رئیس قوه قضائیه: نیروی انسانی عادل و با انگیزه از دلایل پیشرفت امور است

رئیس قوه قضائیه گفت: نیروی انسانی عادل و باانگیزه از زمینه‌ها و دلایل اصلی پیشرفت و پیشبرد امور در قوه قضائیه است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز چهارشنبه (۲۹ دی) در ادامه بازدیدهای میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، از دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران مستقر در سعادت‌آباد به صورت از پیش اعلام نشده بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف خدمت‌رسانی قضایی به مردم و مراجعان در این واحد قضایی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با قضات و کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران، از مسئولان و متصدیان مربوطه در خصوص فرایند رسیدگی، موجودی و نوع پرونده‌ها، سوالاتی را مطرح و توصیه‌هایی را خطاب به آنها پیرامون ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان اظهار کرد. «ضرورت اتقان بیشتر آمارگیری در مورد پرونده‌های قضایی» موضوعی است که رئیس عدلیه طی بازدیدها و جلسات اخیر خود تاکیدات موکدی بر روی آن داشته و دستوراتی را در همین راستا به معاون اول دستگاه قضا صادر کرده است؛ بر همین اساس در جریان بازدید امروز از دادسرای ناحیه ۲ نیز رئیس قوه قضائیه از مسئولان واحد قضایی مربوطه درباره فرآیند آمارگیری از پرونده‌ها در این واحد سوالاتی را مطرح کرد و در همین باب نیز توصیه‌ها و دستوراتی را صادر کرد.
رئیس قوه قضائیه در جریان این نشست ضمن بررسی پرونده‌های مسن و معوقه شعب بازپرسی و دادیاری این واحد قضایی بر ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های مسن تاکید کرد و بیان داشت: شعبی که پرونده‌های مسن و قدیمی دارند باید نسبت به مشخص کردن دلایل و آسیب‌شناسی آن اقدام و به سرعت این پرونده‌ها را تعیین تکلیف کنند.


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین از مسئول بخش ارجاعات دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران به واسطه اعمال دقت و سرعت در ارجاع پرونده‌های کیفری به شعب مربوطه تقدیر کرد و بر ایجاد سازوکار مناسب جهت تناسب‌بخشی به مقوله ارجاع پرونده‌ها و ثبت کلیه پرونده‌ها بلافاصله پس از ارجاع به شعب تاکید کرد.
رئیس قوه قضائیه همچنین، ضمن اطلاع از میزان پرونده‌های کثیرالشاکی در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲ تهران، رسیدگی سریع و دقیق به این قبیل پرونده‌ها را در زمره اولویت‌ها دانست.
رئیس قوه قضائیه در جمع قضات و کارکنان قضایی طی سخنانی با بیان اینکه سرمایه اصلی هر دستگاهی بویژه قوه قضائیه، نیروی انسانی آن است، اظهار کرد: نیروی انسانی عادل و باانگیزه از زمینه‌ها و دلایل اصلی پیشرفت و پیشبرد امور در قوه قضائیه است؛ لذا باید برای بهبود معیشت و رفع دغدغه‌های همکاران قضایی، اقدامات مجدانه خود را استمرار دهیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به علل و دلایلی که صعوبت و سنگینی کار قضات و سایر کارکنان دستگاه قضایی را علی‌رغم کمبود نیروی انسانی و دیگر امکانات، بیشتر و مضاعف می‌کند، یکی از این علل و دلایل را تعدد و تراکم و بعضاً تلاقی عناوین مجرمانه در نظام جرم‌انگاری کشور دانست که سبب افزایش و کثرت ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به دستگاه‌هایی که وظایف و مسئولیت‌های پیشگیرانه و نظارتی خود را به درستی و در زمان مناسب انجام نمی‌دهند و همین امر موجب شکل‌گیری جرائم و دعاوی حقوقی و کیفری زیاد و سرریز پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌شود، گفت: باید همه دستگاه‌ها و بخش‌های کشور با هم‌افزایی با یکدیگر و تقویت ابعاد پیشگیرانه و نظارتی خود از سرریز پرونده‌ها به دستگاه قضایی و مضاعف شدن سنگینی و صعوبت کار قضات و همکاران قضایی ما، جلوگیری کنند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضا که به نوبه خود موجد شکل‌گیری آسیب‌هایی نظیر اطاله دادرسی‌ها و انباشت پرونده‌های معوق است، گفت: در برنامه ششم توسعه، جذب تعدادی مشخص قاضی و کارمند برای دستگاه قضایی لحاظ شده بود که این امر به دلایلی از جمله محدودیت های منابع مالی محقق نشد.
رئیس قوه قضائیه در عین حال با تاکید بر اینکه مشکلات موجود نباید کوچکترین خللی در ارائه خدمات مخلصانه همکاران قضایی به مردم و مراجعان ایجاد کند، اظهار داشت: اینکه بواسطه برخی مشکلات موجود اعم از کمبود نیروی انسانی و یا پایین بودن سطح پرداختی‌ها که ما نیز از آنها مطلع هستیم و مجدانه درصدد رفع آنها می‌باشیم، ارائه خدمات قضایی به مردم و مراجعان با خلل و تاخیر مواجه شود، به هیچ وجه پذیرفته نیست و مغایر با شان و جایگاه والای مسئولان و کارکنان قضایی در نزد مردم است.
سایر اخبار این روزنامه
آیا برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به سود چرخه تولید کتاب است؟ مُسکِن‌هایی به قیمت مرگ تدریجی کتاب‌فروشی‌ها پیمان مولوی آفت اپوزیسیون نمایی بعد از ترک مدیریت طالبان دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد حرکت آب به سمت هامون به مناسبت پنجمین سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو پلاسکو، فاجعه‌ غم‌انگیزی که فراموش نمی‌شود شاهزاده‌های سعودی هم برای ممانعت از رسیدن بن‌سلمان به قدرت وارد عمل می‌شوند پایه‌های لرزان تخت شاهی بن سلمان «ابتکار» تاثیر بحث مالیات از خودروهای لوکس و آزادسازی واردات را بر بازار خودرو بررسی کرد سیگنال‌های جدید کاهشی به بازار خودرو سفر ابراهیم رئیسی به روسیه منجر به همکاری‌های بلندمدت در نظم نوین جهانی خواهد شد توازنِ دیپلماسی؛ ارمغان سفر به مسکو رئیس قوه قضائیه: نیروی انسانی عادل و با انگیزه از دلایل پیشرفت امور است معاون اول رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: ریابکوف: روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد عمان: بازگشت به برجام یک ضرورت راهبردی است اهمیت سفر رئیسی به روسیه از نگاه رسانه‌های خارجی معاون اول رئیس جمهوری: نباید محیط بانی که از خود و طبیعت دفاع کرده قربانی شود بایدن و دردسر افزایش قیمت نفت آیا نفتِ ایران می‌تواند معادلات را تغییر دهد؟