دروغ صادرات گاز اسراييل به لبنان از كجا آمد؟

شنبه پيش بود كه كانال ۱۲ تلويزيون رژيم صهيونيستي از موافقت دولت امريكا با توافق صادرات گاز به لبنان از طريق يك لوله و با عبور از خاك اردن و سوريه خبر داد و مدعي شد كه همه اين كارها با هدف جلوگيري از صادرات سوخت ايران به لبنان و بيم از افزايش نفوذ ايران صورت مي‌گيرد. به گزارش خبرگزاري فارس، اين كانال عبري‌زبان در ادامه ادعا كرد كه طبق طرح جديد، قرار است گاز مورد نياز از ميادين «تامار» و «ليفياثان» فلسطين اشغالي كه در درياي سرخ و تحت اشغال رژيم صهيونيستي واقع شده است، از طريق يك خط لوله ابتدا به اردن، سپس سوريه و از آنجا سرانجام وارد لبنان شود.
اما روز (يكشنبه، ۱۶ ژانويه)، وزارت انرژي لبنان از كذب بودن خبر كانال ۱۲ تلويزيون رژيم صهيونيستي مبني بر موافقت امريكا با توافقنامه واردات گاز از فلسطين اشغالي به لبنان خبر داد و اعلام كرد كه در توافق گازي ميان دولت لبنان و دولت مصر كه روي آن كار مي‌شود به شكلي صريح عنوان شده كه اين گاز از مصر است، مصر مقادير زيادي از اين گاز را در اختيار دارد و داخل كشور خودش صد برابر آنچه قرار است براي لبنان تامين كند، مصرف مي‌كند بنابراين بخش كوچكي از توليد خود را در اختيار لبنان قرار خواهد داد. در ادامه اين بيانيه عنوان شده، اين گاز از اردن عبور خواهد كرد و سپس به سوريه مي‌رسد تا در نهايت خط از آن استفاده شود. بر اساس توافقنامه تزانزيت و «سوآپ» مقادير موازي گاز از ميدان‌هاي گازي در حمص به ايستگاه «دير عمار» در شمال لبنان وارد مي‌شود تا براي تامين برق شهروندان لبناني مورد استفاده قرار گيرد.
وزارت انرژي لبنان تاكيد كرد: اخبار منتشر شده مبني بر اينكه اين گاز اسراييلي است، كاملا كذب است.
پس از بيروت، دفتر امور خاور نزديك وزارت خارجه امريكا طي پستي در توييتر بدون روشن كردن اين امر كه آيا اساسا چنين توافقي وجود دارد يا خير، نوشت: «گزارش‌هاي رسانه‌ها مبني بر اينكه امريكا در توافق انرژي ميان اسراييل و لبنان ميانجيگري كرده، نادرست است».


روزنامه «راي اليوم» با انتشار يادداشتي در خصوص اهداف پشت پرده تل‌آويو از انتشار چنين دروغ شاخداري نوشت كه اين اقدام رژيم صهيونيستي ممكن است به منظور كاشتن بذر نزاع و درگيري ابتدا در صحنه لبنان و سپس بين لبنان و برادرانش در سوريه، اردن و مصر باشد، به‌ويژه كه وزراي انرژي چهار كشور مذكور درباره همه جزييات لجستيكي مربوط به نحوه وصول گاز مصر به لبنان رايزني كرده‌اند. 
در سرمقاله راي اليوم آمده است: « دليل تاخير در اجراي اين پروژه به عدم موافقت امريكا باز مي‌گردد، همان‌طور كه چند روز پيش يك مقام مصري اعلام كرد. به نظر مي‌رسد دولت امريكا كه از طريق دوروتي شيا سفير خود در لبنان اين طرح را پيشنهاد كرده بود، متوجه شده كه صبر لبناني‌ها در حال تمام شدن است و نتايج معكوسي مي‌دهد. حزب‌الله كه محاصره نفتي را با نفتكش‌هاي حامل مازوت و ساير سوخت‌ها در هم شكسته، همين كار را در خصوص رساندن گاز تكرار خواهد كرد، زيرا ايران آماده ارايه جايگزين است و به همين دليل عجله كرد و چراغ سبز نشان داد».
به اعتقاد نويسنده، انتشار شايعاتي از اين دست از سوي تل‌آويو، تلاشي براي ايجاد سردرگمي و تشديد اوضاع در لبنان است. آن‌ هم در شرايطي كه بحران و بن‌بست ايجاد شده در كابينه لبنان با بازگشت وزراي فراكسيون حمايت از مقاومت براي شركت در جلسات دولت در حال گشايش است. بنا بر اين يادداشت، مقامات سوريه كه به دليل مقابله با رژيم اشغالگر اسراييل و مقاومت در قبال غصب حقوق عرب‌ها، بهاي گزافي را براي امنيت، ثبات و تماميت ارضي خود با خون شهداي خود پرداخته‌اند، نمي‌توانند عبور گاز مسروقه اسراييلي‌ها از خاك خود به سوي اراضي لبنان را بپذيرند. در غير اين صورت، چرا اين گاز مستقيما با كوتاه‌كردن صدها كيلومتر، از طريق راس‌الناقوره به لبنان نمي‌رسد. سوريه پيش‌تر نيز با عبور خط لوله گازي قطر از اراضي‌اش براي رسيدن به اروپا و رقابت با روسيه مخالفت كرده بود.
از سوي ديگر، «سيد حسن نصرالله» كه محاصره نفتي عليه لبنان را در هم شكست همان‌گونه كه تحريم‌هاي امريكايي سزار عليه سوريه را شكست نيز نمي‌تواند رسيدن اين گاز مسروقه و مسموم اسراييلي به خانه‌هاي لبناني را بپذيرد. لذا تجربه پيشين اردن كه مردم شريف اردن كه حاضر به پذيرش اين امر نشدند، در لبنان تكرار نخواهد شد. در ادامه اين يادداشت آمده است: «مردم ملي و مقاوم لبنان، غذاي خود را روي آتش گاز مسروقه دشمن كه بارها او را شكست داده‌اند و كشورشان را از اشغال آن آزاد كرده‌اند، نخواهند پخت و ان‌شاء‌الله مي‌توانند حاكميت و اراده‌شان را در ميادين گازي و نفتي خود در آب‌هاي منطقه‌اي با قدرت تحميل كنند. گاز مسروقه از سوي اسراييل يك خط قرمز مهم است و تا زماني كه مقاومتي براي صيانت از ثوابت و ارزش‌هاي عربي و اسلامي وجود دارد و آماده مقابله بزرگ نظامي براي حمايت از حق در فلسطين اشغالي است، وارد خانه‌هاي لبناني نخواهد شد.»