آخرین گمانه‌زنی‌ها از انتخاب شهردار تهران بررسی شد این هشت نفر

آیت وکیلیان
گروه سیاسی ـ آیت وکیلیان: گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها در مورد انتخاب شهردار تهران همچنان در فضای رسانه‌ای ادامه دارد اما اعضای منتخب شورای پنجم هنوز زیر بار هیچ‌کدام از نام‌ها و مصادیق نرفته‌ و نمی‌روند. صاحبنظران در ارتباط با انتخاب شهردار آینده اگرچه وارد مصادیق نشده‌اند، اما ویژگی‌ها و خط مشی را کمابیش مطرح کرده‌اند؛ از جمله اینکه شهردار آینده باید پاسخگوی شورا و مردم باشد. تا اینجای کار جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری تهران محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، حبیب‌الله بی‌طرف، محمود حجتی و محمدعلی افشانی و محسن صفایی فراهانی هستند. نخستین گزینه اما محسن هاشمی رفسنجانی بود که خود بارها این موضوع را تکذیب و بیانیه اخیر شورای شهر پنجم نیز حجت را تمام کرد.
مطرح شدن گزینه‌ها در فضای غیررسمی
اعضای منتخب شورای پنجم تا کنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره شهردار آینده تهران نداشته‌اند و می‌گویند در جلسات‌شان هیچ حرف مصداقی در این‌باره زده نشده است. حجت نظری، نماینده شورای شهر پنجم در این‌باره می‌گوید: گزینه‌‌هایی که برای شهرداری تهران مطرح است، فقط در فضای مجازی و رسانه‌ها و تنها در حد گمانه‌زنی است و منتخبین شورا هنوز هیچ بحثی درباره مصادیق شهرداری نداشتند. تا همین حالا هم در جلسات به اینجا رسیدیم که تازه وارد موضوع انتخاب شهردار شویم و تنها به بحث تعیین شاخص‌ها ورود کردیم. کارهای ابتدایی در این‌باره انجام شده و پیشنهاداتی هم مطرح است. این عضو جدید شورای شهر پنجم با اشاره به سازوکار و نوع انتخاب شهردار تهران می‌گوید: بعضی از افراد شورا مامور شده‌اند تا الگوهایی را برای انتخاب شهردار تهران معرفی کنند و برای انتخاب شهردار آینده تهران ریل‌گذاری شود. او درباره الگوهای پیشنهادی برای رسیدن به شهردار تهران خاطرنشان می‌کند: مثلا اینکه هر یک از اعضا ٣ نفر را پیشنهاد دهند و بعد از رای‌گیری در شورا ۵ نفر انتخاب و دوباره از میان آن ۵ نفر گزینه اصلی با توجه به برنامه‌ها انتخاب شود.


شهردار آینده باید مدیر بحران خوبی باشد
الهام فخاری، عضو دیگر شورای شهر به «ابتکار» می‌گوید که هنوز در جلسات رسمی یا حتی جلسات غیررسمی و افطاری‌ها صحبتی درباره شهردار آینده تهران به صورت مصداقی نشده است؛ ضمن اینکه اخبار رسمی شورای پنجم قرار است از سوی هیات رئیسه سنی اعلام شود. فخاری معتقد است جامعه ما هم پر از سرمایه است و با شیوه‌ای درست به انتخاب خوبی خواهیم رسید. وی ادامه داد: معتقدم در نهایت کسی شهردار تهران می‌شود که بتواند به نمایندگان مردم در شورای شهر تهران و مردم پاسخگو باشد، کسی که از کمک همه گروه‌های تخصصی استفاده کند، فارغ از جهت‌گیری و مناسبات سیاسی. فخاری با بیان اینکه شهر نباید تنها شهر سازه‌ها و ماشین‌ها باشد، گفت: فضای روانشناختی شهر بسیار ناسالم است و باید به سلامت روانی شهروندان توجه کنیم. وی با بیان اینکه مسئله بزرگ این است که در مدیریت شهر تهران به جای آنکه بلدیه باشد به نظمیه بدل شده است، اظهار کرد: وقتی آدم‌هایی که باید در جای خود باشند،‌ نیستند، شهر کارکرد خود را از دست می‌دهد و به یک نهاد سلطه‌گرایانه بدل می‌شود و برای اینکه وضعیت شهر بهبود یابد به انسان‌هایی با نگرش مثبت، پرامید و شاداب نیاز داریم و باید قبل از هر کاری افسردگی مردم بهبود یابد.
