تداوم سیلاب‌ و بارش برف در جنوب و غرب ایران

ایران زمین – روزهای پر باران و برف در استان‌های جنوبی، شرقی و غرب و شمال غربی کشور همچنان ادامه دارد. روزهایی با دغدغه و دلهره سیل و آبگرفتگی و برف و یخ‌زدگی و همراه با امید برای رفع دلهره و نگرانی خشکسالی. بارش‌ها در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی باز هم سیلابی شد و استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان را دربرگرفت. بارش‌ها که درشمال غرب بیشتر به شکل برف بود مشکلاتی را برای استان‌های سردسیر فراهم کرد و موجب به زیر برف رفتن صدها راه روستایی شد. براساس گزارش‌ها تاکنون سه نفر در سیلاب‌های جنوب و شرق کرمان مفقود شده‌اند که جست‌و‌جوها برای یافتن آنان ادامه دارد. سه روستا در میناب با کمک نیروهای جهادی و بسیجی تخلیه شده تا از وقوع حوادث تلخ جانی در این روستاهای در معرض خطر جلوگیری شود.
«کبری رفیعی» کارشناس سازمان هواشناسی گفت: دیروز (دوشنبه) به غیر از پنج استان بقیه استان‌ها گرفتار سیلاب، آبگرفتگی معابر و بارش برف و باران بودند. وی افزود: امروز (سه‌شنبه) شدت بارش‌ها روی استان‌های جنوبی در شرق هرمزگان و جنوب کرمان، گیلان، غرب مازندران، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و ارتفاعات شمال خوزستان است و ضروری است مدیران استانی اقدامات پیشگیرانه برای کنترل سیلاب احتمالی را انجام دهند.
 تخلیه ۳ روستای پایین دست سد استقلال میناب
«مهرداد حسن‌زاده» مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به ایرنا گفت: شدت بارش‌ها به حدی بود که سیلاب دیروز موجب قطع برق ۳۰ روستا در استان شد، همچنین بارش‌های سیل آسا موجب انسداد مسیر ۲۶ روستا و قطع آب ۶ روستا شد. به گفته وی، روز گذشته سیلاب وارد تعدادی واحد مسکونی در میناب و بندرعباس شد. وی تأکید کرد: امروز سه‌شنبه استان ما یکی از استان‌هایی است که کماکان با فعالیت شدید این سامانه درگیر خواهد بود و ضروری است مردم و مسئولان آمادگی آن را داشته باشند تا مشکلی به ‌وجود نیاید. «مجید سلحشور» فرمانده ویژه میناب هم گفت: در پی بازگشایی اضطراری دریچه‌های سد استقلال این شهرستان، دیروز تخلیه فوری سه روستای پایین دست سد شامل مازغ بالا، مازغ پایین و تنبک انجام شد.


