها درصورت توافق در چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهوری چه گذشت؟ از دیدار با سیل‌زدگان تا افتتاح پالایشگاه نفت فوق سنگین دور و نزدیک توافق در دور هشتم مذاکرات وین بازگشت موقت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت‌ها روز یازدهم مذاکرات وین تمرکز مذاکره‌کنندگان بر اصل راستی‌آزمایی حاجی‌زاده با اشاره به آزمایش موتور سنگین ماهواره‌بر در سپاه: اگر جنگ تحمیلی امسال رخ می‌داد، کمتر از هشت روز طول می‌کشید ابلاغ پیام آیت‌الله رئیسی به همتای چینی تاکید امیر عبداللهیان بر توسعه همه جانبه روابط با چین وزیر خارجه چین: آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند