طالبان در اروپا

زهره صفاری/ طالبان روز گذشته برای نخستین بار پس از آغاز حکمرانی خود بر افغانستان، در مسیر انجام مذاکرات دیپلماتیک، نشست سه روزه با مقامات غربی در اروپا را در نروژ آغاز کرد.
به گزارش «دویچه وله»، هیأت 15 نفره طالبان به ریاست سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز شنبه با هواپیمای ویژه دولت نروژ وارد فرودگاه اسلو شد. براساس اعلام سخنگوی این گروه، طالبان در این سفر علاوه بر مقامات اتحادیه اروپا و نروژ، با نمایندگانی از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و امریکا بحث و تبادل نظر خواهد داشت. محور اصلی این مذاکرات مسائل حقوق بشری و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اعلام شده است. در همین راستا دیدار با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان از جمله فعالان زن و خبرنگاران نیز در دستور کار این نشست قرار گرفته است. بنا بر اعلام وزارت خارجه امریکا بررسی ساز‌و‌کار تشکیل سیستم سیاسی کشور، اعمال فوریت‌های حقوق بشری، بحران اقتصادی، چالش‌های امنیتی و ضدتروریستی و همچنین حق تحصیل زنان در فهرست صورتجلسه نشست قرار دارد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به «فرانس پرس» گفت: «طالبان به درخواست غرب پاسخ داد و برای این نشست پیشقدم شد. امیدواریم این مقدمه سبب تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و غربی شود.»
اما در حالی که با آغاز این نشست فعالان سیاسی مخالف طالبان به میزبانی نروژ واکنش نشان دادند و رئیس بخش روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان خواستار مقابله با روند مشروع کردن حکومت طالبانی شد، «آنیکن هویتفلت»، وزیر خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مذاکرات با طرف افغان به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست اما ما باید با حاکمان فعلی کشورها رابطه داشته باشیم تا نگذاریم چالش‌های سیاسی، کشورها را به سمت بحران‌های حقوق بشری سوق دهد.»
طالبان در حالی نخستین نشست خود با مقامات غربی را آغاز کرده است که تاکنون به‌رغم روابط رسمی بسیاری از کشورها با این گروه به عنوان حاکمان افغانستان، هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است. اما با گذشت حدود 4 ماه از سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان، اقتصاد این کشور میلیون‌ها نفر از مردم آن را زیر خط فقر و در معرض قحطی قرار داده است که بسیاری از کارشناسان بلوکه شدن دارایی‌های افغانستان بویژه در امریکا را یکی از عوامل مهم این بحران می‌دانند.


در همین راستا به نوشته «خامه پرس» افغانستان، در اوج بحران بشردوستانه در این کشور، سه قانونگذار امریکایی در نامه‌ای به «جو بایدن»، با اشاره به وظیفه اخلاقی دولت امریکا برای کمک به مردم، خواستار آزادسازی فوری دارایی‌های بلوکه شده افغانستان شدند تا شهروندان این کشور از فجایع بشردوستانه و اقتصادی نجات یابند و در عین حال نگذارند افغانستان پناهگاه امن تروریست‌ها شود. این درخواست به پیوست نامه 40 عضو مجلس نمایندگان به وزارت خارجه و دارایی امریکا تحویل کاخ سفید شد. براساس آمارها امریکا از ماه آگوست حدود 7 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را در بانک مرکزی خود مسدود کرده است. به نوشته «صبح کابل» همزمان با این درخواست «گوردون براون»، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از «لیز تراس»، وزیر خارجه این کشور خواست تا به برگزاری نشست برای جمع‌آوری 4.5 میلیارد دلار به افغانستان کمک کند. در عین حال عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز در توئیتی با اشاره به اصل مسئولیت R2P مصوب سازمان ملل، جامعه جهانی را ملزم به ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان کرد و لینک نامه «براون» را نیز در این توئیت قرار داد.
انتقاد دولت سابق افغانستان از امریکا
در میانه تلاش‌ها برای نجات مردم افغانستان، «حمد‌الله محب» مشاور امنیت ملی «اشرف غنی»، رئیس جمهوری سابق این کشور سعی در توجیه رفتار دولت پیشین برآمده و با نقد رفتار کاخ سفید در قبال کشورش، عقب‌نشینی کامل و ناگهانی امریکا از کابل را عامل فروپاشی دولت افغانستان دانسته است. وی در گفت‌و‌گو با «فارن پالیسی» اعلام کرد: «قاطعیت تصمیم رئیس جمهور امریکا برای عقب‌نشینی بدون قید و شرط از افغانستان، زمینه سقوط نظام را فراهم کرد. چراکه دولت هرگز این شرایط را پیش‌بینی نمی‌کرد. بنابراین برای جلوگیری از خونریزی در کابل و رهایی رئیس جمهوری از ترور، «اشرف غنی» راهی جز خروج از کشور نداشت. اگر آنها در کابل می‌ماندند هم جان رئیس جمهور به مخاطره می‌افتاد و هم جنگ خانه به خانه در شهر کابل آغاز می‌شد و از سوی دیگر حضور مقامات در کشور به حکومت طالبان مشروعیت می‌داد.»