وی تأکید کرد: این روستاها بیش از یک هزار نفر جمعیت دارند واهالی این روستاها با کمک نیروهای قرارگاه مدینه منوره سپاه پاسداران به شهرک صنعتی تیاب و مدارس روستاهای دُهو، حکمی و تیاب انتقال پیدا کردند. وی ادامه داد: با توجه به افزایش ورودی آب به دریاچه سد میناب، افزون‌ بر ۱۰ روستا در مسیر روان آب خروجی سد استقلال میناب قرار دارند که لازم شود سریع‌تر تخلیه شوند. اطلاع‌رسانی لازم به اهالی این روستاها انجام شده و جمعیت هلال احمر و سایر ارگان‌های خدمات‌رسان در منطقه حضور فعال دارند.
 سیستان و بلوچستان در آماده‌باش سیل
سیلاب دیروز همچنین نیرو‌های امدادی سیستان و بلوچستان را به حالت آماده‌باش درآورد و برخی رودخانه‌های استان طغیان کردند.
«علیرضا شهرکی» مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: روز دوشنبه محور دلگان به زهکلوت به‌دلیل سیلاب بسته شد. وی تصریح کرد: از شامگاه شنبه که حجم بارندگی‌های استان کرمان افزایش پیدا کرد مسیرهای منتهی به این استان همچون دلگان - زهکلوت به جهت طغیان رودخانه‌ها بسته شده است. وی با بیان اینکه سه روستا در مسیر دلگان - زهکلوت به‌دلیل حجم بارندگی‌ها و سیلاب مناطق بالادست در استان کرمان دچار خاموشی برق شدند، خاطرنشان کرد: برق مسیر روستای چاهکیچی و هودیان قطع شده است که تیم‌های امدادی منتظر فروکش و کم شدن آب رودخانه‌ها هستند تا تیرهای برقی که افتاده و دچار مشکل شدند را رفع ایراد کنند. به گفته وی، روز گذشته ارتباط تلفنی در مسیر دلگان به جلگه چاه‌هاشم برای ساعاتی قطع شد.
 مفقودی ۲ کودک، انسداد ۴۵ راه و قطع برق ۳۰ روستای ریگان کرمان
هواشناسی کرمان هفته گذشته هشدار نارنجی صادر کرده بود اما روز یکشنبه سطح و رنگ هشدار را به قرمز تغییر داد و خواستار افزایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت‌ها شد.
این هشدار درحالی است که در سیل چند روز پیش در جنوب استان شاهد خسارت‌های به نسبت زیادی به زیرساخت‌های مختلف بودیم و میزان خسارت‌ها افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده بود. «امین باقری» فرماندار ریگان در شرق استان کرمان گفت: به‌دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان ۲کودک مفقود شدند که دیروز دوشنبه تلاش امدادگران برای یافتن آنان ادامه داشت. جاری شدن سیلاب راه ۴۵روستای این شهرستان را نیز مسدود و برق 30 روستا را قطع کرد.سیل در جنوب کرمان نیز یک مفقودی داشته است.
«ابراهیم ماندگاری» رئیس جمعیت هلال‌احمر قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان نیز گفت: روز گذشته طغیان رودخانه و سیل موجب مفقودی یک نفر در این شهرستان شده است و تلاش امدادگران برای یافتن وی ادامه دارد. به گفته وی، با وجود هشدارهای قبلی و مسدود بودن راه‌های روستایی یک دستگاه خودرو پژو پارس با ۲ سرنشین در روستای شریک آباد از توابع دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج که قصد عبور از رودخانه را داشتند در جریان آب واژگون شده است. یک نفر از سرنشینان نجات پیدا کرده و توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی اعزام شد اما یک نفر از سرنشینان سواری را آب رودخانه با خود برده است و تلاش برای یافتن او ادامه دارد.
 بارش سنگین برف در اردبیل
در این میان بارش سنگین برف نیز در برخی استان‌ها ادامه داشت، در اردبیل ارتفاع برف به بیش از 50 سانتیمتر رسید و راه روستایی صدها روستا مسدود شد.
برف همچنین برای سومین روز متوالی مدارس را به تعطیلی کشاند.
«کلیم‌الله وثوقی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از برف‌روبی راه ۸۰۰ روستای این استان خبر داد. سرهنگ سیدحجت فتاحی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل هم از مردم این استان خواست با توجه به بارش سنگین برف و لغزنده بودن جاده‌ها از تردد غیرضروری در معابر شهری و جاده‌ای خودداری کنند. مهدی خدمتی مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل نیز اعلام کرد که جلسه ویژه شورای مدیریت بحران استان اردبیل تشکیل شده و تمامی دستگاه‌های امدادرسان، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در آماده‌باش کامل هستند.
قطع راه ارتباطی ۳۷۴ روستا در آذربایجان غربی
در آذربایجان غربی نیز بارش برف ادامه داشت و به گفته ارسلان شکری روز گذشته مسیر ارتباطی ۳۷۴ روستای این استان در شهرستان‌های مختلف شمالی، مرکزی و جنوبی بر اثر بارش برف و کولاک مسدود بود. وی تأکید کرد: مسافران فقط در صورت لزوم وارد جاده شوند و در این صورت نیز تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و زنجیر چرخ، جیره خشک و لباس گرم همراه داشته باشند. اردلان محمدپور  مسئول اداره هواشناسی مهاباد هم گفت: ارتفاع برف در این شهرستان طی ۲۴ ساعت یکشنبه تا دوشنبه به ۴۲سانتی‌متر رسیده بود که در طی ۱۰سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
 ارتفاع برف در پاوه کرمانشاه به ۲ متر می‌رسد
«ابراهیم شهریاری» رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان پاوه گفت: دیروز ارتفاع برف در گردنه شمشیر و سریاس به بیش از یک متر و در سه راهی شهدا (ملندو) این شهرستان به ۲ متر رسیده بود.
«کرم محمدی» فرماندار دالاهو هم گفت: بارش سنگین برف در این شهرستان باعث قطعی برق بخش‌هایی از این شهرستان از جمله تعدادی از روستاهای زرده، محلات زرده و شوا در شهر کرند و تعدادی از روستاهای گهواره شد.
 تنها یک راه اصلی کردستان باز بود
بارش سنگین برف در کردستان نیز موجب شد «سرهنگ حمید عبدالملکی» جانشین رئیس پلیس راه کردستان روز گذشته اعلام کند: روز دوشنبه تنها مسیر قروه-دهگلان-سنندج باز و سایر مسیرها عملاً مسدود بود.
«رامبد نوذری» معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان نیز گفت: به‌دلیل بارش برف و کولاک راه ارتباطی ۵۵۰ روستای استان دیروز بسته شده بود.

