دستیابی به ساخت نیروگاه هسته‌ای در دستور کار


رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه دنیا مطلقاً موافق ما نیست گفت: جهان بر خلاف همه موازین بین المللی و حقوق حقه ما طبق قوانین و موازین آژانس بین المللی، نه تنها با ما همکاری نمی‌کند، بلکه مزاحم ما می‌شود و برایمان مسئله‌های فراوان ایجاد می‌کند.
به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در دیدار با خانواده شهید مسعود علی‌محمدی گفت: سازمان انرژی اتمی جایی نیست که سیاسی یا گروهی و حزبی اداره شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تحریم‌هایی که به بهانه هسته‌ای به کشور تحمیل می‌کنند، هزینه‌های زیادی را برای کشورمان به همراه داشته است. الان حدود ۱۳ هزار کلاهک هسته‌ای در اختیار ۹ کشور از جمله رژیم غاصب صهیونیستی است. ۵ کشوری که دارای حق و تو هستند، کنترل و نظارت می‌کنند و ۴ تای دیگر هم که اصلاً عضو معاهده NPT نیستند.
وی تاکید کرد: اگر امروز امکانات صنعت هسته‌ای همچون تجهیزات تولید رادیو دارو را نداشتیم، آنها به ما رادیو دارو نمی‌دادند، کما اینکه آنچه که نمی‌توانیم تولید کنیم را نمی‌دهند. یعنی در حوزه بهداشت و درمان که حوزه انسانی است و شعارش را می‌دهند، ما را تحریم کردند.



اسلامی یکی از محورهای فلسفه وجودی سازمان را برق هسته‌ای اعلام کرد که پاک‌ترین انرژی‌هاست و گفت: متاسفانه در این مسیر عقب هستیم و باید در گذشته بیشتر کار می‌کردیم. در حال حاضر یک هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی که جدیداً برنامه ریزی کردیم را در دستور کار داریم تا بتوانیم کشورمان را به یک کشور سازنده نیروگاه هسته‌ای تبدیل کنیم.
وی اعلام کرد: محور دوم فرآیند چرخه سوخت است که غنی سازی در راستای تولید سوخت برای نیروگاه‌های هسته‌ای را در بر می‌گیرد، همچنین در بخش دیگر تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای تولید رادیو داروها و کاربرد پرتوها در صنعت، پزشکی و کشاورزی را می‌توان نام برد.
رئیس سازمان انرژی اتمی محور سوم را تولید تجهیزات حوزه کاربرد پرتوها بر شمرد که وارداتی هستند و افزود: در حال حاضر ۱۲ قطب را برای صنعت کشاورزی و غذایی سازماندهی کردیم که در این بخش می‌توانیم با پرتودهی به محصولات آسیب پذیری و آفت پذیری آنها را کاهش داده و انبارمانی این محصولات را افزایش دهیم. این حرکت به لحاظ اقتصادی و پایداری کیفیت تولید و استاندارد و سلامت مواد غذایی کار بزرگی است.
اسلامی محور چهارم را تحقیقات و توسعه خواند و گفت: دانشگاه‌های ما باید بتوانند با فرصت‌هایی که سازمان انرژی اتمی برایشان ایجاد می‌کند، در حوزه تکنولوژی‌های نو کار کنند.