گسترش روابط بدون محدوديت

 ابراهيم رييسي روز گذشته تهران را به مقصد مسكو ترك كرد تا در سفري دو‌روزه به دعوت ولاديمير پوتين، ضمن ديدار با همتاي روس خود در كاخ كرملين، در مجلس دوماي روسيه نيز سخنراني كند و در چند نشست و ديدار رسمي ديگر نيز حاضر شود. سفري كه به جهات گوناگون حايز اهميت است و رييس و ديگر مقامات دولت سيزدهم در اين رابطه اظهارنظر كرده بودند. چنانكه سخنگوي دولت در توييت روز سه‌شنبه خود و معاون اول رييس‌جمهوري در جريان جلسه هيات دولت كه ديروز و در غياب ابراهيم رييسي برگزار شد، از اين مهم گفتند. 
 تاكيد معاون‌اول بر اهميت سفر رييس دولت
بر اين اساس درحالي كه علي بهادري جهرمي در توييتي از محور جلسات رييس‌جمهوري در جريان اين سفر دو روزه گفت و جز ديدار با ولاديمير پوتين و سخنراني در مجلس دوما به ديدار رييسي با فعالان اقتصادي و نفتي و حضور در دانشگاه به عنوان بعضي از ديگر برنامه‌هاي اين سفر اشاره كرد و محمد مخبر نيز در نشست روز گذشته هيات دولت با بيان اينكه «سفر رييس‌جمهوري به كشور روسيه داراي اهميت بسيار زيادي است»، از تحول اساسي در مناسبات بين‌المللي در دولت سخن گفت و تاكيد كرد: «سفر رييس‌جمهوري به روسيه هم يكي از ابعاد تحول اساسي دولت در حوزه روابط بين‌الملل است.» معاون اول رييس‌جمهوري كه در غياب ابراهيم رييسي، رياست جلسه روز گذشته هيات دولت را برعهده داشت، همچنين با اشاره به درخواست‌هاي متعدد براي سفر مسوولان ايراني به ساير كشورها ادامه داد: «در حال حاضر مناسبات با همسايگان بسيار خوب پيش مي‌رود.»
 رييسي از تهران تا مسكو
اما ابراهيم رييسي شخصا نيز به اهميت اين سفر اشاره كرد. او كه پيش از عزيمت به روسيه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف اين سفر سخن مي‌گفت، با بيان اينكه «اين سفر به دعوت رييس‌جمهوري روسيه و در راستاي ارتقاي ديپلماسي همسايگي و منطقه‌اي انجام مي‌شود»، گفت: «به دنبال برقراري و تقويت ارتباط‌ با همه همسايگان به ويژه كشور روسيه در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و تجاري هستيم و اين سفر مي‌تواند نقطه عطفي براي ارتقا و تحكيم سطح مناسبات با روسيه باشد.» او همچنين با بيان اينكه «جمهوري اسلامي ايران، كشوري مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسيه هم كشوري مهم و با قدرت و داراي نفوذ در منطقه است»، اظهار كرد: «همكاري و گفت‌وگوهاي دو كشور مهم و داراي قدرت و نفوذ مي‌تواند در ارتقاي امنيت منطقه و روابط اقتصادي و تجاري موثر باشد.» رييسي با اشاره به تقويت همكاري تهران و مسكو در مجامع سياسي و اقتصادي منطقه‌اي، ‌به عضويت ايران در اجلاس شانگهاي اشاره و اظهار كرد: «در اجلاس شانگهاي همكاري‌هاي خوبي با همه كشورها به ويژه با روسيه خواهيم داشت. در رابطه با مساله اتحاديه اوراسيا هم روسيه نقش محوري دارد و همكاري دو كشور در اين راستا مي‌تواند به گام‌هاي موثري در جهت ارتقاي مسائل تجاري و اقتصادي بينجامد.» او با بيان اينكه ايران و روسيه از منافع مشترك برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترك و تعاملي بين تهران و مسكو در منطقه امنيت‌ساز است و جلوي يك‌جانبه‌گرايي در دنيا را خواهد گرفت. همچنين تعامل و همكاري متقابل دو كشور مي‌تواند در وضعيت منطقه‌اي و بين‌المللي تاثيرگذار باشد.» رييسي با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي گسترده همكاري بين تهران و مسكو در بخش‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و انرژي خاطرنشان كرد: «سطح كنوني همكاري تجاري و اقتصادي براي هيچ‌كدام از دو كشور رضايت‌بخش نيست و لازم است ارتقا يافته و به سطح بسيار بالاتري برسد و اميدواريم اين سفر بتواند در جهت تامين منافع مشترك دو كشور كه در عرصه منطقه‌اي و جهاني تاثيرگذار است، گام موثري را به همراه خود داشته باشد.»


سرانجام ابراهيم رييسي صبح ديروز در راس هيات عاليرتبه سياسي و اقتصادي به دعوت همتاي روس خود تهران را به مقصد مسكو ترك كرد. اين درحالي بود كه او با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمي معاون بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري، محمد مخبر معاون اول رييس‌جمهوري و جمعي از اعضاي كابينه، تهران را به مقصد مسكو پايتخت جمهوري فدراسيون روسيه ترك كرد. اين درحالي بود كه وزيران امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، نفت و رييس‌دفتر، رييس‌جمهوري را در اين سفر همراهي مي‌كنند.
ابراهيم رييسي و هيات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونكووا مسكو از سوي «نيكولاي شولگينوف» وزير انرژي روسيه و رييس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه و «ايگور مارگولوف» معاون وزيرخارجه اين كشور مورد استقبال قرار گرفت. در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملي دو كشور، رييسي از يگان تشريفات مستقر در ميدان سان ديد. اولين برنامه اين سفر دو روزه، ديدار با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور فدراسيون روسيه بود و رييسي در اين ديدار نسبت به رفع‌تحريم‌ها ابراز اميدواري كرد.
 و سرانجام ديدار رييسي و پوتين
ابراهيم رييسي عصر روز چهارشنبه با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور فدراسيون روسيه در مسكو ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس‌جمهور ايران در اين ديدار تاكيد كرد: ما هيچ محدوديتي براي گسترش و توسعه روابط با روسيه نداريم و خواهان برقراري روابط راهبردي با مسكو هستيم. او گفت: اسناد همكاري راهبردي مي‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص كند. به دنبال افزايش حجم روابط تجاري با روسيه هستيم و تلاش زيادي در اين زمينه انجام خواهيم داد. رييسي خاطرنشان كرد: در حال تلاش براي رفع تحريم‌هاي كشورمان هستيم و اميدواريم كه منجر به لغو تحريم‌ها شود. تهديد به تحريم مانع پيشرفت ايران نمي‌شود. او ادامه داد: تجربه خوبي در همكاري با روسيه در سوريه، در مبارزه با تروريسم داريم كه مي‌تواند مبنايي براي روابط مشترك باشد.
 پيام پوتين به رهبر ايران 
ولاديمير پوتين نيز در اين ديدار عنوان كرد: از طرف من سلام و آرزوي سلامتي براي رهبر معظم ايران را به ايشان منتقل كنيد. اين ديدار البته نخستين برنامه رسمي از برنامه‌هايي است كه رييسي و هيات عاليرتبه دولت جمهوري اسلامي در جريان اين سفر دو روزه در دستور كار خواهند داشت.