خطیب‌زاده با تاکید حفظ خط قرمزها برای رسیدن به توافق در وین بن‌بست لاینحلی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری مذاکرات وین و استقرار دوباره مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها برای ادامه مذاکرات وین در محل انجام برگزاری مذاکرات گفت: گفت‌وگو در مسیر درستی قرار گرفته است و بن‌بست لاینحلی نداریم. در مورد برخی از موضوعات کلیدی باقی مانده باید تصمیمات خاص سیاسی گرفته شود و این موضوع نیازمند این است که تصمیمات در پایتخت کشورها گرفته شود.
به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین روند مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ارشد طبق توافق صورت گرفته برای انجام مشورت‌ها و همچنین انجام تنفس پس از چند روز گفت‌وگوهای فشرده به پایتخت‌ها بازگشته بودند و اکنون شاهد بازگشت مجدد مذاکره‌کنندگان به وین هستیم. البته در این چند روز جلسات کارشناسی برگزار شده و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف بوده است.
وی ادامه داد:‌ در راستای گفت‌وگوهایی که تاکنون انجام شده بسیاری از جداول آماده شده است. ستون‌های این جداول نیز آماده است. بخشی از پرانتزها پاکسازی شده‌اند. در مورد ایده‌ها نیز تا حدود بسیار زیادی توافقاتی انجام شده است و در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند. البته موضوعات باقی‌مانده،‌موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد به خصوص از طرف واشنگتن و آن‌ها باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقی‌مانده به خصوص موضوع رفع تحریم‌ها اعلام کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان گفت:‌ اگر این اتفاقات در بازگشت تیم‌های مذاکره‌کنندگان کشورها به وین رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری کارگروه ترتیبات اجرایی در جریان برگزاری مذاکرات وین تصریح کرد:‌ اختلافات مهمی در وین باقی مانده که مهمترین اختلاف سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است. ایران در موضوعات مختلف ابتکارات خوبی داشته است. در موضوعات فنی مذاکرات پیشرفت‌های خوبی داشته است ولی در بحث رفع تحریم‌ها،‌ گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل هنوز اتخاذ نشده و معطل مانده است. ابتکاراتی از سوی آن‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر شنونده بوده‌اند. ایران در این مدت تلاش کرده ابتکارات خوبی ارائه دهد و براساس این ابتکارات پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد مذاکرات وین و همچنین برخی از ددلاین‌هایی که درمورد زمان باقی مانده برای رسیدن به توافق مطرح می‌شود،‌ گفت:‌ما به وزیر امور خارجه آمریکا توصیه می‌کنیم که تمام تلاش خود را به کار بگیرد که پلان A به نتیجه برسد فکر می‌کنم پلن B برای هیچ کشوری جذابیت ندارد و وزیر خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که هر کشوری برای خودش پلن B دارد و شاید پلن B ایران برای آن‌ها جذابیت نداشته باشد.
وی ادامه داد:‌ درمورد برخی از ددلاین‌ها و ضرب‌الاجل‌های ساختگی نیز باید عرض کنم رئیس جمهور فعلی آمریکا، تیم سیاست خارجی این کشور و مذاکره‌کنندگان در این کشور می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است این موضوع به خاطر ایران است نه آمریکایی که از برجام خارج شد و تمام تلاشش را انجام داد که برجام را از بین ببرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی اخباری را می‌شنویم که بیانگر این است که به حصول توافق در وین نزدیک شده و ایران از برخی از خواسته‌های خود در حوزه راستی‌آزمایی و تضمین‌ها کوتاه آمده است و آیا چنین موضوعی درست است،‌ گفت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید حتما در شش دور مذاکرات توافقی حاصل می‌شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ ما برای رسیدن به توافق محورها و خطوط قرمز خود را فراموش نمی‌کنیم. توافقی که ما به دنبال آن هستیم باید از دو ویژگی قابل اتکا و پایدار بودن برخوردار باشد و ترجمه آن در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های اروپایی و آمریکایی گفته شده است.
