آیا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پاسخ می‌دهند؟

آفتاب یزد: با توجه به مشکلات اقتصادی و دسترسی نه چندان آسان قریب 60 میلیون ایرانی به کالاهای اساسی و گرانی‌کالاها، دولت درصدد برآمد که از طریق توزیع نظام مند کالاهای اساسی، به ویژه مواد خوراکی ضروری مانند مرغ، روغن و برنج، از دامنه این مشکل بکاهد که رضایتمندی مردم را به همراه داشته است.
این ماموریت از سوی کابینه سیزدهم جمهوری اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد. پس از مطرح شدن ضرورت تاسیس یک سامانه و نظام کارآمد توزیع، مباحث و پیشنهادات مختلفی در فضای مجازی و در میان اعضای جوان اکوسیستم نوآوری و زیست بوم
دانش بنیان کشور به وجود آمد.
بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، که عموماً توسط فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی تاسیس شده اند، پیشنهادات و طرح‌های خود را عرضه کردند.


ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، وظیفه انتخاب شرکت و راهبری این طرح را به سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سپرد.
بنا به ادعای فعالان دانش بنیان کشور، در نهایت شگفتی، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، بدون برگزاری یک مناقصه فراگیر و اطلاع‌رسانی، طرح ملی توزیع کالاهای اساسی را به یک شرکت خصوصی ثروتمند سپرد. علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی هنوز مستنداتی از برگزاری هر گونه مناقصه یا روش دیگری برای انتخاب شرکت و مجموعه اصلح، جهت راهبری یک از مهمترین طرح‌های کلان اقتصادی کشور ارائه نکرده‌اند.
پیگیری‌های جوانان نخبه نیز که به مدت چند ماه به امید شرکت در این مناقصه، طرح‌های مختلفی را پالایش و تکوین کرده بودند، نیز با پاسخ‌های مبهم سازمان تعاون روستایی مواجه شد.
در حال حاضر شرکتی که مسئول توزیع این اقلام است، سامانه‌ای به نام بازرگام را تاسیس کرده است، تنها پس از پیگیری‌های نگارنده، حاضر شد، نام مالک خود، یعنی شرکت پیشگامان کویر یزد را در سایت خود بگنجاند.
بازرگام یک فروشگاه آنلاین و سوپرمارکت مجازی است که پیش از این و اکنون نیز، اقلام و محصولات مختلفی مانند انواع میوه، سبزیجات، اقلام سوپرمارکتی، صیفی‌جات، خشکبار و میوه‌های لوکس و بسیار گرانقیمتی مانند فیسالیس و کامکوات را به فروش می‌رساند، از وقتی که این سامانه به عنوان « عامل توزیع آنلاین محصولات تنظیم بازار در کشور» انتخاب شده است، این فروشگاه، یک کاشی جدید با همین عنوان در صفحه اول سایت خود، اضافه کرده است.
در حال حاضر 5 کالای، برنج، روغن، شکر، مرغ و تخم مرغ، در این سامانه با قیمت دولتی عرضه شده است.
کیسه 1کیلویی برنج پاکستانی با قیمت
205 هزار تومان، کیسه 10 کیلوی برنج هندی با نرخ 185 هزار تومان، تخم مرغ هر شانه
30 عددی 43 هزار تومان و روغن آفتاب گردان نیمه جامد 4 کیلویی آفتاب نیز، با قیمت
72 هزار و 800 تومان، فروخته می‌شود. البته 5 مدل روغن مایع دیگر هم در سبد کالای دولتی تنظیم بازار این سامانه گنجانده شده است.
بدون شک، چنین اقداماتی که به دلسردی هر چه بیشتر قشر نخبه و جوان کشور، می‌انجامد، نمی‌تواند با راهبردهای کلان اقتصادی کشور، به ویژه مبانی اقتصاد مقاومتی چندان سازگار باشد.
چه بسا اگر این طرح به شرکت‌های صاحب صلاحیت‌تر و جوان و نخبگان با تشریفات مناقصه سپرده می‌شد، می‌توانست به حل زیربنایی بخشی از مشکلات زیربنایی توزیع اقلام اساسی در کشور، بیانجامد. عموم حوزه‌هایی که شرکت پیشگامان کویر یزد در آن فعالیت دارد، مربوط به بخش‌های دولتی است، این موضوع،
یک بار دیگر اهمیت داشتن روابط خوب با مقامات را جهت رشد سریع، گوشزد می‌کند.