آخرین تحولات در وین توافق نزدیک است؟

یک مقام اتحادیه اروپا عنوان کرد که در مذاکرات وین با ایران پیشرفت‌هایی حاصل شده و ممکن است توافق نهایی در این مذاکرات حاصل شود. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نمی‌خواست نامش فاش شود روز جمعه عنوان کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین در مسیر درستی حرکت می‌کند و ممکن است که توافق نهایی حاصل شود.
وی در این باره بیان کرد: مطابق با ارزیابی‌ ما، داریم در مسیر درستی جهت رسیدن به توافق نهایی حرکت می‌کنیم.
این مقام اتحادیه اروپا همچنین عنوان کرد که پیشرفت‌های کوچکی در شماری از مسائل در وین حاصل شده است.
وی افزود: نگرانی من بیشتر از مفاد توافق بر سر زمان‌بندی آن است. حس من می‌گوید که داریم به کندی به پیش می‌رویم. این اشتباه بزرگی خواهد بود که به خاطر زمان‌بندی نتوانیم به راه‌حلی خوب دست بیابیم.


این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: اما با این حال فکر می‌کنم که به توافق برسیم و به گمانم این اتفاق پیش از آنکه خیلی دیر شود، رخ دهد.
هشتمین دور گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین اوایل دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.
در این نشست که با شرکت هیئت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
دیدار مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا در وین
مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین با انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات در هتل کوبورگ وین دیدار کرد.
به گزارش ایسنا، پیش از این دیدار شرکای برجام (بدون ایران) با نماینده آمریکا دیدار کردند.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در این باره در صفحه توئیترش نوشت: همکاران غربی همانطور که به طور علنی هم این کار را کرده‌اند، بر ضرورت نهایی‌سازی مذاکرات در اسرع وقت تاکید کردند. روسیه هم این ضرورت را احساس می‌کند اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.
همچنین امروز دیداری میان نماینده روسیه و مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در وین پیرامون مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین انجام شد.
دور هشتم مذاکرات وین که از دی ماه آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. طرفین مذاکرات از جمله دولت آمریکا که به طور غیرمستقیم و از طریق هیات‌های دیگر کشورها با ایران در وین مذاکره می‌کند، گفته‌اند پیش‌رفت‌هایی در مذاکرات وین انجام شده است.
آمریکا: مذاکرات با ایران به مرحله تعیین‌کننده رسیده است
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که از نظر او احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران همچنان امکانپذیر است.
به گزارش یورونیوز، وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که «پیشرفت‌هایی» در مذاکرات هسته‌ای وین به دست آمده و این گفت‌وگو‌ها به مرحله «تعیین‌کننده» خود رسیده است.
آنتونی بلینکن گفت: «ارزیابی شخصی من پس از گفتگو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک [به برجام]همچنان ممکن است.»
وی در عین حال هشدار داد که واشنگتن و متحدانش در صورت عدم دستیابی به توافق طی هفته‌های آینده ممکن است تاکتیک‌های خود را تغییر دهند.
سخنان وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار وی با همتایان اروپایی‌اش در برلین، پایتخت آلمان بیان شد. منبع دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش شود گفت: ما به مذاکرات وین مانند الان و در همین مسیر کنونی نمی‌توانیم طی ماه‌های مارس، آوریل و مه هم ادامه دهیم.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز خواستار «پیشرفت‌های فوری» در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران برای احیای برجام شد. وی گفت: «به پیشرفت‌هایی بسیار بسیار فوری نیاز است.»
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز اظهار کرد: «مذاکرات نمی‌تواند با روند آهسته کنونی ادامه پیدا کند.»
رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جریان نشستی خبری گفته بود که «زمان رها کردن مذاکرات [با ایران] هنوز فرا نرسیده است.»
دیدار شرکای برجام با آمریکا بدون حضور ایران
نماینده روسیه در وین از دیدار شرکای برجام با آمریکا بدون حضور ایران برای بررسی روند مذاکرات وین خبر داد.
به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش نوشت: شرکای برجام (بدون ایران) و آمریکا برای ارزیابی وضعیت امور مذاکرات وین دیدار کردند.
اولیانوف در ادامه نوشت: همکاران غربی همان طور که به طور علنی هم این کار را کرده‌اند، بر ضرورت نهایی‌سازی مذاکرات در اسرع وقت تاکید کردند. روسیه هم این ضرورت را احساس می‌کند اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش دو سریال با محوریت ناصرالدین‌شاه به کجا کشیده می‌شود؟ جنجال «جیران» محمدعلی وکیلی آخرین قدمِ «پارادایم شیفت به شرق» پازل نگاه به شرق در سیاست خارجی تکمیل شد؟ تلاش برای گرمای روابط دوجانبه در سرمای مسکو شاهنامه بورس آخرش خوش است؟ آوار ۱۰ بند بر سر بازار سرمایه آخرین تحولات در وین توافق نزدیک است؟ رئیس جمهوری بلافاصله بعد از بازگشت از روسیه عازم مناطق سیل زده شد رئیسی، از مسکو تا جیرفت بارش‌هایی که همه را غافلگیر کرد تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ آیت‌الله جوادی آملی: اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد پایان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ امام جمعه موقت تهران: همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد سیگنال‌های منطقه‌ای سفر رئیس جمهوری به روسیه پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین سقوط نرخ دلار نزدیک است؟