علاقه به قهرمان‌های فوت شده!

آفتاب یزد - گروه شبکه: عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری که در مشهد به سر می‌برد پس از بازدید از آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی بر سر مزار مرحوم محمدرضا شجریان حاضر و به قرائت فاتحه‌ای پرداخت. اما حضور ضرغامی بر مزار شجریان با انتقادهای زیادی روبه رو شده است. به این دلیل که زمانی که ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت، تصویر و نوای ربنای محمدرضا شجریان ممنوع شد، از همین رو برخی این رفتار حالای ضرغامی را نامناسب عنوان کردند. مسئله‌ای که در این میان مطرح است اینکه بارها شاهد این رفتارهای دوگانه از سوی برخی از مسئولان نسبت به هنرمندان بوده ایم. کسانی که در زمان زنده بودنشان مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرند ولی در زمان مرگشان برای همان مسئول عزیز و محترم می‌شود. حال سوالی که مطرح است اینکه علت این رفتار دوگانه مسئولان چیست؟
> مرده‌هایی که عزیز می‌شوند
یک فعال سیاسی در این رابطه به آفتاب یزد می‌گوید: «به نظرم باید علت این رفتار را از خود آن‌ها جویا شد اما تا آنجایی که یادم می‌آید آقای شجریان خودشان خواسته بودند که ربنای‌شان از صدا و سیما پخش نشود. به هر حال آقای ضرغامی به استاد شجریان به عنوان یک هنرمند نگاه می‌کند و یکی از دلایل حضور ایشان بر مزار آقای شجریان، همین علت می‌تواند باشد.» احمد بخشایش عنوان کرد: «به طور کلی یکی از خطاهای سلبریتی‌های ما این است که بعضا نقش هنرمند بودن ملی‌شان را ایفا نمی‌کنند و وارد سیاست می‌شوند. در صورتی که اصل این است که روشنفکرها باید در اتاق فکر، چیزی را بسازند و بعد برای آنکه، آن را به خورد جامعه بدهند باید آن‌ها را به هنرمندان بدهند و هنرمندان نیز آن‌ها را به مردم بازگو کند اما از آنجایی که هنرمندان روشنفکر شده‌اند باعث شده که مخالف و موافق پیدا کنند.» وی افزود: «به هر حال اینکه آقای ضرغامی بر مزار شجریان حضور یافته‌اند شاید به این دلیل است که ایشان را دوست دارند اما شهید مطهری تعریف می‌کردند که یک حاجی بازاری در زمانهای گذشته میگفت؛ وقتی از شهرری می‌گذشتم می‌دیدم افراد به قطاری که ایستاده کاری ندارند اما به محض حرکت قطار به آن سنگ میزنند. حالا آدم‌ها هم همین گونه هستند تا وقتی زنده هستن کلی موافق و مخالف دارند اما وقتی که فوت میکند برای همه عزیز میشود و سر قبرش می‌روند.» این فعال سیاسی در رابطه با این انتقاد که گفته می‌شود حرکت آقای ضرغامی ریاکارانه است، گفت: «به هر حال ایشان یک زمانی رئیس صدا و سیما بودند و رابطه‌ای هم با آقای شجریان داشتند. اما سوال این است که حالا با سر مزار رفتن ایشان مگر قرار است چه چیزی نصیبشان شود؟ مگر چه انتفاعی آقای ضرغامی از سر قبر رفتن شجریان میبرد؟ به طور کلی به نظرم آقای ضرغامی با این کار میخواهد بگوید به عنوان متولی میراث فرهنگی حرمت درگذشتگان را نگه میداریم».
> واکنش کاربران


اما همانطور که عنوان شد این اقدام ضرغامی با واکنش‌های انتقادی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ان‌شاءالله که کارش دلی باشد».
دیگری نوشت: «همین ایشون نبودن که صدای ربنای استاد رو از صدا و سیما پخش نکردن».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «جناب وزیر کاش برای ملاقات و شنیدن درد دل همکاران هم وقت می‌گذاشتن».
کاربر دیگری گفته است: «یک سوال داشتم، اگه ریاکار نیست چرا عکس کنار مزار فردوسی یا اخوان ثالث که اونجاست رو نذاشته به جای این عکس».
کاربران دیگر نوشته اند: «زمان ریاست بر صداوسیما که همه جوره تحریم کرده بودی حالا چی را میخوای ثابت کنی!»، «اینا فقط قهرمانهای مرده رو دوست دارند»،
«در زمان زنده بودنش بهش بها می‌دادید حالا
نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی»، «زنده را تا زنده است باید به فریادش رسید شما صدای ربنای او را هم پخش نکردید و حتی یکبار هم از ایشان دعوت به برنامه نکردید حالا یادتان آمده افسوس خیلی خیلی دیر شده»، «با احساسات مردم بازی می‌کنی اول که ربنا را ممنوع کردی بعد میایی اینجا عکس می‌گذاری. اوکی رفتی مشکلی نیست دیگه عکس نمی‌گذاشتی که بگی من خوبم»، «آقای ضرغامی دست از این ظاهرسازی‌ها بردارید».