نابودی پدیده و ادامه سکوت تلخ مسئولان!

علی ترابی- تیم فوتبال پدیده از ابتدای لیگ بیست و یکم با چالش های زیادی همراه بود. تا حدی که الان در باتلاق قعر جدول جا خوش کرده و گزینه اول سقوط محسوب می شود.شرایطی را رقم زد که اصلا در حد و شان فوتبال خراسان نبوده و کام فوتبال دوستان مشهدی را تلخ کرده است. آمار هایی که پدیده در نیم فصل اول به دست آورده است، روایتگر مشکلات درون باشگاهی و حاصل اختلافاتی است که مدیران باشگاه سهم به سزایی در نابودی این تیم که جزو سرمایه های اجتماعی شهر مشهد محسوب می شود، دارند. در لیگ برتر با 11 شکست ، 4 مساوی و بدون هیچ پیروزی شانسی برای ماندن ندارد و در جام حذفی هم که مرحله یک هشتم نهایی آن دیروز دنبال شد، با شکست مقابل مس رفسنجان از گردونه رقابت ها حذف شد و دیگر امید و انگیزه ای برای نبرد ندارد. اما نکته ای که خیلی عذاب آور و ناراحت کننده است، سکوت مسئولان ارشد استانی است که هیچ عکس العملی برای نجات تیم فوتبال شهر نشان نمی دهند.با چنین شرایطی این موضوع در ذهن ها تداعی می شود که دلشان برای فوتبال استان نمی سوزد و شاید برای داشتن تیمی در لیگ برتر تمایلی ندارند. روزنامه خراسان در پی رسالت خود و با توجه به موضوع مهم تیم فوتبال پدیده، این بار به سراغ چند تن از پیش کسوتان و  صاحب نظران فوتبال استان رفته است که ماحصل سخنان آن ها تقدیم مخاطبان می شود. البته در این زمینه پیگیر کسب نظرات خداداد عزیزی پیش کسوت فوتبال هم بودیم که متاسفانه به نتیجه ای نرسید.
  تجدید نظر در خصوصی سازی
عباس چمنیان،  پیش کسوت فوتبال و مدرس AFC : نمی دانم هدف یا ایده مدیران باشگاه پدیده در مدیریت تیم چیست و نمی توانم قضاوت کنم، اما آن چه روشن است این که یک مجموعه در بخش خصوصی توان تیم داری را دارد یا ندارد. اگر پدیده ملک شخصی است و در اختیار بخش خصوصی قرار دارد ، قاعدتا نباید به بخش خصوصی در بحث تیم داری کمک شود. هر چند که مسئولان استانی در سال های گذشته حمایت های خوبی از تیم پدیده داشتند. در استان های دیگر هم شرایط همین طور است و به بخش خصوصی کمک آن چنانی نمی شود. این دیدگاه باید تجدید نظر شود که بخش خصوصی با تکیه بر منابع دولتی و ملی بخواهد تیم داری کند، اصلا درست نیست. حداقل درباره شخص حمیداوی که خودش فوتبالی است صدق نمی کند و نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند . حضور بخش خصوصی در فوتبال حرفه ای مستلزم هزینه است و با توجه به این که تیم جزو سرمایه های اجتماعی است، طوری هزینه شود که آسیب نبیند. مالک باشگاه باید از تعارض بی فایده دست بردارد. بیشتر سخنان شان در تعارض است . با مقصر قلمداد کردن دیگران، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. جالب تر این که بخش خصوصی در حال تیم داری است که اصلا در مشهد هم حضور ندارد.استاندار که شخص اول استان است باید برای حفاظت از این سرمایه اجتماعی پای کار بیاید.از طرفی خصوصی سازی دیگر جوابگو نیست.در گذشته 3 تیم ریشه دار مشهد که روند خصوصی سازی را در پیش گرفتند نابود شدند. بنابراین برای یک بار هم که شده همانند دیگر استان ها یک نهاد دولتی یا شبه دولتی پای کار بیاید و تیم داری کند.اگر دوباره تیم را در اختیار بخش خصوصی بگذاریم، باز هم دچار چالش می شویم.