تأکید معاون اول رئیس‌جمهور بر رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل

کرمان - معاون اول رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار کرمان گزارش وضعیت مناطق سیلزده این استان را جویا شد و ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده بر بسیج امکانات برای اهالی درگیر آبگرفتگی تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کرمان، محمد مخبر ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده در مناطق سیلزده کرمان و با توجه به گزارش استاندار کرمان بر رسیدگی به خانواده‌هایی که منازلشان دچار آبگرفتگی شده و بسیج امکانات در این حوزه تأکید کرد.
براساس این گزارش علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز در گزارش خود به تشکیل ستاد مدیریت بحران در روز گذشته و انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق مختلف استان کرمان در راستای کاهش خسارات ناشی از بارندگی‌ها اشاره کرد.
وی از تداوم آماده باش فرمانداران و مدیران، فراخوان تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی و حضور نیروهای امدادی و خدماتی در مناطق سیلزده استان کرمان خبر داد.

اجازه ‌آیت‌الله صافی‌گلپایگانی برای صرف نصف سهم ‌امام جهت کمک به سیلزدگان اخیر

قم - ‌آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ‌مرجع تقلید شیعیان صرف نصف سهم مبارک امام زمان(عج) برای کمک به سیلزدگان اخیر را جایز دانست.
به گزارش تسنیم، دفتر آیت‌الله صافی‌گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مرجع تقلید اجازه صرف نصف سهم مبارک امام زمان(عج) برای کمک به سیلزدگان اخیر را دادند. متن این اطلاعیه به این شرح است: ضمن اظهار همدردی با مردم شریف و عزیز آسیب دیده از سیل اخیر، به اطلاع می‌رساند: مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، اجازه فرمودند، مؤمنین از نصف سهم مبارک امام زمان(عج) جهت کمک به آسیب‌دیدگان سیل اخیر، پرداخت نمایند. ان شاء‌الله تعالی با عنایات حضرت ولی عصر (عج)  ، مشکلات و نگرانی‌های مردم شریف مناطق سیلزده و سایر بلاد برطرف گردد.