شاهکارید

آفتاب یزد - گروه شبکه: تیم ملی فوتبال زنان ایران در اولین دیدار خود از جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا مقابل هند به تساوی بدون گل دست پیدا کرد. به این ترتیب فوتبال زنان ایران اولین امتیاز تاریخی خود را به دست آوردند. اما در این دیدار زهره کودایی، دروازه‌بان ایران به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد چرا که کودایی چند موقعیت خطرناک هند را مهار کرد و مانع باز شدن دروازه خود شد. به دنبال درخشش زنان فوتبالیست AFC لقب جالبی را به این زنان فوتبالیست داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در واکنش به این تساوی به دختران ایرانی لقب شجاع و جسور داد و نوشت: «هند فرصت‌های بهتری داشت اما دفاع منسجم و مصمم ایران میزبان را مهار کرد». اما جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی با انتشار یک استوری حمایتی به شروع امیدوارکننده دختران ملی‌پوش در جام ملت‌های آسیا واکنش نشان داد. او نوشته است: «تبریک به خاطر اولین امتیاز در جام ملت‌های آسیا. تا همین جا کار بزرگی کرده‌اید دیوارهای بلندی را برداشته‌اید و موانعی را کنار زده‌اید که متاسفانه به دست ما مردان برای شما ایجاد شده. از بازی در این جام لذت ببرید. مطمئنم که اینجا متوقف نخواهید شد اگرچه ممکن است در اولین دوره نتوانید به همه آرزوهایتان برسید. به تک تک شما بازیکنان و مربیان تیم ملی فوتبال زنان افتخار می‌کنیم. فردا برای ما و شما روشن‌تر خواهد بود».
> تعجب سرمربی هند از کیفیت تیم ملی زنان ایران
از سوی دیگر سرمربی تیم هند اعتراف کرد در ابتدا از کیفیت فنی تیم ایران شگفت زده شده است. به گزارش ایسنا، توماس دنربی سرمربی هند پس از تساوی بدون گل تیمش مقابل ایران در بازی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ابراز ناامیدی کرد و گفت: «بله، از این طریق، من از نتیجه ناامید هستم. ما موقعیت‌های کافی برای گلزنی داشتیم اما همین که هست. همه چیز به مهارت‌های فنی بستگی دارد.» او گفت: «من در ابتدا کمی شگفت زده شدم. البته نمی‌توانید بدانید هر بازی یک بازی جدید است، اما آن‌ها بالاتر از حد انتظار شروع کردند. ما همچنین بعد از اینکه آن‌ها را محک زدیم شروع به کنترل بازی کردیم. سعی می‌کنیم از بازی مقابل چین تایپه امتیاز بگیریم. این بازی تمام شده است، ما نمی‌توانیم این نتیجه را تغییر دهیم.»
> همه تلاش‌مان را برای دفاع از نام ایران کردیم


همچنین سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ایران بعد از تساوی تاریخی مقابل هند، به تمجید و تعریف از شاگردانش پرداخت. به گزارش ورزش سه، مریم ایراندوست گفت: «فکر می‌کنم اولین مسابقه در هر تورنمنتی سخت‌ترین بازی است؛ با توجه به اینکه بچه‌های من اولین حضورشان در این رقابت‌ها را تجربه می‌کردند و در این ۵ ماهه اخیر بازی تدارکاتی نداشتند، یک مقدار استرس بر تیم غالب بود.» ایراندوست با ستایش عملکرد بازیکنان تیمش گفت: «فکر می‌کنم همه مردم دیدند که تیم من تمام تلاش و توانش را گذاشت تا بتواند از نام ایران دفاع کند؛ خیلی برای‌مان مهم بود و پیش‌بینی این را داشتیم که هند با توجه به زمانی طولانی که برنامه‌ریزی کرد، قطعا تیم قدرتمندی است اما ما توانستیم حداقل امتیاز این بازی را بدست بیاوریم.» او در پاسخ به سوالی درباره مسابقه بعدی با چین این‌چنین واکنش داشت: «این تیم یکی از قدرت‌های آسیاست و مقابل چین هم قطعا با برنامه وارد زمین بازی می‌شویم اما این بازی که من از تیمم دیدم و به خوبی اجرا کرد، فکر می‌کنم برابر چین هم ما بتوانیم با توانایی خوبی که دروازه‌بان‌مان دارد، دروازه را بسته نگه داریم.» مریم ایراندوست در ادامه تمجید خود از عملکرد فنی تیمش توضیح داد: «به تیمم خیلی ایمان دارم و ما با برنامه وارد این تورنمنت شدیم؛ امیدوار هستیم که از این گروه صعود کنیم.» ایراندوست درباره این‌که کدام بازیکن بهترین بازیکن تیم ایران بوده گفت: «به نظرم همه بازیکنان بهترین بودند و کودایی یکی از بهترین بازیکنانی بود که توانست به وظیفه‌اش به خوبی عمل کند؛ هاجر دباغی پستش پشت مهاجم است و فکر می‌کنم به عنوان یک هافبک طراح زمانی که صاحب توپ می‌شد، کارش را به خوبی انجام می‌داد و زمانی که صاحب توپ نبود، وظیفه‌اش این بود که دو هافبک طراح هند را پرس کند.» سرمربی تیم ملی فوتبال زنان با قدردانی از هافبک تیمش در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «کار سختی بود ولی با توانایی که از هاجر سراغ داشتیم، او را در این پست گذاشتیم؛ دباغی با توجه به آسیبی که از ناحیه مچ پا داشت، توانست به خوبی به وظایف خود عمل کند.»
> واکنش کاربران
این رویداد مهم به خصوص عملکرد بی‌نظیر زهره کودایی به عنوان دروازه‌بان، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «عجب دروازه بانی داریم باور کنین فوروارد هم بازی کنه گل میزنه مطمئنم بعد این بازی‌ها حتما پیشنهادهای خوب برای لژیونرشدن داره آدم رو یاد عابدزاده میندازه».
کاربر دیگری گفته است: «درود بر شما عالی بودین سطح توقعاتتون بالا باشه برای بردن به میدون برید».
دیگری نوشت: «ماشاءالله به شیرزنان سرزمینم به ویژه زهره کودایی و هرنتیجه‌ای هم کسب کنید با این امکانات کم تا همین الان گل کاشتید و باعث افتخارمان هستید».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «دمتون گرم انصافا، بدون امکانات اولیه حتی فوتبال مردان آماتور شده دیگه از شما انتظار زیادی نمیره گل کاشتید».
کاربران دیگر نوشته اند: «اشکمون درومد به خاطر مظلومیتشون و اینهمه تلاشی که کردن واقعا از جون مایه گذاشتن»، «به امید موفقیت تا همین جا هم خوب بوده»، «دمتون گرم شیرزنان پارسی بدون شک شما قهرمان هستید، در دلهای ما»، «زهره کودایی بی‌نظیر بود یک گل صد درصد رو نجات داد»، «دقیقه ۷۶ بازی یک سوپر سیو استثنایی از دروازه بان خانم کودایی داشتیم که باعث شد نبازیم. ‌ای کاش میشد پخش کنید»، «چقدر بده که نمیتونیم بازی دختران کشورمون رو به تماشا بنشینیم».