خنده‌ها و گریه‌های شاپوری

آفتاب یزد- گروه شبکه: او یک نوستالژیک است به خصوص برای متولدین دهه ۶۰ و ۷۰. بیشتری‌ها او را با تقلید صدای هلیکوپتر می‌شناسند. نامش مجید شاپوری است هنرمندی که بنیانگذار تقلید صدا و صداسازی با حنجره در ایران است که از دهه ۶۰ و ۷۰ در تلویزیون برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کرد و یکی از چهره‌های هنری معروف در آن زمان بود. سال‌ها از مجید شاپوری خبری نبود یا بهتر است بگوییم که او نیز در میان انبوهی از هنرمندان جدید به فراموشی سپرده شد تا اینکه در برنامه جوکر احسان علیخانی حاضر شد و یاد و خاطره هنرمندی‌هایش را برای شرکت‌کنندگان جوکر و بسیاری از مردم زنده کرد. مجید شاپوری در برنامه جوکر اجرای بسیار زیبایی را از خود به نمایش گذاشت تا حدی که او را پدیده جوکر نامیدند. اما اگر برنامه جوکری وجود نداشت که مجید شاپوری در آن حضور یابد هیچگاه متوجه نمی‌شدیم که در چه شرایط سختی زندگی می‌کند. چرا که در گفتگویی، مجید شاپوری از واقعیتی پرده برداشت که بسیار تلخ است. او گفته است: «در دفتر کار یکی از دوستانم زندگی می‌کنم و شب‌ها آنجا می‌خوابم، چون از عهده اجاره‌خانه برنمی‌آیم». اینکه کسی بعد از این همه سال اجرای هنری و این اندازه تسلط در اجرا در چنین وضعیتی باشد بسیار ناراحت‌کننده است. از همین رو این شرایطش واکنش‌هایی را در پی داشته است.
> مجید شاپوری بدشانس بود که...
عصر ایران طی یادداشتی به قلم کاوه معین‌فر در این باره می‌نویسد: «شاید بتوان گفت که افرادی چون مجید شاپوری بد شانس بودند که در زمان جوانی و اوج اجراهای آن‌ها، دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت تا از این راه بیشتر شناخته شوند و یا بتوانند کسب درآمدی کنند که شاهد چنین موقعیت تلخی در زندگی آن‌ها نباشیم.‌ ای کاش صداوسیما به عنوان یکی از هنرمندان قدیمی و با سابقه آن رسانه برای چنین افرادی چاره‌ای بیندیشد. قطعا فراهم کردن مسکن برای مجید شاپوری به اندازه هزینه ۲ قسمت از سریالهایی است که تولید شده و پخش شده و هیچ تاثیرگذاری هم نداشته است. فکر کنید در ۵ سال اخیر چند مجموعه تلویزیونی از این دست داشته ایم... آسایش زندگی یک انسان، یک هنرمند، یک فعال در رادیو و تلویزیون سابق چون مجید شاپوری قطعا بسیار ارزشمندتر از سریالها و برنامه‌هایی است که هیچ کارکردی ندارد و به نوعی فقط هدر دادن وقت و سرمایه است. جدا از صداوسیما آیا نهادهای دیگری برای رسیدگی به وضعیت هنرمندانی از این دست وجود ندارد؟ صندوق اعتباری هنر، کانون بازنشستگان کشوری، حوزه هنری، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، شهرداری و...شب گذشته اعلام شد که سالن نمایش فیلم برای اهالی رسانه برخلاف سال‌های قبل در برج میلاد نیست و در مجموعه چارسو خواهد بود. دلیل این تغییر گویا این است که شهرداری برای برج میلاد ۷ یا ۹ میلیارد تومان از جشنواره فجر خواسته است. اعداد را که می‌شنوم بیشتر ناراحت می‌شوم چون با ۱۰ درصد چنین رقم‌هایی می‌توان برای شاپوری یا هنرمندانی امثال او خانه‌ها خرید. امیدوارم این حضور در برنامه جوکر باعث شود که یک اتفاق مثبتی در زندگی مجید شاپوری رخ دهد. او از این شرایط نابسامان بیرون‌اید و یک سرپناهی داشته باشد که شب را در آنجا بخوابد نه در دفتر کار دوستانش! موقعیت بسیار دردناکی است.»
واکنش کاربران


اما اوضاع و احوال مجید شاپوری نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «ورود ‎مجید شاپوری صحنه غمناکی بود. هنرمند سالخورده بی‌ادعا و محجوبی که چندنسل آدما رو خندونده اما برخلاف اینهمه آدم اشتباهی در عرصه هنر ما، ظاهر و پوشش ساده و چهره خسته‌ای داشت که گرد سالیان دراز به چهره‌اش نشسته بود. حالا هم که روایتگر زندگی تلخش است که حتی خانه‌ای برای زندگی ندارد».
کاربر دیگری گفته است: «دلم گرفت وقتی مجید شاپوری رو توی جوکر دیدم... وقتی تلویزیون رسما هیچ سرگرمی نداشت، اینها و خیلی‌های دیگه در حد بضاعتشون تلاش کردن ما رو سرگرم کنن و حالا چون جنس کارشون مورد پسند نیست منزوی شدن و لحاظ زندگی شرایط سختی را می‌گذرانند. خوبه که حمایتشون کنیم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «یکی از خلاقیت‌های اتاق فکر برنامه ‎جوکر بهره‌گیری از ‎کمدین‌های قدیمی است. حضور ‎مجید شاپوری در این قسمت؛ اتفاق بزرگی بود، یادمان رفته بود در دوره‌ای از تاریخ که ژانر ‎کمدی به این وسعت قوت نگرفته بود، آرتیست‌هایی همانند او، دل مردم را شاد می‌کردند و دلخوش بودیم به همین. اما متاسفانه سال‌ها آن‌ها را فراموش کردیم و از حال‌شان بی‌خبر».