از نظرات همه مراجع به ویژه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنیم
حسن رسولی در خصوص بهره بردن از نظرات شورای سیاستگذاری در انتخاب شهردار می‌گوید: ما از نظرات همه مراجع به ویژه شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استقبال و استفاده می‌کنیم اما بر اساس قانون، مرجعی که راجع به این موضوع تصمیم‌گیر نهایی است، شورای شهر است. رسولی در خصوص اینکه کاندیدا شدن اعضای منتخب شورای شهر تهران خلاف میثاق نامه است یا خیر توضیح داد که ما داوطلبین ورود به لیست امید، تماما تعهد اخلاقی را به شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داده‌ایم. این پیمان هم معطوف به تجارب تلخ و شیرین ادوار گذشته شوراست یک اجماع کاملی وجود دارد بین 21 نفر که در طی 4 سال آینده ما به عنوان منتخبین مردم به همان کاری مشغول باشیم که رای دهندگان، ما را برای انجام آن کار به وکالت خویش برگزیدند، فقط بحث سمت شهرداری نیست سایر سمت‌ها هم همینطور خواهد بود. مردم به ما رای داده‌اند که در شورای شهر که پارلمان پایتخت محسوب می‌شود برای نظارت موثر بر مدیریت حوزه شهری و قانونگذاری در خدمت آنها باشیم.
هنوز به هیچ مصداقی برای شهرداری تهران نرسیده‌ایم
شهربانو امانی، نایب رئیس منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شاخص‌های اصلی شهردار آینده تهران چیست، به «ابتکار» گفت: هنوز شاخص‌های ما احصاء نشده و ممکن است خیلی افراد جزو گزینه‌ها باشند. وی در پاسخ به اینکه مهمترین اولویت شورای شهر پنجم چیست تصریح کرد: اولویت اول ما معرفی یک شهردار خوب، جامع‌الشرایط، مدیر، مدبر و دست پاک برای مردم کلانشهر تهران است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا در جلساتی که داشتید به فرد خاصی برای تصدی این سمت رسیده‌اید، بیان کرد: ما شورای شهر منتخب هستیم و هنوز کار خود را شروع نکرده‌ایم. از زمانی که صحت انتخابات شورای شهر تهران تایید شد، این 21 نفر جلسات منظمی دارند که بتوانند به یک همگرایی مشترک برسند. طبق اساسنامه‌ای که مصوب شورایعالی است، کمیسیون‌های ما تشکیل شده و هر کمیسیون تخصصی در حال بررسی وضع موجود و برنامه پنج ساله دوم تهران است که در حال اجرا است و حدود یک سال از آن باقی مانده. ما در این چارچوب و با توجه به وضعیت امروز تهران، شاخص‌هایی را احصاء خواهیم کرد و در چارچوب آن شاخص‌ها شورای شهر تصمیم خواهد گرفت که با اعلام عمومی از چهره‌های ملی رزومه بخواهد. در آیین‌نامه چند گزینه داریم که شاخص‌های احصاء شده اعلام عمومی شود. براساس همان شاخص‌ها هرکدام از اعضا می‌توانند سه نفر را به شورا معرفی کنند. البته افراد دیگر هم می‌توانند فرد مورد نظر خود را معرفی کنند. افراد معرفی شده با شاخص‌های موجود سنجیده خواهند شد و در نهایت فکر می‌کنم این 21 نفر شهرداری را انتخاب خواهند کرد که اکثریت جامعه بپذیرد. این نماینده ادوار مجلس با اشاره به برنامه منتخبین شورای شهر تهران برای حل مشکلات مدیریت شهری گفت: مردم به تغییر در امور اداره شهر تهران رای دادند. یک نظر این است که ما ضمن اینکه برای رزومه، برنامه و توان شهردار تهران رای دهیم برای کابینه او هم از شورا رای بگیریم. امانی در پاسخ به این سوال که آیا منظور وی معاونین شهردار است، افزود: بله، معاونین شهردار و حتی بیست و دو نفر شهردار مناطق هم از شورا رای بگیرند. ولی در حد طرح موضوع در این مورد صحبت کردیم. من فکر می‌کنم اگر تعاملی به این شکل با شهردار آینده داشته باشیم می‌توانیم به هدفمان در مدیریت شهری خوب کلانشهر تهران برسیم.