یک بام و دو هوای آموزش و پرورش

صدف آذرپی‪-‬ پاندمی کرونا در سراسر دنیا وارد سومین سال شده است و این همه‌گیری جهانی، خواسته یا ناخواسته مردم دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و واکنش‌های مختلفی نسبت به مواجهه با این بیماری داشته‌اند؛ با این وجود مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پایگاه‌های اجتماعی، مورد توجه ویژه قرار دارد و در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش حضوری از سر گرفته شده است.
آنطور که آمارهای یونسکو از وضعیت بازگشایی مدارس در دنیا حکایت می‌کند، از میان ۳۷میلیون و ۷۳۷هزار و ۸۱۵محصل در سراسر دنیا فقط ۷کشور مدارسشان را بازگشایی نکردند هرچند که در نقشه‌ها و آمارهای جهانی، ایران جزو آن دسته از کشورهایی بوده که بازگشایی مدارس را انجام داده است اما کیفیت این فرآیند نه فقط به زعم نگارنده بلکه از دیدگاه مسئولان آموزش و پرورش و حتی خانواده‌های دانش‌آموزان هم رضایت‌بخش نیست.
سومین سال تحصیلی توام با کرونا در حال سپری شدن است اما هنوز داعیه آموزش حضوری و بازگشت به حالت طبیعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و همین بلاتکلیفی میان آموزش حضوری و مجازی به کیفیت کار آسیب می‌زند چراکه نه آموزش حضوری کیفیت لازم را دارد و نه آموزش آنلاین با کیفیت و زیرساخت مناسب دنبال می‌شود و باز هم سناریوی همیشگی برتری مدارس غیردولتی و خاص بر مدارس دولتی در ارائه خدمات پابرجاست. با این حال تعدد اخبار حول موضوع بازگشایی مدارس در این روزهای نسبتا خلوت و بی‌سر و صدای وزارت آموزش و پرورش بیشترین اما و اگرها را به دنبال داشته است؛ تصمیمی که در عرض حدود ۴۸ ساعت از سوی وزیر آموزش و پرورش چرخش ۱۸۰ درجه‌ای را تجربه کرد و از حضور اختیاری دانش‌آموزان به حضور اجباری رسید.
این در حالی است که بازگشایی مدارس باچالش‌هایی مثل متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، عدم رعایت فاصله‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان، عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله، رعایت نکردن استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان، کارکنان مدرسه و فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌ها همراه است. سوال اینجاست که در شرایط کنونی چه اجباری به بازگشایی مدارس است؟
آیا بهتر نبود که آموزش تا پایان این سال تحصیلی مجازی انجام شود و از ابتدای سال تحصیلی آینده مدارس حضوری شوند؟ آن هم در شرایطی که کرونا و سویه‌های جدیدش هر لحظه جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.