گفت و گوهای کاغذی ایران و آمریکا رودرو خواهد شد؟ توافق خوب، پیش‌شرط مذاکره مستقیم

مسئولان بارها تاکید کرده اند که با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. استدلال البته به درستی مطرح شد که این آمریکا بوده که از برجام خارج شده و تا به برجام باز نگردد صحبتی باقی نمی ماند. با این همه اما مقامات آمریکایی بارها ابراز تمایل کرده‌اند تا با مسئولان کشورمان گفت و گو کنند. در دوره روحانی ترامپ مستقیم خواست که با وی دیدار کند و البته حسن روحانی از این کار ابا کرد. حالا اما امیرعبداللهیان گفته که طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.
در این میان ایالات متحده آمریکا به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره مذاکره مستقیم با این کشور واکنش نشان داد.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه آمادگی کشورش را برای «مذاکره مستقیم» با ایران اعلام کرد.
علاوه بر این مقام وزارت خارجه آمریکا «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است».


شرط شمخانی برای تغییر روش ارتباط با آمریکا در وین
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: روش ارتباطی با آمریکا تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.
به گزارش ایسنا، علی شمخانی در توییتی نوشت: تا کنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.
همچنین بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: درخواست مذاکره از سوی آمریکا بارها مطرح شده، اما هیچ گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است.
در همین رابطه محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورهای دنیا حتی آمریکا می‌تواند مذاکره کند؛ اما در مورد آمریکا، مشکل اصلی خودشان هستند.
او افزود: «لجاجت آمریکا با ایران در طول تاریخ به ویژه بعد از انقلاب اسلامی اثبات شده است؛ در واقع هرکجا توطئه‌ای علیه ملت ایران بوده، آمریکایی‌ها مستقیم و غیرمستقیم در آن دخیل بوده‌اند.»
عباس‌زاده تاکید کرد: «ایران در ماجرای برجام در سطح وزیر خارجه به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کرد اما این آمریکا بود که به تعهدات خود عمل نکرد.»
او تصریح کرد: «اگر آمریکایی‌ها حسن نیت داشته باشند و به آن چیزی که امضا می‌کنند عمل کنند، می‌توانیم با آن‌ها مذاکره کنیم اما آن‌ها این موضوع را در عمل اثبات نکرده‌اند.»
مذاکره مستقیم با آمریکا خوب یا بد؟
همچنین مصطفی داننده در عصر ایران در خصوص مذاکره مستقیم نوشت: «اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.»
جمله فوق متعلق به امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم است. اما چرا مذاکره مستقیم با آمریکا می‌تواند به مذاکرات وین کمک کند؟
اگر یادتان باشد در عهد احمدی‌نژاد و سعید جلیلی و قبل از آن علی لاریجانی و حتی زمان اصلاحات و دبیری حسن روحانی، ایران با کشورهای اروپایی، چین و روسیه مذاکره می‌کرد و آمریکا در حاشیه بود و هیچگاه به صورت مستقیم با آنها در مورد توافق هسته‌ای گفت‌وگو نمی‌‌کردیم.
حاصل این مذاکرات پشت سرهم و طولانی، توافق بر سر شهر مذاکرات بعدی بود و هیچ توافق به سود کشور حاصل نمی‌شد.
بعد از حضور حسن روحانی با سابقه طولانی در مذاکرات هسته‌ای، در دولت و دادن اختیار مذاکره به وزارت خارجه با مدیریت محمد جواد ظریف، پای آمریکا به صورت مستقیم به مذاکرات هسته‌ای باز شد.
دیگر زمان پیام بردن و آوردن توسط کشورهای اروپایی به پایان رسید و ایران و آمریکا پشت یک میز سر برنامه‌هسته‌ای حرف زدند و در نهایت به توافق رسیدند که برجام نام گرفت. رئیس دولت یازدهم به این نتیجه رسیده بود که بدون گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا، توافقی حاصل نخواهد شد.
خروج آمریکا از برجام و انفعال کشورهای اروپایی، چین و روسیه در احیای برجام و عدم توانایی در شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، بازهم نشان داد که طرف اصلی این مناقشه تنها و تنها آمریکاست.
دیگران در ماجرای برجام زینت المجلس هستند و تنها به این مذاکرات و توافق‌ها جنبه بین‌المللی می‌دهد و نقش دیگری ندارند. به زبان ساده می‌توان گفت آنها شاهدان یک قرارداد هستند که پای برگه را امضا می‌کنند.
قطعا در دور تازه مذاکرات در دولت رئیسی و بایدن، گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا می‌تواند یک گام بزرگ برای رسیدن به توافقی تازه باشد.
مذاکراتی که در آن آمریکا باید به ایران این تضمین را بدهد که اگر دوبار فردی مثل ترامپ سر کار آمد و از برجام خوشش نیامد، دوباره داستان به کما رفتن توافق هسته‌ای تکرار نشود. همه ما می‌دانیم اگر ترامپ نبود، شاید داستان این روزهای ایران هم به گونه دیگری نوشته می‌شد.
احیای برجام می‌تواند کمک بزرگی به دولت سیزدهم برای به سامان رساندن وضعیت اقتصادی کشور کند. مردم به خوبی روزهای کوتاه بعد از توافق هسته‌ای را به یاد دارند. روزهای ثبات و آرامش. مذاکره با آمریکا، رسیدن به توافق هسته‌ای می‌تواند دوباره طعم این آرامش را به ایرانی‌ها هدیه کند.
سایر اخبار این روزنامه
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا اعلام کرد جلال خوش چهره رویکرد تازه تهران به روابط خارجی رئیس ستاد دهه فجر استان تهران: راهپیمایی «یوم الله ۲۲ بهمن» برگزار خواهد شد جشنواره فیلم فجر با مسعود کیمیایی نامهربان بوده است؟ سیمرغ فراری یک کارشناس بازار کار از شکاف بالای حقوق در کشور انتقاد کرد فاصله معنادار حقوق‌ها از ۴ تا ۳۰۰ میلیون تومان گفت و گوهای کاغذی ایران و آمریکا رودرو خواهد شد؟ توافق خوب، پیش‌شرط مذاکره مستقیم «ابتکار» راه‌های بازگشت بازار سرمایه به مدار مثبت را بررسی کرد بورس در سراشیبی سقوط رئیس جمهوری در جلسه ستاد بزرگداشت دهه فجر: باید با تحریم و تحریف مبارزه کرد امیرعبداللهیان اعلام کرد اراده جدی ایران برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی در چهارمین دادگاه مطرح شد رشوه ؛ شیوه کار متهمان شرکت کروز سخنگوی دولت: سفر رئیس جمهوری به روسیه پربار بود طبق یک نظرسنجی کاهش محبوبیت بایدن باز هم رکورد شکست سخنگوی کمیسیون تلفیق: سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آینده مشخص شد