خطیب‌زاده افزود:‌ اختلافی در اصل اخذ تضمین و راستی‌آزمایی وجود ندارد. باید این تضمین وجود داشته باشد که در آینده آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را با زیر پا گذاشتن تعهدات خود و خروج از توافقات امضا شده به سخره نمی‌گیرد و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی ارائه شود که انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام را تضمین کند. این‌ها موضوعات جدی هستند که در هر توافقی که حاصل شود باید این مسائل لحاظ شده باشد. من به شما عرض می‌کنم که در اتاق مذاکرات ما به صورت روشن خواسته‌های خود را گفته‌ایم و اگر ما به صورت مکتوب برخی از موضوعات را می‌گوییم برای این است که به صورت شفاف و مکتوب خواسته‌های خود را بیان کرده باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره قضاوت در مورد روند مذاکرات وین و قضاوت در مورد آن گفت:‌ ما معمولا قضاوت را انجام نمی‌دهیم و قضاوت‌ طی روزها و در مسیر خود مشخص خواهد شد. گفت‌وگوها در مسیر درستی قرار گرفته است. بن بستن لاینحلی نداریم و همان طور که پیش از این گفتم باید تصمیمات خاص سیاسی گرفته شود. این تصمیمات باید در پایتخت کشورها اتخاذ شود و مطمئنا عدم رسیدن به یک توافق برای هیچ طرفی جذابیت نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار منتشر شده که قرار است آقای ظریف عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور شود و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید؟ خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: بهتر است در مورد این موضوع از خود ایشان سوال کنید.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اینکه شنیده شده که آمریکایی‌ها به ایرانی‌ها پیام داده‌اند که تحریم‌های برجامی را برطرف می‌کنند ولی تحریم‌هایی که با عنوان حقوق بشر اعمال کرده‌اند برطرف نمی‌کنند، گفت: در مورد آنچه که در اتاق مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی اظهارنظر نمی‌کنیم ولی در مورد این موضوع به صورت شفاف عرض می‌کنیم که ما هیچ گونه برچسب جعلی را در خصوص تحریم‌ها نمی‌پذیریم. برچسب‌هایی که براساس نظام داخلی آمریکا زده شده است و ما تاکید بر این داریم که همه تحریم‌ها براساس آنچه که در برجام آمده فارغ از اینکه چه برچسبی به آنها زده شده باید لغو شوند.
سایر اخبار این روزنامه
دستور رئیس قوه قضائیه در ادامه روند اقدامات اصلاحی بنای مربوط به قوه قضائیه در حاشیه رود چالوس تخریب شود جلال خوش‌چهره دو‌ جنس متفاوت در عراق خطیب‌زاده با تاکید حفظ خط قرمزها برای رسیدن به توافق در وین بن‌بست لاینحلی نداریم چرا همچنان پس از سال‌ها قانونی یا دستورالعملی مشخص برای ممیزی تدوین نمی‌شود؟ سردرگمی سریال‌سازان در مواجهه با ممیزی چین، روسیه و ایران چگونه پاسخ ائتلاف سازی ایالات متحده را می‌دهد؟ مثلث کشورهای همگرا علیه آمریکا رییس فدراسیون کشتی گرین کارت آمریکا راپس داده است جنجنال گرین کارت «دبیر» امیرعبداللهیان: در وین وقت‌کشی نمی‌کنیم «ابتکار» تاثیر ورود ارزدیجیتال داخلی به اقتصاد را بررسی کرد رمزارز ملی، وارد شدن به دنیای جدید ثروت؟ رئیس جمهوری در جلسه دوساعته رئیسی با بانکی‌ها مطرح کرد بانک‌ها به مردم تسهیلات دهند، نه تضییقات سخنگوی دولت: نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰میلیون تومان تغییر می‌کند در عراق چه خبر است گام بعدی مقتدی صدر در عراق چه خواهد بود؟ لاوروف: دوستی روسیه و چین علیه هیچکس نیست چین: مخالف تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران هستیم سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: همه چیز برای رسیدن به توافق خوب آماده است