سيل به ۸ هزار واحد مسكوني در ۴ استان آسيب وارد كرد

ريزش باران و برف در يك هفته گذشته در اكثر نقاط كشور باعث بروز مشكلاتي از قبيل سيل، آبگرفتگي خانه‌ها و معابر و همچنين مسدود شدن جاده‌ها شده است. در اين ميان وضعيت برخي استان‌ها به ويژه استان كرمان بسيار بحراني است به نحوي كه راه زميني براي دسترسي به برخي روستاها به دليل شدت سيلاب وجود ندارد علاوه بر آن آب، برق و تلفن حدود ۷۰ روستا قطع است. استاندار كرمان با اعلام وضعيت بحراني درخواست كمك كرده است. بر اساس پيش‌بيني هواشناسي آخر هفته با ورود سامانه بارشي جدي در برخي نقاط كشور بارش برف و باران دوباره تكرار مي‌شود.
در پي احتمال وقوع سيل در برخي روستاها در شهرهاي مختلف استان كرمان و هرمزگان، مديريت بحران اقدام به تخليه روستاها كرده است. با توجه به اينكه حجم آب فراواني از جنوب كرمان وارد سد استقلال مي‌شود، تخليه فوري روستاهاي در مسير جريان آب انجام گرفت، زيرا با توجه به اينكه قرار است حجم آب فراواني از جنوب كرمان وارد سد شود، روستاها بايد هرچه زودتر تخليه مي‌شدند.
اما در برخي شهرها بارش برف شديد منجر به يخ زدن يك خودرو شد و در لرستان بارش‌هاي سيل‌آسا راه ارتباطي 230 روستا را مسدود كرده است. در طول يك هفته گذشته فقط در استان كرمانشاه طبق گفته‌هاي بهرام‌ خاني، مديركل پزشكي قانوني استان كرمانشاه 21 نفر شامل يك زن و 20 مرد در 9 ماهه امسال در استان غرق شده‌اند. از 21 نفر غرق شده در استان 15 نفر شامل يك زن و 14 مرد در رودخانه، پنج نفر مرد در درياچه و يك نفر مرد نيز در كانال آب غرق شده‌اند. در مدت مشابه، در سال گذشته نيز 35 نفر شامل 6 زن و 29 مرد غرق شده‌اند كه از اين تعداد 19 نفر شامل سه زن و 16 مرد در رودخانه، پنج نفر شامل يك زن و چهار مرد در سد، هشت نفر شامل يك زن و هفت مرد در درياچه طبيعي، يك نفر زن در استخر، يك نفر مرد در كانال آب و يك نفر مرد نيز در حوضچه‌هاي آبي غرق شدند.
در سيستان و بلوچستان نيز در پي فعاليت اخير سامانه بارشي در سيستان و بلوچستان و جاري شدن سيلاب در ۲۶ دي‌ماه در پنج شهرستان استان، روند امدارساني به سيل‌زدگان تداوم دارد. 


عليرضا ميربهاءالدين، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان سيستان و بلوچستان در اين باره گفته كه در پي فعاليت سامانه بارشي در دو روز اخير مناطقي از پنج شهرستان دلگان، خاش، فنوج، نيمروز و زابل دچار آبگرفتگي شدند كه تاكنون عمده آن رفع شده و نيروهاي ما در حال امدادرساني به مردم هستند.
با اشاره به اينكه 29 تيم عملياتي اين جمعيت در جريان سيلاب دو روز اخير در حال امدادرساني به مردم بوده‌اند، گفت: تاكنون بيش از 200 آسيب‌ديده از سيلاب امدادرساني شده‌اند و 50 نفر در چادر اسكان اضطراري يافته‌اند.
معاون بازسازي بنياد مسكن، مجيد جودي ديروز اعلام كرد كه بارندگي شديد از چند روز گذشته در استان‌هاي فارس و سيستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اكنون در هرمزگان در شهرستان ميناب و كرمان در برخي روستاها سبب آبگرفتگي كامل روستا و تخليه ساكنان شده است. طبق تاز‌ه‌ترين ارزيابي‌ها از استان‌هايي كه سيل در آنها فروكش كرده در مجموع ۷ هزار و ۸۳۹ واحد دچار آسيب شدند كه از اين ميزان ۳ هزار و ۶۰۹ واحد احداثي و ۴ هزار و ۲۳۰ واحد تعميري است.
عبدالرضا سالاري، سرپرست فرمانداري رودان گفته بود كه به دنبال واژگوني يك خودروي سواري در رودخانه فارياب شهرستان رودان، سرنشينان اين خودرو با كمك نيروهاي امدادي و مردم نجات يافتند ولي خودروي اين افراد در رودخانه غرق شد.اين حادثه در محدوده روستاي فارياب در بخش مركزي شهرستان رودان رخ داد كه حال يكي از سرنشينان مساعد نبود و به بيمارستان منتقل شد ولي دو نفر ديگر وضعيت مساعدي دارند.سد خاكي فارياب رودان با هسته رسي به طول ۳۶۰ متر و عرض ۱۰ متر، دو ميليون مترمكعب ظرفيت آبگيري دارد. شهرستان رودان در چهار روز گذشته بيش از ۱۷۰ ميليمتر بارندگي داشته و ركورد‌دار بارش‌ها در هرمزگان بوده است. با توجه به اخطار‌هاي سازمان هواشناسي، آبگرفتگي معابر و مصوبه ستاد بحران شهرستان رودان، همه دوره‌هاي تحصيلي صبح و بعدازظهر، آموزش به صورت غير حضوري و از طريق شبكه شاد انجام و آزمون‌هاي حضوري لغو و به روزهاي بعد موكول مي‌شود.
امين باقري، فرماندار ريگان كرمان نيز از پيدا شدن 3 نفر مفقودي در مناطق كوهستاني اين شهرستان بر اثر سيل خبر داد. او گفته است كه 3 مفقودي كه با ماشين شخصي به دليل افزايش بارندگي و سيلاب راه را گم كرده و مفقود شده بودند صبح امروز به وسيله جمعيت هلال احمر پيدا شدند.اين افراد اهل همان منطقه (دهنه عباسعلي) بودند. 5هزار و 100 خانه استان كرمان تحت تاثير سيلاب قرار گرفتند.
زيني‌وند، استاندار كرمان هم عنوان كرد كه جمعيت هلال احمر به صورت گسترده بسته غذايي و چادر در بين سيل‌زدگان توزيع كرد و امروز اسكان اضطراري انجام شد. تجهيزات سنگين خيلي مورد نياز است كه در برخي حريم‌هاي رودخانه ساخت و ساز غيرمجاز شده است. بنابراين راهداري، جهادكشاورزي و ساير دستگاه‌هاي مسوول، حريم رودخانه‌ها را بازگشايي كنند. حجم سيل حدود ۱۰ روز پيش كمتر از سيل اخير بود و در آن سيل بيش از ۳ هزار ميليارد تومان به ما خسارت وارد شد.در سيل ۱۰ روز گذشته به حدود ۱۷۰۰ واحد مسكوني خسارت وارد شد. بايد خسارات به بخش كشاورزي، دام و لوازم خانگي آسيب ديده برآورد شود تا بتوانيم با همكاري نهادها خسارات را جبران كنيم .مسوول هر پهنه بايد تصميمات ميداني براي مديريت هدفمند انجام دهد و شهرداري‌هاي جنوب هر چه سريع‌تر لايروبي شهرها را انجام دهند.با توجه به وضعيت جوي امدادرساني هوايي در صبح روز گذشته امكان‌پذير نمي‌شد.