مواد غذایی مفید قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا

مهدیه حسین زاده‪-‬ این روزها که بسیاری از افراد برای جلوگیری از ویروس کرونا، واکسن تزریق می‌کنند باید بدانیم که تغذیه یکی از موارد مهم قبل و بعد از واکسیناسیون علیه کرونا است که باید آن را مورد توجه قرار داد تا بدن پاسخ مناسب‌تری به واکسن بدهد، پاسخ مناسب بدن به واکسن وابسته به عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن است که برخی از این نکات عبارتند از:
> زردچوبه
«کورکومین» موجود در زردچوبه که به آن رنگ زرد می‌بخشد برای سلامتی ما بسیار مناسب است. خوب است که شرایطی مانند تشدید را درمان کنیم. این یک ماده غذایی ضد استرس است زیرا از مغز فرد در برابر فشارهای عصبی محافظت می‌کند و قبل از واکسیناسیون ضروری است. می‌توانید آن را در غذاهای مختلف یا با شیر مصرف کنید.
> سیر


سیر در تقویت ایمنی و تغذیه موجودات میکروسکوپی روده بزرگ معجزه می‌کند. سیر سرشار از پروبیوتیک است، که موجودات میکروسکوپی روده را تغذیه می‌کند.
> زنجبیل
زنجبیل در کنترل بیماری مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و عفونت ریه کمک می‌کند. این ماده به کاهش استرس کمک می‌کند و بنابراین قبل از استفاده از واکسن برای مقابله با استرس باید آن را مصرف کرد.
> سبزیجات سبز
سبزیجات قسمت قابل توجهی از رژیم روزانه ما را تشکیل می‌دهند. سبزیجات سبزبرگ از مواد مغذی، مواد معدنی و ترکیبات فنلی است. اینها سرشار از کلسیم و مواد معدنی هستند. سعی کنید برای مبارزه با تحریک، سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
> میوه‌های تازه
میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ترکیبات مصنوعی گیاهی هستند. میوه‌ها از مواد غذایی ضروری هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
- پنج غذایی که یکی را قبل و بعد واکسن مصرف کنید:
> بلوبری یا شاه توت
بلوبری مملو از تقویت کننده‌های سلولی و فلاونوئیدهای گیاهی است. اینها فوق العاده غنی از پتاسیم و ویتامین C هستند و به بهبود سطح سروتونین کمک می‌کنند.
> سوپ آب مرغ و سبزیجات
برای تقویت ایمنی بدن، مراقبت از روده مهم است. برای افزایش سلامت روده می‌توانید سوپ سبزیجات یا آب مرغ مخلوط کنید.
> شکلات تلخ
شکلات تلخ پر از مکمل‌هایی است که می‌توانند بلافاصله روحیه شما را تقویت کرده و انرژی شما را تامین کنند. مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ می‌تواند بهزیستی شما را بهبود بخشد و می‌تواند خطر بیماری کرونر را کاهش دهد و بنابراین باید پس از واکسیناسیون مصرف شود.
> روغن زیتون خام
روغن زیتون بکر در پیشگیری از دیابت و بیماری‌های عصبی معجزه می‌کند. چربی اشباع نشده در روغن زیتون می‌تواند نشانگرهای التهابی مانند پروتئین پاسخ‌دهنده C را کاهش دهد.
> کلم بروکلی
خوردن کلم بروکلی با کاهش سطح کلسترول در بدن، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که سبزیجات چلیپایی می‌توانند خطر بیماری کرونر را کاهش دهند. می‌توانید آن را به صورت پخته یا بخارپز داشته باشید.
- مواردی که باید قبل و بعد واکسن از آن‌ها اجتناب کرد عبارتند از:
سیگار کشیدن
رفتن برای واکسیناسیون معده خالی
الکل
نوشیدنی‌های کافئین دار
هیدراته بودن
هیدراته بودن یکی از مهمترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن احساس سلامتی در شماست، چه قبل و چه بعد از واکسیناسیون. طبق گفته انستیتوی پزشکی (IOM)، زنان به ۲.۷ لیتر مایعات در روز (بیش از ۱۱ فنجان) و مردان به ۳.۷ لیتر (بیش از ۱۵ فنجان) نیاز دارند. حدود ۲۰درصد مایعات ما از غذا تامین می‌شود، اما با این وجود، طبق دستورالعمل IOM، ۸-۱۲ فنجان باقی می‌ماند. من توصیه می‌کنم هشت فنجان ۸ اونسی (۲۴۰سی سی) را هدف قرار دهید که به طور مساوی در طول روز پخش شود. به روز خود در چهاربخش فکر کنید: ۱) از ساعت بیدار شدن تا اواسط صبح. ۲) اواسط صبح تا ناهار؛ ۳) وقت ناهار تا اواسط بعد از ظهر و ۴) اواسط بعد از ظهر تا وقت ناهار. در طول هر یک از این بلوک‌ها ۲ فنجان (۱۶ اونس) آب میل کنید. در صورت نیاز زنگ ساعت تلفن همراه خود را به عنوان یک یادآوری تنظیم کنید. و اگر طرفدار آب ساده نیستید، H۲O خود را با مواد افزودنی مفید مانند لیمو، نعناع تازه، خیار قطعه قطعه شده، زنجبیل تازه یا تکه‌های میوه‌ای کمی له شده، مصرف کنید.