  اراده ای وجود ندارد
رضا مهاجری، پیش کسوت فوتبال : ضروری است مسئولان ارشد استان نگاه ویژه تری به نماینده فوتبال استان داشته باشند. هر چند که این تیم در حال مردن است و در نیم فصل اول تمام رکوردهای منفی در زمینه های مختلف از نظر جدول رده بندی را از آن خود کرده است. ولی اگر قبول داریم که این تیم فوتبال از سرمایه های اجتماعی استان محسوب می شود،باید اقدامی برای نجات آن صورت بگیرد و این کار هم باید از سوی مسئولان بالا دستی همچون استاندار و نماینده های مجلس دنبال شود، اما متاسفانه هیچ اراده ای در این استان وجود ندارد.هر مسئولی وقتی که در مقابل رسانه ها قرار می گیرد، قول و وعده زیاد می دهد، اما به عمل تبدیل نمی شود.در یک برنامه تلویزیونی سه تن از نماینده های مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مقابل مردم صحبت کردند و وعده پیگیری برای حل مشکلات تیم پدیده دادند، اما متاسفانه هیچ اتفاقی صورت نگرفت.


  حلقه گمشده در فوتبال
علی هاشمی، بازیکن سابق ابومسلم و پیام:  هم اکنون بحث مالکیت تیم فوتبال پدیده خیلی مهم است. تجربه بلاتکلیفی در تیم های پیام و ابومسلم را هم داریم  که الان این دو تیم ریشه دار دیگر وجود خارجی هم ندارند. سوال ما این است که تیم پدیده را به چه شکلی در اختیار شخص حمیداوی قرار دادند و حالا مدعی است.نیم فصل دوم سال گذشته غیب شد و حالا نیز تمایلی به تیم داری ندارد و به نوعی تیم را رها کرده است. فوتبال خراسان یک حلقه گمشده برخلاف دیگر استان ها دارد و آن این که صنایع در تیم داری حضور پیدا نمی کنند. این در حالی است که استان های دیگر در این زمینه حضور فعالی دارند.خراسان از نظر گردش مالی ، جمعیت و حتی وسعت پس از تهران رتبه دوم را دارد. چرا نتوانیم یک مجموعه دولتی را وارد تیم داری کنیم.مگر چه فرقی با دیگر استان ها داریم. مسئولان استان همچون استاندار و نماینده های مجلس باید در تهران رایزنی و مذاکره کنند. چرا استان های دیگر از ظرفیت های دولتی در عرصه تیم داری استفاده می کنند، اما مشهد استفاده نمی کند.
 مسئولان سکوت نکنند
حسین بادامکی، بازیکن سابق تیم پرسپولیس: در خراسان رضوی اراده ای برای کمک به تیم فوتبال پدیده وجود ندارد. تیمی که از سرمایه های استان محسوب می شود ، این روزها شرایط اسفناکی دارد. هم اکنون نیاز ضروری به کمک دارد، ولی با حرف زدن مشکل حل نمی شود، بلکه باید اقدامی صورت بگیرد. متاسفانه روندی در حال شکل گرفتن است که مدیران باشگاه پدیده که در مشهد هم حضور ندارند، نوک انتقادات را به سمت خراسانی ها گرفته اند و آن ها را مقصر شکست های پدیده قلمداد می کنند. ناراحتی ما از این مسئله است. ما در جای خودش هم تشکر می کنیم که مدیران این باشگاه طی سال های گذشته برای تیم هزینه کردند، اما الان یک جای کار
می لنگد. از ابتدای فصل صحبت هایی انجام می شود که در واقع توهین به خراسانی هاست. جالب این جاست که بابت شکست های پدیده همه را مقصر می دانند غیر از خودشان .الان مسئولان ارشد استان و نماینده های مجلس فقط در حد صحبت اظهار نظر می کنند ولی کار خاصی انجام نمی شود. به نظرم تا وقتی که مسئولان ارشد استان پای کار نیایند و دلشان نخواهد به تیم پدیده کمک کنند، هیچ اتفاقی نمی افتد.