جاده های سفید

زهره افشار
خبرنگار
بارش سنگین برف در 18 استان ایران، علاوه بر نشاط اجتماعی مردم در این استان‌ها، مشکلاتی را هم برای شان به وجود آورد؛ از راهدار و نیروهای هلال احمر و پاکبان و نیروهای شهرداری گرفته تا نیروهای سپاه و ارتش و نیروهای جهادی همه بسیج شدند  تا مردم مشکلات کمتری را داشته باشند.«فرهاد مهریاری»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با «ایران» از مردم خواست در شرایط آب و هوایی زمستانی با برنامه‌ریزی سفر بروند.
وی افزود:  وقتی مردم می‌خواهند سفر بروند از شرایط جوی آگاهی پیدا کنند  و در هنگام ضرورت سفر ماشین خود را به تجهیزات زمستانی و زنجیر چرخ مجهز کنند و در عین  حال با خود قدری تنقلات و خوراکی بردارند چون ممکن است سفرشان با تأخیر مواجه شود.


وی با اشاره به اینکه بیشتر ماشین‌آلات راهداری در جاده‌های کشور عمر بالای 23 سال دارند و توانمندی و چابکی لازم را ندارد افزود: با این حال راهداران از جان خود مایه می‌گذارند تا کسانی را که همچون خانواده خود می‌دانند هر چه سریع‌تر از جاده های برفی و سیلابی دور کنند.همین چند روز پیش در گردنه اسدآباد، «حبیبی» یکی از راهداران ما برای نجات و گرم نگه داشتن کودکی که چهار ساعت به همراه پدر و مادرش در برف مانده بودن کاپشن خود را دور کودک می‌پیچد و مسیری طولانی را طی می‌کند.
از وی پرسیدیم چرا در جریان بارش سنگین برف اخیر، مسافرانی که در گردنه اسدآباد در حال سفر بودند بیشتر با مشکل مواجه شدند؟ وی توضیح داد: ما امسال برای نخستین بار، گردنه‌ها و جاده‌های کوهستانی که احتمال می‌دادیم به دلیل بارش سنگین برف بسته شوند را به صورت  کنترل شده بستیم تا مشکلات کمتری برای مردم به وجود بیاید که البته این اقدام احتیاج به هماهنگی با پلیس راه و دیگر مسئولان استانی دارد. اما  اتفاقی که در اسدآباد افتاد این بود که این هماهنگی قدری به طول انجامید و ما انتظار همکاری بیشتری در این زمینه داریم.
به گفته وی در حال حاضر (ظهر یکشنبه) هنور دو جاده اصلی سقز به مریوان و کیاسر به سمنان به دلیل بارش سنگین برف و جاده رودبار جنوب به ایرانشهر درجنوب کرمان و بند خمیر به بندر لنگه به دلیل سیلاب مسدود است.وی همچنین درخصوص طولانی شدن بازگشایی جاده سقز- مریوان توضیح داد: بارش برف در این منطقه به یک و نیم متر رسید ولی کولاک موجب شد در برخی نقاط این جاده بیش از 10 متر برف روی هم تلنبار شود و این کار را طولانی کرده است.
تجهیزات راهداری کافی نیست، هنوز 40 راه روستایی باز نشده است
«محمد فلاحی» مدیرکل مدیریت بحران کردستان نیز در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کرد: هر چند بارش برف به پایان رسیده اما هنوز راه روستایی 40 روستای کردستان تا ظهر یکشنبه زیر برف بود و تلاش‌ها برای بازگشایی آن ادامه دارد. البته ما برای رفع نیاز‌های اولیه مردم از طریق بالگرد هلال احمر در حال انتقال مواد غذایی و دارویی به این روستاها هستیم.وی تأکید کرد: تجهیزات راهداری و برف روبی استان به هیچ وجه در حد نیاز استان کوهستانی مانند کردستان نیست و با توجه به اینکه اولویت بازگشایی در مواقع بارش برف با راه‌های اصلی است بازگشایی روستاها به طول می‌انجامد و مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورد.در چنین شرایطی خود مردم و روستاییان می‌توانند هم به خودشان هم به ما کمک کنند. انتظار داریم مردم در روزهای برفی از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و روستاییان تا جایی که می‌توانند مایحتاج زندگی‌شان را در روستا ذخیره کنند.
لرستان یکی از استان‌های کوهستانی با ده‌ها گردنه برفگیر است که در زمستان ارتفاع برف در برخی راه‌ها از جمله «گله بادوش» الیگودرز حتی به 7 متر نیز می‌رسد. از سوی دیگر این استان بر سر راه مسیر خوزستان به تهران است و رانندگانی که با شرایط جوی و گردنه‌های استان آشنایی ندارند در روزهای برفی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که تصورش را نمی‌کردند.
«مهدی پازوکی» مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز به «ایران» گفت: جدا از کمبود تجهیزات راهداری در استان کوهستانی لرستان باید این مسأله را در نظر داشت که معمولاً برف در لرستان به شکل کولاک می‌شود و با برودت همراه است و شرایط برای خیلی از مردم غیرقابل پیش‌بینی می‌شود. این شرایط حتی برای راهداران که ماشین‌آلات مجهز دارند و به اصطلاح راه بلد هستند هم هراز گاهی دردسرزا می‌شود.
پنج شنبه هفته گذشته 2 راهدار ما در هنگام جاده گشایی گردنه گله بادوش الیگودرز به یکباره ارتباط‌شان با ما قطع شد و ماشین آنها در برف با ارتفاع شش متر ماند و ما 16 ساعت دلهره‌آور را سپری کردیم و فردای آن روز توانستیم با کمک بالگرد هلال احمر این عزیزان را نجات دهیم. پس  از مردم می‌خواهیم در روزهای برفی جداً از سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند.
«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: به دنبال یک هفته پر برف و باران در کشور انتظار می‌رود تا پایان هفته بارش سنگینی در استان‌ها نداشته باشیم.
وی افزود: البته جبهه بارشی ضعیفی در روز چهارشنبه از شمال غرب وارد کشور می‌شود که بارش‌های خفیف و پراکنده‌ای را برای نیمه غربی کشور خواهد داشت. دما نیز تا پایان هفته روند افزایشی ناچیزی خواهد داشت.وی البته تصریح کرد: تا فردا سه‌شنبه روند افزایش آلاینده‌ها را در شهرهای صنعتی و کلانشهر‌ها خواهیم داشت.مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌کنم اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی هوا را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه مردم در بسیاری از استان‌های کشور چندین ماه بود که منتظر بارش رحمت الهی بودند افزود: به هر جهت طبیعت زمستان بارش برف است و اگر مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند شیرینی بارش‌ها کام‌شان را تلخ نخواهد کرد.