پوتین فقط با حمله به اوکراین آرام می‌گیرد


اردوغان و ترکیه از اصلی‌ترین برندگان مناقشه اوکراین به شمار خواهند آمد!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگویی کوتاه با آفتاب یزد ضمن بی‌اهمیت دانستنِ «برجام» برای روسیه و چین، خاطرنشان می‌کند: برجام هیچ اهمیتی برای روس‌ها و چینی‌ها ندارد مگر آن که خواسته باشند از مسیر برجام به امتیاز‌گیری از غرب بپردازند.
حسین کنعانی مقدم، کارشناس روابط بین‌الملل تاکید می‌کند: اگر به مذاکرات برجام دقت کنیم خواهیم دید حتی اگر روسیه به اوکراین حمله کند نیز در مسیر مذاکرات برجام مانعی ایجاد نخواهد شد چون از منظر مسکو - پکن، برجام مسئله‌ای فرعی و کم اهمیت است!
> شرق اروپا روی خط تنش


روسیه در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار سرباز را به مرزهای اوکراین اعزام کرده است. همچنین تعداد زیادی تانک، جت‌های جنگی و موشک‌های آماده شلیک در مرز اوکراین مستقر شده که باعث نگرانی کشورهای غربی از احتمال حمله روسیه به اوکراین شده است. غرب بارها مسکو را تهدید کرده در صورت حمله به اوکراین با تحریم‌های شدید روبرو می‌شود. به منظور تلاش برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به اروپا سفر کرد. او در جریان این سفر با وزرای خارجه اوکراین، آلمان، بریتانیا و فرانسه دیدار کرده است.
یکی از خبرهایی که نشانگر وخامت اوضاع در اوکراین است، بی‌نتیجه به پایان رسیدن دیدار لاوروف و بلینکن است. در خبرها می‌خوانیم: «بحران اوکراین و حضور نظامی روسیه در مرزهای آن کشور دیدار حضوری وزرای امورخارجه آمریکا و روسیه را الزامی ساخته بود. دیدار بلینکن و لاوروف زودتر از مدت زمان پیش‌بینی شده به پایان رسید. دیداری که اثری از نزدیکی در مواضع دیده نشد. گفته می‌شود پس‌از پایان این دور از گفت‌وگو نشانه‌ای دال بر نزدیک شدن مواضع دو کشور مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که لاوروف دیدار خود با همتای آمریکایی‌اش را «مفید و شفاف» خواند و بلینکن نیز رویکردی مثبت به این دور از گفت‌وگوها داشته و گفته است که این دیدار «کمکی» برای حل اختلافات بوده است.
> نیاز اروپا به حمله روسیه به اوکراین
حسینی کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی به آفتاب یزد می‌گوید: بحث شکل‌گیری یک نوع شرق جدید در مقابل پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - مانور نظامی ایران، روسیه و چین عملا پیامش به غرب این بود که اگر ناتو بخواهد به سمت مرزهای روسیه پیشروی کند این فرصت هم ایجاد می‌شود که در اقیانوس هند و نقاط دیگر این اقدام متقابل انجام شود.
کنعانی مقدم ادامه می‌دهد: اگر کشورهایی که در هم مرزی با روسیه هستند تبدیل به پایگاه‌های نظامی انگلیس شود قاعدتا وجود تنش در این منطقه جزء الزامات پیشروی ناتو است. از جمله مسئله اوکراین و شبه جزیره کریمه و بحث‌های ارمنستان و آذربایجان و همه نقاطی که در این منطقه با چالش مواجه می‌شوند عملا در را به حضور ناتو در این منطقه باز می‌کند لذا هر گونه تنشی در این منطقه به نفع پیمان آتلانتیک شمالی برای مداخله در منطقه است.
> برنامه بلند مدت غربی‌ها برای اوکراین
این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی بنده این است که روسیه برای جلوگیری از پیشروی ناتو در منطقه به اوکراین حمله می‌کند و آمریکایی‌ها هم از این بهانه استفاده خواهند کرد و
حضورشان را در اوکراین تثبیت می‌کنند اما این به منزله‌ی این نیست که چون غربی‌ها مایلند که روسیه به اوکراین حمله کند روس‌ها این کار را نکنند.
