امتیاز رؤیایی با درخشش کودایی

گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال زنان ایران که برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا راه یافته، در اولین دیدار خود در این رقابت‌ها از ساعت 17:30 پنجشنبه در ورزشگاه دی وای پاتیل بمبئی مقابل هند میزبان به میدان رفت. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی برای این دیدار از زهره کودایی، بهناز طاهرخانی، غزاله بنی‌طالبی، فاطمه عادلی، ملیکا متولی، ثنا صادقی، ملیکا محمدی، زهرا سربالی، هاجر دباغی، سمانه چهکندی و نگین زندی در ترکیب اصلی استفاده کرد.
 دقایق ابتدایی بازی پایاپای پیش رفت و اتفاق مهم دقیقه ۱۱ افتاد که ضربه سر زندی به تیر افقی دروازه هندی‌ها برخورد کرد. دقیقه ۳۱ نیز موقعیت خطرناکی برای هند به دست آمد که بازیکن این تیم آن را از دست داد تا نیمه اول بدون گل به پایان برسد. در نیمه دوم، هندی‌ها توپ و میدان را در اختیار داشتند اما نتوانستند موقعیت خطرناکی روی دروازه ایران خلق کنند. با ادامه فشار هند، ایراندوست 2 تعویض پیاپی انجام داد؛ دقیقه 59 مرضیه نیکخواه و زهرا معصومی به جای سربالی و چهکندی وارد زمین شدند. دقیقه ۶۱ هند در موقعیتی خطرناک قرار گرفت که شوت بازیکن این تیم توسط بنی‌طالبی به کرنر رفت. دقیقه ۶۵ کرنری برای ایران به دست آمد که پس از ارسال توپ، زندی به آن ضربه زد اما دروازه‌بان هند توپ را راهی کرنر کرد. دقیقه 66 صادقی اولین کارت زرد این بازی را گرفت. ایران دقیقه 70 دو تعویض دیگر انجام داد و یاسمن فرمانی و سارا ظهرابی به جای صادقی و دباغی به میدان رفتند. دقیقه ۷۶ بهترین موقعیت گلزنی هند به دست آمد ولی کودایی با واکنشی زیبا و بموقع مانع باز شدن دروازه‌ شد. دقیقه ۷۹ ضربه زندی را در حالی که دروازه‌بان هند از دروازه خارج شده بود مدافع هند راهی کرنر کرد. زندی دقیقه ۸۶ از زمین بیرون رفت و افسانه چترنور جای او را گرفت. این مسابقه در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید تا بانوان ایرانی در اولین گام بدرخشند و صاحب یک امتیاز رؤیایی و البته تاریخی شوند؛ تساوی با طعم برد در نخستین بازی اولین تجربه حضور در جام ملت‌ها.
در این دیدار، هند ۶۴ درصد مالکیت بازی را در اختیار داشت و ایران 36 درصد. هندی‌ها ۲۴ شوت به سمت دروازه ایران زدند که 5 شوت آن در چهارچوب بود و ایران 8 شوت داشت که تنها یکی از آنها در چهارچوب بود. هندی‌ها که ۲ نایب قهرمانی و یک مقام سومی این مسابقات را در کارنامه دارند، امیدوار بودند در بازگشت دوباره به جام ملت‌های زنان پس از 16 سال، از فرصت میزبانی استفاده کرده و دیدار نخست خود را با پیروزی پشت سر بگذارند اما عملکرد خوب شاگردان مریم ایراندوست مانع از این مهم شد.  ایران در دومین بازی‌اش از ساعت 13:30 فردا(یکشنبه) مقابل چین پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات به میدان می‌رود. چین در اولین دیدار خود چین تایپه را با 4 گل شکست داد.
ایراندوست: به صعود از گروه امیدوارم


مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی در نشست خبری بعد از دیدار برابر هند گفت: «همه دیدند تیم ما تمام تلاش خود را انجام داد تا از نام ایران دفاع کند. ما دوست داشتیم امتیاز کسب کنیم و در مجموع برای برد به زمین آمده بودیم. به بازیکنان تیمم ایمان دارم. با برنامه وارد این تورنمنت شدیم و امیدوارم از گروه‌مان صعود کنیم.»
 توماس دنربی سرمربی سوئدی تیم ملی زنان هند هم در نشست خبری گفت: «نتیجه بازی ناامیدکننده بود. ما موقعیت‌های کافی برای گلزنی داشتیم. بازیکنان ایران بازی را بالاتر از حد انتظار ما شروع کردند، گرچه در ادامه بازی را کنترل کردیم.»
کودایی و سیوی مشابه گوردون بنکس
دقیقه 76 دیدار هند و ایران، کریس دنگمی بازیکن تعویضی هندی‌ها در فرصت ایده‌آل گلزنی قرار گرفت ولی ضربه سر او در آستانه ورود به دروازه با عکس‌العمل فوق‌العاده کودایی مواجه شد. دروازه بان تیم ملی زنان ایران با واکنشی سریع و زیبا، توپ را با یک دست دفع کرد و مانع از بازشدن دروازه شد. صفحه رسمی فیفا واکنش کودایی را با واکنش گوردون بنکس در جام جهانی ۱۹۷۰ که ضربه سر پله را دفع کرد و «دریافت قرن» لقب گرفت، مقایسه کرد. بسیاری از کاربران ایرانی هم با جملات جالبی عملکرد کودایی را مورد تمجید قرار داند. حتی یکی از کاربران به پرسپولیس که به‌دنبال جذب دروازه‌بان است، پیشنهاد داد کودایی را به خدمت بگیرد! کودایی که در این بازی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد، در کنفرانس مطبوعاتی گفت:«در تورنمنتی مانند جام ملت‌های آسیا همیشه اولین بازی حساسیت و سختی خاص خودش را دارد. بازی بعدمان با چین است که تجربه بسیار زیادی در سطح آسیا دارد اما این دلیل نمی‌شود که ما شجاعانه و غیرتمندانه بازی نکنیم. تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم و از آن بازی هم امتیاز کسب کنیم.»
تیر دروازه علیه جشن تولد تاریخی نگین
نگین زندی ستاره سرعتی خط حمله فوتبال زنان ایران در دیدار با هند در آستانه ثبت یک گل تاریخی بود اما تیر دروازه سد راه او شد. بعد از این بازی، جشن تولدی برای او در اردوی تیم برگزار شد ولی زندی که ناراحت از فرصت‌های از دست رفته بود، با چشمانی اشکبار در جشن حاضر شد که مریم ایراندوست برای آنکه به مهاجم تیمش روحیه بدهد، خطاب به او گفت: «در 18 سالگی ملی‌پوش بودن خنده دارد نه گریه...»
تمجید AFC و تقدیر فرهاد
تساوی برابر هند بازتاب‌های زیادی در سایت‌های رسمی و فضای مجازی داشت. سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمجید از تیم ملی بانوان ایران پرداخت و نوشت: «تیم شجاع ایران در دیداری نفسگیر، تساوی بدون گل را بر هند تحمیل کرد.»
فرهاد مجیدی سرمربی استقلال هم با انتشار یک استوری به این نتیجه واکنش نشان داد: «واقعی‌ترین عاشقان فوتبال شمایید، چون نادیده گرفته شدن را شکست داده‌اید. این چیزی فراتر از تمام پیروزی‌هاست که در فوتبال دست نیافتنی است. قلب‌های ما با شماست.»