امداد رسانی به 29 استان درگیر برف‌ و کولاک و سیل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مهدی ولی‌پور اظهارداشت: از روز جمعه 24 دی تا ساعت 7 صبح چهارشنبه 29 دی، 31 استان کشور، متاثر از برف و کولاک و سیل و آبگرفتگی شدند که 193 شهرستان در 29 استان (تمام استان‌های کشور به جز سمنان و گلستان) به خدمات امدادی نیازمند بودند.
ولی‌پور افزود: تعداد کل عملیات مرتبط با تغییرات شرایط جوی 374 مورد بوده که از این تعداد، 256 مورد مربوط به حوادث برف و کولاک، 87 مورد سیل و آبگرفتگی و 31 مورد مربوط به حوادث کوهستان بوده است.
وی ادامه داد: با تلاش خستگی‌ناپذیر امدادگران، در این مدت در مجموع به 51 هزار و 350 آسیب‌دیده از حوادث جوی امدادرسانی شده و 6303 نفر اسکان اضطراری داده شدند.
7 کشته و 6 مفقود بر اثر سیل‌ و کولاک اخیر


رئیس‌سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر گفت: در بازه زمانی یاد شده، 969 تیم شامل سه هزار و 566 امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر به متاثران از حوادث جوی در 441 منطقه شامل 39 شهر، 161 روستا، 20 منطقه عشایر نشین و 221 محور کوهستانی خدمت‌رسانی کرده و به 19 نفر خدمات درمان سرپایی ارائه کردند. همچنین 88 نفر به مناطق امن و 59 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند. متاسفانه هفت نفر از هموطنان نیز بر اثر سیل‌وآبگرفتگی و برف‌وکولاک (دو نفر ریگان، یک نفر قلعه گنج، یک نفر کهنوج، دو نفر بندرعباس، یک نفر البرز) جان خود را از دست داده و 6 نفر هم مفقود شده‌اند.
ولی‌پور خاطرنشان کرد: در عملیات امدادرسانی به متاثران از حوادث جوی در این مدت، از 200 واحد مسکونی تخلیه آب انجام و هزار و790 خودرو نیز از برف رها‌سازی شد.
وی افزود: در حوادث پنج روز گذشته 860 دستگاه چادر، ۸ هزار و 86 تخته پتو، دو هزار و429 تخته موکت، 21 هزار و 633 کیلوگرم نایلون، 279 شعله والور، هزار و 999 بسته بسته غذایی، 419 بطری آب معدنی، دو هزار و 115 قوطی کنسروجات، 935 قرص نان، 93 کیلوگرم خرما، 524 کیلوگرم برنج، 441 عدد بیسکوییت و 261 کیلوگرم قندوشکر میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
به گفته رئیس‌سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، امدادرسانی در 81 شهرستان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، خراسان جنوبی، قزوین، فارس، کردستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه دارد.
سیل 300 روستا در کرمان را محاصره کرد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: 300 روستا در این استان در محاصره سیل و آبگرفتگی هستند.
رضا فلاح از درگیری ۱۱ شهرستان کرمان با سیل خبر داد و افزود: بیش از ۳۰۰ روستا در محاصره سیل قرار دارند و در این مناطق به 12 هزار و 24 نفر امدادرسانی شده است، هزار و 50 خانوار هم اسکان اضطراری یافته‌اند.
فلاح با بیان اینکه 351 امدادگر در قالب 87 تیم عملیاتی در حال امدادرسانی به مناطق سیل‌زده هستند، افزود: هم اکنون به دلیل بارندگی، مه‌آلود بودن و وزش باد امکان عملیات امداد هوایی در جنوب کرمان نیست و باید با ماشین آلات سنگین به مناطق سیل زده دسترسی پیدا کرد.
رئیس‌هلال‌احمر: اقلام زیستی و امدادی لازم
به کرمان ارسال شد
در همین رابطه رئیس‌جمعیت هلال احمر گفت: قبل از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و با توجه به هماهنگی با سازمان هواشناسی کشور، پیش آگهی‌ها و هشدارهای لازم به استان‌های جنوبی و جنوب شرقی بخصوص در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان داده شده بود.
پیرحسین کولیوند افزود: با توجه به اینکه براثر بارندگی‌های قبلی، زمین‌ها کشش آب را نداشتند و احتمال سیلابی شدن در این استان‌ها وجود داشت، آگاهی‌های لازم به خصوص در منطقه رودان و میناب در هرمزگان و روبار، کهنوج و قلعه گنج در کرمان، صادر شده بود. بنابراین قبل از وقوع سیل توانستیم مردم را از نقاط خطرپذیر دور کنیم و در کمپ‌ها اسکان دهیم. کولیوند که به کرمان سفر کرده است با اشاره به امدادرسانی به 12 هزار نفر در مناطق سیل‌زده کرمان و اسکان هزار و 50 سیل‌زده در 200 چادر امدادی و همچنین کمپ‌ها، مساجد و مدارس استان، گفت: تاکنون یکهزار بسته غذایی در مناطق سیل‌زده توزیع شده است.
وی افزود: 114 شهر و روستای سیل‌زده در کرمان تاکنون ارزیابی شده است و تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر در آماده‌باش کامل هستند. از روز گذشته 12 هزار تخته موکت، 20 هزار پتو و هزار بسته غذایی برای تقویت انبارهای امدادی، به کرمان ارسال شده تا در صورت نیاز میان سیل‌زدگان توزیع شود.
رئیس‌جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به نجات سه نفر از مناطق سیل‌زده در استان اظهارداشت: امدادرسانی در روستاهای محصور در سیل کرمان از طریق سه فروند بالگرد هلال‌احمر در حال انجام است.
اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان
برای جبران خسارت وارد شده به سیل زدگان
وزیر کشور نیز که به منظور ارزیابی میدانی از آخرین وضعیت شهرهای سیل زده به جنوب کرمان سفر کرده است درجمع خبرنگاران، گفت: بارندگی‌های سیل آسا در استان‌های جنوب شرقی کشور باعث سیل و سیلاب در برخی از شهرها و روستاهای این بخش از کشور شده که در اثر این بلای طبیعی حدود چهار الی پنج هزار نفر از هموطنان عزیز در محاصره آب قرار گرفتند.
بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی با بیان اینکه از همان ابتدا با استانداران کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان مرتب در جریان روند امداد رسانی بودم، افزود: با حضور در استان‌های سیل زده به دنبال تقویت روند امداد رسانی و بسیج امکانات استانی و بین استانی برای حمایت از هم وطنان سیل زده هستیم.
وحیدی بیان داشت: با همه دستگاه‌های ذی ربط از جمله نیروی سپاه، ارتش، کمیته امداد و سایر دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم برای حمایت از سیل زدگان انجام شده است. وی ادامه داد: در پی سیل اخیر، در هیئت دولت حمایت‌ها و تسهیلاتی برای کمک به مردم منطقه سیل زده در حدود 600 میلیارد تومان مصوب شده و در این دور هم ارزیابی‌های دقیقی از میزان خسارات صورت خواهد گرفت و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.