> پوتین فقط با حمله به اوکراین آرام می‌گیرد
کنعانی مقدم می‌افزاید: از نظر روانشناسی آقای پوتین فردی است که همیشه به دنبال ضربه زدن است و روحیه تهاجمی دارد به همین دلیل الان با توجه به اینکه روسیه در محاصره اقتصادی قرار دارد و فشارهای مختلفی را تحمل می‌کند پیش‌بینی من این است که ماشین جنگی روسیه آماده جنگاوری جدید در منطقه قفقاز و اوراسیا است.
> گزینه‌های پس از حمله به اوکراین؟!
این کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از گفتگوی خود از گزینه‌های پساحمله به اوکراین گفته، تاکید می‌کند: سازمان ملل در این مواقع به نفع آمریکا وارد می‌شود و نیروهای صلح را از کشورهای اروپایی می‌آورد و در اوکراین مستقر می‌کند و بعد هم تحریم‌های بیشتر و اقدامات سیاسی و بین‌المللی علیه روسیه را ساماندهی می‌کند و روس‌ها هم این را می‌دانند و به خاطر چالش‌هایی که آمریکایی‌ها دارند در ذهن‌شان این است که آمریکایی‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و اگر کل اوکراین را هم بگیرند آمریکایی‌ها در حد سازمان ملل و قطعنامه و تحریم و اقداماتی در رابطه با نیروی صلح خواهد بود و مداخله نظامی نمی‌کند.
> مناقشه‌ی اوکراین و تاثیر آن روی مذاکرات وین
وی در پایان این گفتگو با اشاره به بازه زمانی ایجاد تنش در اوکراین و همزمانی آن با مذاکرات وین اظهار می‌دارد: به نظرم برای روس‌ها مذاکرات وین چندان مهم نیست برای چینی‌ها هم به همین ترتیب. آن‌ها اهدافی را دنبال می‌کنند که بتوانند از ابزار وین برای نزدیک شدن به ایران استفاده کنند و در این زمینه هم موفق شدند.
> تنش در اوکراین مسیر مذاکرات در وین را منحرف می‌کند؟
کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش که: «تنش در اوکراین مسیر مذاکرات در وین را منحرف می‌کند یا نه؟» می‌گوید: خیر! به نظرم مسئله اوکراین بین آمریکا و روسیه چندان تاثیری در مذاکرات وین در رابطه با ایران ندارد. مگر اینکه پیشنهاد موقتی که روس‌ها مطرح کردند که انتقال اورانیوم ۶۰ درصد و کنترل‌های بیشتر و مضاعف روسیه از معادلات وین عملا حذف شود.
> موضع ترکیه در قبال اوکراین
کنعانی مقدم به مواضع اردوغان و ترکیه نیز اشاره کرده می‌گوید: ترکیه از این مسئله استفاده می‌کند که مشکلاتش را در قره باغ و ارمنستان حل و فصل کند و از ضعف روس‌ها در مسئله اوکراین و فشارهایی که آمریکا وارد می‌کند بیشترین بهره‌برداری را در رابطه با مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه، آذربایجان و قره باغ و ارمنستان خواهد کرد.
کنعانی مقدم ترکیه و اردوغان را یکی از برنده‌های تنش در اوکراین معرفی کرد.
