امام جمعه موقت تهران: همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد

امام جمعه موقت تهران گفت: همکاری ایران، چین و روسیه می‌تواند موجب اقتدار ملت‌های آسیا و تغییر توازن قدرت به نفع آنها در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا شود.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به مسکو و برگزاری مانور مشترک دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه خاطرنشان کرد: این رویدادها پیام آور تحولات مهمی در آینده منطقه و جهان هستند.
وی با بیان اینکه هزاره سوم از نگاه سیاستمداران و سیاست ورزان و نظریه پردازان عرصه های سیاسی و اقتصادی، هزاره آسیاست، افزود: قاره آسیا با در اختیار داشتن بالاترین جمعیت در کره خاکی از یک جایگاه بسیار ممتاز و برجسته‌ای برخوردار است. نقش جمعیت در تحولات سیاسی و اجتماعی آینده بسیار تعیین کننده است.
خطیب جمعه تهران گفت: سازمان ملل پیش بینی کرده است تا سال 2050، جمعیت مسلمانان در کره خاکی، از پیروان همه ادیان و مکاتب پیشی می گیرد و این وزن جمعیتی نقش مهمی در جابه‌جایی معادلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد.


ابوترابی فرد با اشاره به این موضوع که آسیا مهد تولد ادیان آسمانی بوده است، افزود: آسیا نماد فرهنگ، ارزش های انسانی و اخلاقی است و در شرایطی که اروپا و غرب دو جنگ جهانی اول و دوم را بر آسیا تحمیل کردند اما آسیا همواره برای جهان، پیام آور معنویت و اخلاق بوده است.
وی با بیان اینکه امروز آسیا به عنوان قطب تولید کننده انرژی و قطب اقتصادی مصرف کننده انرژی در جهان جایگاه بسیار تعیین کننده ای دارد، گفت: بزرگترین کشورهای تولید کننده انرژی و مهمترین کشورهایی که از انرژی برای بزرگ شدن اقتصاد جهان استفاده می کنند در این قاره هستند.
جریان سرمایه به سمت آسیا در حرکت است
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا، بر معنای برابری قدرت خرید در سال 2000 میلادی، برابر با 32 درصد بوده است. این عدد در سال 2017 میلادی به 42 درصد افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود تا سال 2040 از مرز 52 درصد عبور کند. این به این معنی است که قاره آسیا به تنهایی بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار خواهد داشت.
ابوترابی فرد با اشاره به این موضوع که در بخش مصرف که نقش مهمی در حوزه های اقتصادی دارد، در سال 2000 میلادی، آسیا 23 درصد از کل مصرف دنیا را به خود اختصاص داده، گفت: در سال 2017 میلادی، این سهم به 27 درصد افزایش یافته و پیش بینی آن است که تا سال 2040 به بیش از 40 درصد افزایش یابد. این بدان معناست که 40 درصد از مصرف دنیا در قاره آسیا خواهد بود.
وی با یادآوری این موضوع که در سال 2000 میلادی، 27 درصد از جریان تجارت کالا در آسیا بوده است، افزود: این میزان در سال 2017 به 32 درصد و در سال 2040 فراتر از 42 درصد خواهد شد.
خطیب جمعه تهران خاطرنشان کرد: جریان سرمایه به سمت قاره آسیا در حرکت است و سهم سرمایه گذاری در این قاره از سال 2000 تا 2017 میلادی، از 13 درصد به 23 درصد ارتقا یافته است و پیش بینی این است که سهم سرمایه گذاری در آسیا تا سال 2040 به بیش از 35 درصد از سرمایه های کل دنیا افزایش پیدا کند.
مانور ایران، روسیه و چین موجب ارتقای امنیت منطقه است
ابوترابی فرد گفت: بنابراین، به دلایل مختلف، ایران باید رابطه خود را با کشورهای قاره آسیا مخصوصا کشورهایی که در این رشد سهم بیشتری دارند، مستحکم کند.
وی با اشاره به همسایگی ایران با روسیه افزود: تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی تهران با مسکو در چارچوب مصالح و منافع ملی برای ایران قدرتمندی که در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستاده، می تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه موثر باشد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: مانور مشترک نیروی دریایی راهبردی ایران و نیروی دریایی چین و روسیه در آب‌های گرم اقیانوس می تواند در ارتقای سطح امنیت منطقه نقش مهمی را ایفا کند.
ابوترابی فرد با بیان اینکه برخلاف نظر برخی تحلیلگران، امروز این جمهوری اسلامی است که در چارچوب منافع ملی خود، نقشه راه همکاری با دیگران را تعریف می کند، گفت: امروز این جمهوری اسلامی است که چشم‌انداز گسترش روابط سیاسی و اقتصادی را با روسیه تعریف می کند و با مقامات این کشور به مذاکره می‌نشیند و پیشنهاداتش با استقبال حاکمان این کشور روبه‌رو می شود.
وی افزود: ما در این سال‌ها، شاهد همکاری تهران و مسکو در بسط امنیت منطقه و مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا بوده ایم. این تجربه گرانسنگی است و می‌تواند پشتوانه همکاری مشترک سه کشور ایران، چین و روسیه برای افزایش اقتدار ملت‌های آسیا و تغییر توازن قدرت به نفع ملت‌های منطقه باشد.
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش دو سریال با محوریت ناصرالدین‌شاه به کجا کشیده می‌شود؟ جنجال «جیران» محمدعلی وکیلی آخرین قدمِ «پارادایم شیفت به شرق» پازل نگاه به شرق در سیاست خارجی تکمیل شد؟ تلاش برای گرمای روابط دوجانبه در سرمای مسکو شاهنامه بورس آخرش خوش است؟ آوار ۱۰ بند بر سر بازار سرمایه آخرین تحولات در وین توافق نزدیک است؟ رئیس جمهوری بلافاصله بعد از بازگشت از روسیه عازم مناطق سیل زده شد رئیسی، از مسکو تا جیرفت بارش‌هایی که همه را غافلگیر کرد تغییر اقلیم در فلات خشک ایران؟ آیت‌الله جوادی آملی: اگر ملت بخواهد بایستد باید جیبش پر باشد فرمانده نیروی دریایی ارتش: هماهنگی ایران، چین و روسیه در بالاترین سطح قرار دارد پایان رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ امام جمعه موقت تهران: همکاری ایران، روسیه و چین می‌تواند توازن قدرت را به نفع آسیا تغییر دهد سیگنال‌های منطقه‌ای سفر رئیس جمهوری به روسیه پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین سقوط نرخ دلار نزدیک است؟