بطری‌های آبی که پرتاب شد

آفتاب یزد-محمدعلی رضایی: در حالی مجمع عمومی «بانک دی» وابسته به بنیاد شهید و به ریاست امیرحسین قاضی‌زاده به منظور انتخابات هیئت مدیره صبح چهارشنبه با حضور نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بورس و برخی سهامداران حقیقی و حقوقی این بانک در هتل المپیک تهران برگزار شد که لحظات پایانی این نشست با تنش‌های زیادی که در نظام بانکداری بی‌سابق بود همراه شد. پس از سقوط بورس و ضرر و زیان هنگفت سهامداران، مجامع شرکت‌های بورسی به محلی برای اعتراض سهامداران تبدیل شده است. چندی قبل مجمع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان به جنجال کشیده شد و چهارشنبه هفته گذشته هم دو مجمع «وبرق» و «بانک دی» شاهد تنش‌هایی بودند که به سرعت به خبر اول فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد. فردی که جلسه مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده بانک دی معترض وضع موجود بود و اقدام به پرتاب برخی از اشیا به سمت هیئت مدیره کرد، «مجید اصفهانی» از فرزند شهید، سهامدار بانک دی و بخشدار سابق پیشوا از توابع استان تهران بود.
> فرزندان شهدا بالغ شده‌اند، بنیاد شهید متولی آن‌ها نیست
مجید اصفهانی در گفتگو با آفتاب یزد گفت: حدود ۲۵ درصد از سهام بانک دی متعلق به فرزندان شهداست و بنیاد شهید خود را متولی آنان می‌داند و می‌گوید از فرزندان شهدا وکالت دارم که هیئت مدیره بانک دی را تشکیل دهم. ما فرزندان شهدا هم به این کار اعتراض داریم و می‌گوییم این‌طور نیست و ما بالغ شده‌ایم و می‌توانیم تکلیف کار را مشخص و هیئت مدیره را انتخاب کنیم. ما به حضور بنیاد شهید در این قضیه معترضیم و می‌خواهیم خودمان کار را دست بگیریم اما آن‌ها می‌گویند که حتما ما باید برای‌تان تصمیم بگیریم. این‌طور شد که شکایت کردیم و نامه غیرقانونی بودن این مجمع را کتبا از مرجع قانونی گرفتیم و روز چهارشنبه هم رفتیم که نگذاریم مجمع برگزار شود. ولی آن‌ها اصرار داشتند که حتما باید برگزار شود که در نهایت کار به درگیری کشید که همه دیدند. وی با بیان اینکه در مجمع بانک دی رای‌گیری انجام نشده است، تصریح کرد: ظاهراً بعد از اینکه از جلسه بیرون رفتیم پشت صحنه یک رای‌گیری انجام داده و انتخابات را برگزار کرده‌اند که این هم باطل است و شنبه نامه ابطال آن در صورتی که واقعا رای‌گیری انجام شده باشد خواهیم گرفت. وی گفت: از طرف فرزندان شهدا و ایثارگران کسی رای نداده است. اگر چند نفری از فرزندان شهدا رای داده باشند که علت را باید جستجو کرد.
> بسیاری از خانواده شهدا معترض هستند


این فرزند شهید و سهام‌دار بانک دی افزود: بازرس نماینده بورس هم از خود آن‌ها بوده است. تمام صحبت ما سر این بود که هیئت مدیره به صورت غیرقانونی مجمع را برگزار کرده است. آقای قاضی‌زاده هم در بین برخی از خانواده‌های شهدا جایگاهی ندارد و از طرفی کارایی لازم را در این مدت از خود نشان نداده که بتواند رضایت این خانواده شهدا را جلب کند. این فرزند شهید اشاره داشت: این افراد قصد دارند به دلخواه خود مدیرعامل را انتخاب کنند یعنی قبل از این که همین انتخابات برگزار شود مدیرعامل هم انتخاب شده است. متاسفانه باید گفت در دولت جدید هم شرایط ما بدتر شده که بهتر نشده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا راهی وجود نداشت که کار به خشونت کشیده نشود، گفت: واقعیت این است که ما همه نوع خواهش و تمنا کردیم و همه راه‌های ممکن را رفتیم که به این اتفاقات کشیده نشود. گفتیم این کار را نکنید شما که مجمع را یک سال دیر برگزار کرده‌اید ۲۰ روز دیگر هم تامل کنید و اجازه دهید این اختلافات حل شود. اما گفتند ما باید حتماً همین امروز مجمع را برگزار کنیم یعنی به خواسته حداقل ۱۰۰فرزند شهید هیچ توجهی نکردند. بعد از این ماجراها هم هیچ تماسی گرفته نشده است و فقط یک اجماع بین فرزندان شهدای سراسر کشور نسبت به این قضیه برقرار شده و همه اعلام کرده‌اند که «مجید اصفهانی» تنها نیست و دست همه فرزندان شهدا بود که این بطری‌ها را پرتاب کرد.