در بحبوحه تنش‌ها میان اوکراین و روسیه؛ کانادا وام ۹۵ میلیون دلاری به اوکراین پیشنهاد کرد
نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد، کشورش یک وام به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار کانادا (۹۵ میلیون دلار آمریکا) به اوکراین پیشنهاد داده تا بتواند به تلاش‌های روسیه برای بی‌ثبات کردن اقتصاد این کشور پاسخ دهد و در برابر آن‌ها مقاومت کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفت: روسیه قصد دارد اوکراین را بی‌ثبات کند از جمله به صورت اقتصادی. این وام به حمایت از مقاومت اقتصادی اوکراین کمک خواهد کرد. ما همچنین در حال بررسی گزینه‌های دیگر برای تامین حمایت‌های مالی و دیگر حمایت‌ها از اوکراین هستیم. ترودو در کنفرانسی خبری در اوتاوا گفت: یکی از این حمایت‌ها پیشنهاد هدیه‌ای ۴.۸ میلیون دلاری برای کمک فنی است. وی افزود: کانادا همچنین احتمالا آموزش نظامی به نیروهای اوکراینی را تمدید می‌کند، تجهیزات و تسلیحات دفاعی برای این کشور در نظر می‌گیرد و تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال می‌کند. بدون شک ما به دنبال انجام اقدامات بیشتر هستیم و براساس شرایط، گزینه‌هایمان را مطرح می‌کنیم. این اطلاعیه‌های کانادا در حالی مطرح شده‌اند که تنش‌ها میان اوکراین و روسیه بالا گرفته است. این اطلاعیه‌ها همچنین چند ساعت پس از آن منتشر شدند که دیپلمات‌های آمریکایی و روسی مذاکراتی را در سطح مقامات عالی رتبه در سوئیس با هدف خنثی کردن یک انبار باروت پیش از انفجار و در گرفتن جنگ برگزار کردند. ترودو گفت: ما به عنوان جامعه جهانی در تلاش‌های دیپلماتیک مهم و قابل توجهی مشارکت کرده‌ایم و صریحا تاکید کرده‌ایم که در گرفتن جنگی که در آن سربازان روسی و اوکراینی یکدیگر را می‌کشند نه به نفع مردم اوکراین است و نه به نفع مردم روسیه. وی افزود: هرگونه تحرک نیروهای روسی به طرف اوکراین کاملا غیرقابل قبول خواهد بود و با پاسخ صریحی از سوی جامعه بین‌الملل مواجه خواهد شد.
برلین: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم، بیمارستان صحرایی می‌فرستیم
وزیر دفاع آلمان با تاکید بر امتناع برلین از ارسال سلاح به اوکراین با توجه به تشدید تنش‌ها با روسیه گفت که کشورش آماده ارسال یک بیمارستان صحرایی به اوکراین است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ای گفت: یک بیمارستان صحرایی کامل همراه با آموزش‌های لازم، با کمک مالی آلمان به مبلغ ۵.۳ میلیون یورو تحویل کی‌یف داده خواهد شد. وی افزود: آلمان قبلاً تجهیزات پزشکی تهیه کرده و در حال مداوای سربازان اوکراینی به شدت مجروح در بیمارستان‌های نیروهای مسلح آلمان است و دولت فدرال باید برای فرونشاندن این بحران هر کاری انجام دهد. او تاکید کرد که «تحویل سلاح در حال حاضر مفید نخواهد بود؛ این اتفاق نظر در دولت فدرال است.»
> آلمان مجوز ارسال سلاح از استونی به اوکراین را نداد
این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که آلمان، متحد خود در ناتو، استونی را از انتقال تجهیزات نظامی ساخت آلمان به اوکراین منع کرده است. در این گزارش به نقل از مقامات آلمانی و استونیایی آمده است که آلمان از تایید مجوزهای کارشناسی که به استونی اجازه می‌داد سلاح‌های مرگبار ساخت آلمان را به اوکراین منتقل کند، خودداری کرد.
آمریکا تقریبا ۱۰۰ تن سلاح مرگبار به اوکراین فرستاده است
سفارت آمریکا در کی‌یف اعلام کرد، واشنگتن ۹۰/۷ تن سلاح به اوکراین به عنوان بخشی از اولین محموله کمک‌های نظامی جدید خود، ارسال کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، اولین محموله کمکی که اخیراً توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین ارسال شد جمعه شب وارد اوکراین شد. این محموله شامل نزدیک به ۱۰۰ تن سلاح از جمله مهمات برای خط مقدم اوکراین است. سفارت آمریکا در توییتی نوشت: این محموله و ۲.۷ میلیارد دلار کمک از ۲۰۱۴، تعهد واشنگتن برای کمک به اوکراین برای تقویت دفاع خود در برابر تجاوز رو به رشد روسیه را نشان می‌دهد.