حضور درس‌آموز «امیرجعفری» در پیج پسرش

 «آیین جعفری» از خودش پستی در پیج شخصی‌اش منتشر کرده با تی‌شرتی که عکس پیکان روی آن است و پدرش «امیر جعفری» برایش نوشته: «پیکان مدل چنده؟»، یا تصویری از خودش در کنار مادرش یعنی «ریما رامین‌فر» منتشر کرده و پدرش برای او نوشته: «مگه تو الان کلاس آنلاین نداری؟» این کامنت‌ها که در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد، می‌تواند برای بسیاری از پدر و مادرهای امروزی چند نکته درس‌آموز داشته باشد. در ادامه، نکاتی در همین زمینه مطرح خواهد شد.

 جای‌خالی آموزش برای حضور در فضای‌مجازی
این روزها استفاده از گوشی‌های هوشمند ، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی نوجوانان و حتی کودکان شده است. مجازی شدن آموزش در 2 سال اخیر، سرعت بیشتری به این ماجرا بخشیده و آن چه که بیش از همه چیز در این بین، جای خالی‌اش احساس می‌شود، آموزش به والدین برای حضور جدی بچه ها در فضای‌مجازی و استفاده از اینترنت است بنابراین باید از هر فرصت و بهانه‌ای برای یادآوری نکاتی در همین باره استفاده کرد.


  به دنیای‌مجازی فرزندتان نزدیک شوید
هرچه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، شرایط بروز تعارض بین والدین و فرزند نوجوان‌شان هم افزایش پیدا می‌کند. افزایش این تعارض‌ها بدون شک بر تربیت فرزند و انتخاب‌هایش تاثیرات زیادی خواهد گذاشت و آینده او را با خطراتی مواجه خواهد کرد. یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت و کاهش این تعارض‌ها، نزدیک شدن به دنیای مجازی و واقعی آن‌هاست. گاهی والدین از ورود فرزند خود به دوره نوجوانی دچار هراس می‌شوند که نکند او آسیبی ببیند که البته حق هم دارند. آگاهی و تامل درباره مسائل نوجوانی به والدین کمک می‌کند که دورانی سرشار از شادی و امنیت را برای خود و نوجوان‌شان رقم زنند. برای نزدیک‌تر شدن به‌فرزند به‌ویژه در دوره نوجوانی باید از باورها و ذهنیت‌های خود دور و به دنیای او نزدیک‌تر شویم.
  نوجوان عاشق بحث‌کردن است
یک بار دیگر به کامنت‌های «امیر جعفری» برای پست‌های پسرش دقت کنید. تمام آن‌ها، سوالی هستند. مثلا او گفته: «مگر الان کلاس آنلاین نداری؟»، «چرا کامنت‌های من رو پاک می‌کنی؟» و ...  بارها گفتیم شناخت ویژگی‌های نوجوان، کمک زیادی به والدین برای تربیت فرزند موفق می‌کند. به‌طور مثال، نوجوان عاشق بحث   و مجادله کردن است تا منیت خود را به دیگران نشان دهد. این دقیقا همان کاری است که این بازیگر با کامنت‌های متفاوتش، دارد برای داشتن ارتباط بهتر با فرزندش انجام می‌دهد. در همین بین، بهتر است مهارت گفت و ‌گو را هم به فرزند نوجوان بیاموزیم.
  رفتارهای ماجراجویانه نوجوانان باید مدیریت شود
فرزند در دوره نوجوانی، استقلال‌طلب می‌شود و تمایل دارد که دنیای خود را بسازد بنابراین اگر روابط خوبی با والدین خود نداشته باشد، ترجیح می‌دهد که همواره با آن‌ها مخالفت کند حتی اگر والدینش راه درستی به او پیشنهاد داده باشند. گاهی عصبی و احساسی می‌شود. نوجوان به خاطر تغییرات هورمونی که برای او ایجاد می‌شود، معمولا واکنش‌های بدون فکر‌ی از خودش بروز می دهد. یکی از مهارت‌هایی که باید به‌عنوان والد به او آموخت، مهارت بیان و کنترل احساسات است. همچنین ماجراجویی و پرانرژی و ریسک‌پذیر بودن از ویژگی‌های نوجوانی است. بنابراین بروز رفتارهای ماجراجویانه یا ریسک‌پذیر در این سن غیرمعمول نیست اما والدین با حضور فعالانه در زندگی‌فرزند به خصوص فضای‌مجازی‌اش می‌توانند راهنمایی‌های بسیار خوب و به موقعی به او داشته باشند.
  والدین باید مراقب سلامت‌روان فرزندان‌شان در فضای‌مجازی باشند
نکته آخر این‌که دسترسی آزاد نوجوان با حضور در فضای مجازی به اطلاعات خواسته و ناخواسته، مناسب و نامناسب، ضروری و غیرضروری همزمان اتفاق می‌افتد. این دسترسی آزاد، باعث ایجاد اختلال‌هایی در فرایند هویت‌یابی نوجوان خواهد شد. نوجوانی عمدتا دوران درونی کردن ارزش‌های خانواده و اجتماع خود است. بهترین کمک خانواده این است که ابتدا سلامت خود را حفظ کند یعنی خانواده درگیر رفتارهای هنجارشکن و پرخطر نشود و در قدم بعد با رفتارهای مناسب، حضور فرزندان در شبکه‌های اجتماعی را رصد و مدیریت کند.