فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد پایان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با رژه یگان‌های سطحی شرکت کننده در رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» پایان یافت.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ارتش، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم کلیه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.
ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناوهای موشک‌انداز زره و تبرزین و شناورهای بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن آدمیرال تریبوتس و سوخت‌رسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد


فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروهای دریایی چین و روسیه به عنوان قدرت دریایی در جهان شناخته شده‌اند و امروز هماهنگی و همکاری آنها با نیروی دریایی ایران در بالاترین سطح قرار دارد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی در حاشیه رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ با بیان اینکه کشورهای چین و روسیه کشورهایی هستند که در سطح جهان در همه حوزه‌ها حرف برای گفتن دارند و در حوزه دریا نیز به‌عنوان قدرت دریایی شناخته می‌شوند، اظهار داشت: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و امروز نیز تمام تلاش هر سه کشور در حوزه دریا بر پایه این بوده که امنیت و ایمنی دریانوردی را تامین کنند.
وی با بیان اینکه سه کشور ایران، چین و روسیه، تامین امنیت و ایمنی دریانوردی را فارغ از ائتلاف‌های غربی و به صورت مستقل انجام می‌دهند، افزود: در کنار هم قرار گرفتن این سه کشور همراه با احترام متقابل بسیار حائز اهمیت است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: طی دو سال گذشته، روند به گونه‌ای بوده که امروز هماهنگی ایران، روسیه و چین در بالاترین سطح خود قرار دارد. کشورهای چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شده‌اند و این باعث شده که پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی ‌بالاتر برود و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز افزایش یافته است.
امیر دریادار ایرانی گفت: سه کشور در این رزمایش به حدی به هم نزدیک شده‌اند که هر کدام می‌توانند چنین عده و عُده‌ای را مدیریت و فرماندهی کنند و کار مشترکی را برای جامعه بین المللی در صحنه دریا انجام بدهند. وی در تشریح آورده‌های تجارب بین‌المللی برای نیروی دریایی ارتش، عنوان کرد: مهمترین آورده‌اش این است که نیروی دریایی توانسته منشور «ما می‌توانیم» که در جامعه ایرانی نهادینه شده است را به جامعه جهانی نشان دهد. در واقع ما ارائه دهنده توانمندی، اقتدار و سدشکنی مردم عزیز ایران هستیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ما با همین پشتوانه مردمی توانسته‌ایم رشد داشته باشیم و همه این تجارب باعث شده که در دنیا همه به این نتیجه برسند که با ایرانی‌ها باید با احترام صحبت کرد. ما مردمانی هستیم که هرگاه اراده کنیم در هر نقطه‌ای و در چارچوب قوانین بین‌المللی حضور خواهیم یافت و اجازه نمی‌دهیم کسی نگاهی تعدی‌گرایانه به ما داشته باشد.
گزارش وزارت دفاع روسیه از رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز رزمایش دریایی مشترک روسیه، ایران و چین، گزارشی از روند اجرای این مانور نظامی ارائه داد.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس، وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای درباره رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲، نوشت: ناوهای جنگی روسیه، ایران و چین در رزمایش مشترک دریایی خود در دریای عرب، عملیات‌های امداد و نجات دریایی و مبارزه با دزدی دریایی را تمرین کردند.
در این بیانیه آمده است، در مجموع، ۱۴ کشتی جنگی و امدادی [روس] از سه ناوگان مختلف در این رزمایش شرکت دارند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، گروهی متشکل از ناو موشکی «واریاگ»، کشتی ضد زیردریایی «آدمیرال تریبیوتس» و کشتی پشتیبانی «بوریس باتوما» از ناوگان پاسیفیک [اقیانوس آرام] روسیه در این رزمایش شرکت کرده‌اند.
در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در جریان اقدامات تمرینی، کشتی‌های نیروی دریایی روسیه به همراه نیروهای دریایی چین و ایران، حملات توپ‌خانه‌ای علیه اهداف دریایی، مانور تاکتیکی مشترک و عملیات‌های جست‌وجو و نجات انجام شده است.
طبق گزارشی که وزارت دفاع روسیه در این باره ارائه داده است، پس از پایان رزمایش، کشتی‌های ناوگان اقیانوس آرام روسیه به فعالیت خود ادامه داده و به اقیانوس آرام منتقل خواهند شد تا در آن‌جا به همراه نیروهای ناوگان شمال و بالتیک روسیه در رزمایش دیگر ناوگروه‌های نیروی دریایی این کشور شرکت کند.
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش دو سریال با محوریت ناصرالدین‌شاه به کجا کشیده می‌شود؟ جنجال «جیران» محمدعلی وکیلی آخرین قدمِ «پارادایم شیفت به شرق» پازل نگاه به شرق در سیاست خارجی تکمیل شد؟ تلاش برای گرمای روابط دوجانبه در سرمای مسکو شاهنامه بورس آخرش خوش است؟ آوار ۱۰ بند بر سر بازار سرمایه آخرین تحولات در وین توافق نزدیک است؟ رئیس جمهوری بلافاصله بعد از بازگشت از روسیه عازم مناطق سیل زده شد رئیسی، از مسکو تا جیرفت بارش‌هایی که همه را غافلگیر کرد تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ آیت‌الله جوادی آملی: اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد پایان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ امام جمعه موقت تهران: همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد سیگنال‌های منطقه‌ای سفر رئیس جمهوری به روسیه پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین سقوط نرخ دلار نزدیک است؟