کمک با تحقیر و اعمال شاقه

مجید ابهری‪-‬ خدا را شکر که روزی ما انسانها به دست همنوعانمان نیفتاد وگرنه معلوم نبود به روز ما نیازمندان چه می‌آمد. توصیه‌های قرآن کریم و دستورات ائمه اطهار (ع) همه به خودداری از منت‌گذاری به مستمندان اشاره دارد. مولا علی(ع) که نماد سخاوت و یاری است میفرماید: «کمکهای خود به فقرا را با منت آلوده نسازید چراکه آن‌ها واسطه رحمت حق بوده و کمکهای شما قبل از رسیدن به دست نیازمندان به دست خداوند می‌رسد» به همین جهت است که از دیرباز تاکنون دستی را که با آن کمک می‌کنیم می‌بوسیم. از نگاه رفتارشناسی افراد کمک‌کننده معمولا به سه گروه تقسیم میشوند:
الف: کسانیکه برای خودنمایی وجلوه‌گری کمک میکنند و تمایل دارند از آن‌ها تمجید گردد.
ب: کسانیکه برای دل خود و رضای خداوند کمک میکنند و برایشان مهم نیست که اسم ورسمشان مطرح شود یا نشود.
ج: افرادی که برای یاری به انسانهای همنوع دست مساعدت به سمت نیازمندان دراز میکنند و از سفره خویش برداشته وبه همنوعان میدهند.
بعضی از افراد تصور میکنند که حتما باید میزان کمک آن‌ها در سطح فوق العاده‌ای باشد وگرنه موجب خجالتشان میگردد. اما در باورهای دینی ما دستور است که به نیازمندان کمک کنید هرچند به اندازه یک خرما باشد. در فلسفه همدلی و ایثار مقدار کمک مهم نبوده بلکه نیت و هدف، دارای ارزش و اهمیت است. متاسفانه گاه در حین کمک‌رسانی‌های ضروری به نیازمندان شئونات انسانی آن‌ها آنچنان که باید و شاید در نظر گرفته نمی‌شود. پرتاب اقلام ضروری از آسمان فقط در شرایط فوق اضطراری که کمک‌رسانی زمینی مقدور نباشد روش مناسب وقابل‌قبول است در غیر اینصورت ضررهای وارده به اقلام مورد نظر و آسیبهای جسمی به گیرندگان مخصوصا بانوان و سالمندان و اطفال تاسف برانگیز است. کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد بسته‌هایی شامل چند قلم آذوقه در بیابانی پهناور توسط یک هلیکوپتر به زمین گذاشته می‌شوند و سپس هلیکوپتر از زمین بلند شده وهجوم جمعیتی انبوه بسوی کالا شروع میشود. تجسم این صحنه‌ها برای همه ما چندان دشوار نیستند. بعد از گذشتن چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروز دیگر اکثریت ما با شرایط وانگاره‌های مرتبط با حمایت از نیازمندان با زیروبم شکل و نحوه کمک‌رسانی و تشخیص نیازمندان واقعی تبحر پیدا کرده ایم.
سایر اخبار این روزنامه
توضیح سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پی گزارش آفتاب یزد وابستگی اینترنت ایران به چین این مناقشه چه زمانی به پایان می‌رسد؟ ابهام در ماجرای گندم‌های آلوده و سکوت استاندارد مطالعه زیر‌خط فقر! نیکزاد: شافعی گنده‌تر از دهانش درباره مجلس حرف زده است کمک با تحقیر و اعمال شاقه انسانهای سوگوار نظر روس‌ها درباره ایرانِ قدرتمند نابغه جدید ایران جذب جوانان به هرقیمتی نباشد آیا صادرات نفت ایران بیشتر شده است؟ استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان پس از اظهارنظر درباره پوتین ترامپ از احضار ایوانکا به کمیته تحقیقات شاکی است انسانهای سوگوار کمک با تحقیر و اعمال شاقه از هر زمان دیگری به توافق نزدیکتریم آغاز پایان کرونا؟ شروع حرکت اصلاحی قوه قضائیه از خود و درس عبرت برای متجاوزان به حقوق عامه حسین وفایی، ملی‌پوش اسنوکر ایران موفق شد قهرمان رقابت‌های «شوت آوت» شود مداحی عجیب در شورای شهر شیراز تنبلی نکنید بلوک بچینید لزوم دیپلماسی هوشمندانه ایران خیزش مجدد اجاره بها درباره وعده مسکن بانک مرکزی هر چه زودتر در قبال مسئله رمز ارزها شفاف‌سازی کند