> اگر فرزندان شهدا پشت هم باشند «فامیل‌بازی» صورت نمی‌گیرد
یکی دیگر از نمایندگان سهامداران بانک دی نیز در این خصوص توضیح داد: بنیاد شهید خود را صاحب سهم و متولی فرزندان شهید می‌داند و می‌گوید بالای ۵۰ درصد سهم دارم و مجمع را برگزار و مدیران را مشخص می‌کنم. ما می‌گوییم شما چه وکالتی دارید که خود را متولی ما می‌دانید؟ ما معتقدیم هیئت رئیسه قانونی نیست و حق برگزاری مجمع را ندارد. هرچند رای‌گیری را انجام دادند و ما سعی کردیم کسی رای ندهد ولی یک‌سری هم بودند که رای دادند که این رای‌ها در خفا شمارش شد. وی اضافه کرد: اگر بپذیرند که نماینده قاضی‌زاده نماینده بنیاد شهید است می‌تواند مدیرعامل را هم اعلام کند ولی این موضوع قابلیت شکایت دارد. بازرس نماینده بورس قبول نکرد چیزی را امضا کند. هرچند بازرس از خود آن‌هاست ولی جرات نکرد که بگوید «بنیاد وکالتنامه‌ای از سهامداران دارد که مورد تایید ماست». ترفند دیگری هم زده بودند که قبل از ورود سهامداران به سالن کارت آن‌ها را می‌گرفتند و سهام‌شان را محاسبه و در تابلو درج می‌کردند که مثلاً ۵۶ درصد از اعضا حضور داشتند. اگر سهامدارانی که قصد حضور در جلسه را داشتند این کار را نمی‌کردند اجازه حضور نمی‌یافتند. این‌طور شد که نماینده بنیاد هم اعلام کرد الان ۵۶ درصد اعضا در جلسه حاضرند و از آنجایی که سهم بیشتری دارم انتخابات را برگزار می‌کنم. با وجود اینکه ختم جلسه را هم اعلام کرده بودند ولی همان چند رای مخدوش را هم شمردند. معتقدم اگر پشت هم باشیم نمی‌توانند فامیل خود را به عنوان مدیرعامل انتخاب کند.
> هنوز برای ما مسجل نشده که فرد معترض سهامدار باشد
یکی از معاونین بانک دی هم که نمی‌خواست نامش فاش شود به آفتاب یزد گفت: در پایان جلسه مجمع عمومی بانک دی یکی از سهامداران اعتراضی داشت که خیلی هم عجیب و غریب نبود و اخیراً نمونه آن را شاهد بوده‌ایم. مجمع کاملا قانونی برگزار شد و هنوز برای ما مسجل نشده که شخصی که تنش ایجاد کرد سهامدار است یا خیر. نکته دوم اینکه مجمع بر اساس قانون حتماً باید برگزار می‌شد چون پیش از این ۲ بار لغو شده بود و موظف به برگزاری بودیم وگرنه باید تا ۳ هفته صبر می‌کردیم تا یک مجمع فوق‌العاده دیگر برگزار کنیم. با شرایطی که بانک دی دارد و نماد آن در حال حاضر تعلیق است اگر در مورد هیئت مدیره و مدیرعامل تصمیم‌گیری نمی‌شد به دلیل اینکه از ۸ دی ماه امسال زمان قانونی هیئت مدیره به پایان رسیده بود، مدیران بانک عملا اجازه امضا و هرگونه تصمیم‌گیری را نداشتند. وی با تاکید بر برگزاری قانونی مجمع فوق‌العاده بانک دی یادآور شد: نماینده سازمان بورس، نماینده بازرسی و سهامدار عمده بانک دی و نماینده بنیاد شهید هم در نشست حضور داشتند و همه مراحل کاملا قانونی طی شد. بنابراین هیچ منع قانونی برای برگزاری نشست مجمع نداشتیم. نمی‌شود یک فرد معترض بگوید غیر قانونی بوده و باید حتماً زمینه اعتراض او مشخص شود. به هر حال در یک فرآیند کاملا قانونی تکلیف هیئت مدیره مشخص و مدیرعامل تعیین شده است. زمانی می‌توانند بگویند غیرقانونی بوده که قوه قضائیه یا سازمان بورس رسماً این موضوع را اعلام کنند که تا این لحظه هیچ اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.
> طبیعی است که با سقوط بورس، سهامداران عصبانی باشند
این مسئول بانک دی با بیان اینکه با شرایط فعلی اقتصاد کشور و سقوط ارزش بورس، سهام‌داران هم طبیعتاً تحت فشار و عصبانی هستند، اذعان کرد: در بسیاری از مجامع دیگر هم اتفاقات مشابه رخ داده است که نشان می‌دهد این موارد خارج از کنترل ماست. به هر ترتیب فرزند فرد معترض از کارمندان بانک دی است ولی از نظر سهام‌دار بودن ایشان جای تردید وجود دارد که آیا حجم سهم وی آن‌قدری است که رای بدهد یا خیر. وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده شهدا و ایثارگران سهامی در بانک دی دارند که به صورت وکالتی به بنیاد شهید منتقل شده است. اما در مورد این که از نظر قانونی متولی بنیاد شهید است یا خود خانواده شهدا و ایثارگران باید در جای دیگری حل و فصل شود نه در بانک دی. یعنی اختلافات سهامداران و بنیاد شهید ارتباطی به بانک دی ندارد. در حال حاضر بر اساس چیزی که به ما اعلام شده بنیاد شهید به ویژه «صندوق شاهد» که خود فرد معترض هم ظاهرا از کارمندان همین صندوق است، سهامدار عمده بانک دی هستند. بنابراین فرض بر این است که کار درست و قانونی انجام شده و اگر اعتراضی هم وجود دارد باید از طریق مراجع قضائی پیگیری شود نه اینکه با این روش مجمع را به هم بزنند.