رابطه دو ملت ایران و آذربایجان بر پایه دین استوار شده است

  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ظهر چهارشنبه در دیدار «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با بیان اینکه روابط تهران و باکو صرفاً روابط مرسوم دوجانبه بین دیگر کشورها نیست، گفت: ایران و آذربایجان نه تنها خویشاوند هستند، بلکه روابط موجود، رابطه عمیق دو ملت است که بر پایه عقیده و باور مردم دو کشور به مبانی دینی مشترک شکل گرفته و در طول تاریخ قوام یافته و استوار شده است.
وی با‌ اشاره به دیدار خود با رئیس‌جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس اکو در‌ترکمنستان، افزود: سیاست جمهوری اسلامی همکاری گسترده با همسایگان به‌خصوص کشور آذربایجان در حوزه قفقاز است و با توجه به تأکیدات صورت گرفته در آن دیدار از سوی رؤسای‌جمهور دو کشور، روند توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری و از جمله تعاملات‌ ترانزیتی دو کشور با سرعت بیشتری در حال انجام است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی به توانایی‌ها و قدرت بالایی در عرصه‌های مختلف دست یافته است، اظهار داشت: ایران این آمادگی را دارد که توانمندی‌های فنی و مهندسی خود را در عرصه‌های مختلف در اختیار برادران آذربایجانی قرار دهد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه قدرت ایران در منطقه امنیت‌ساز است، تصریح کرد: حضور نیروهای تکفیری و داعشی در هیچ کجا به نفع مردم منطقه نیست. این گروهک‌ها دست‌ساخته آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها هستند و در هر کجا که حضور داشتند اعمال جنایتکارانه انجام داده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی دشمن بشریت است و به هیچ وجه نمی‌تواند دوست ملت‌های مسلمان باشد و‌ اشغال و تجاوزگری صهیونیست‌ها در منطقه و ضد ملت فلسطین گواه این واقعیت است.
رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: با حضور و نقش‌آفرینی آگاهانه نیروهای مسلح آذربایجان جریان‌های تکفیری و کسانی که سر سازش با مسلمانان ندارند، نتوانند جای پایی در منطقه پیدا کنند.
«ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای خود با همتایان ایرانی را بسیار مفید، پرثمر و راهگشا برای آینده همکاری‌ها توصیف کرد.
حتی یک ساعت کوتاهی
برای برخورد با سوداگران جایز نیست
رئیس‌جمهور همچنین دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با‌ اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اهمیت توجه به «جهاد تبیین»، گفت: دشمنان و بدخواهان ملت ایران تلاش زیادی انجام می‌دهند تا اقدامات مثبت و چشم‌اندازهای روشن را در اذهان عمومی منفی جلوه دهند که در مقابل این‌گونه فعالیت‌های سوء، وظیفه این است که مسئولین و مدیران اقداماتی که باعث تقویت امید و امیدآفرینی در جامعه می‌شود را افزایش داده و آنها را به مردم اعلام کنند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تشریح فعالیت‌های دولت در حوزه‌های مختلف، اقدامی ارزشمند بوده و موجب امید‌آفرینی و نشاط در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ترجمان ۲۲ بهمن امید‌آفرینی است و روزی است که در آن ملت‌ها فهمیدند که می‌توانند تاریخ‌ساز باشند.
وی افزود: همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف هستند در حوزه فعالیت خود آنچه انجام داده‌اند را به شیوه‌های مناسب برای افکار عمومی اعلام کنند.
رئیسی با تأکید بر اینکه دولت از انتقاد سازنده استقبال کرده و آن را برای اصلاح امور مناسب و مفید می‌داند، تصریح کرد: بر این باور هستیم که نقد می‌تواند دولت را از آسیب مصون سازد.
رئیس‌جمهور در ادامه توجه به مدیریت پسماند را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: امروز شهرهای زیادی از مشکل پسماند رنج می‌برند و ضرورت دارد برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی برای سامان بخشیدن به این موضوع انجام شود.
رئیسی گفت: دولت موظف است از حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده دفاع کند و در این زمینه مسئولیت دارد اجازه ندهد عده‌ای با سوداگری قیمت‌ها را افزایش داده و مردم را تحت فشار قرار دهند لذا حتی یک ساعت کوتاهی هم در این زمینه جایز نیست.
مردم را درتصمیمات اقتصادی غافلگیر نمی‌کنیم
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور همچنین یکشنبه شب گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم که در صدمین روز آغاز به کار دولت سیزدهم انجام شد، در پاسخ به این سؤال که به عملکرد صد روزه دولت چه نمره‌ای را می‌دهید، گفت: مردم عزیزمان باید نمره بدهند و مردم نیز داوری و قضاوت‌شان در این رابطه منصفانه و عادلانه است.
وی ادامه داد: مردم به خوبی از شرایطی که دولت تحویل گرفته شد در گذر زمان مطلع هستند، شرایط کرونایی کشور، شرایط مالی وضعیت خزانه، وضعیت کالاهای اساسی و از همه مهم‌تر از امید و اعتماد مردم که آسیب‌دیده بود، مطلع هستند و این از وظایف دولت بود که امید و اعتماد را بازآفرینی کند.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: از وظایف مهم دولت مسئله جان مردم بود که تأمین واکسن را دنبال کردیم.
نگرانی از ذخایر کالاهای اساسی را برطرف کردیم
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه دولت برای کنترل تورم و بهبود معیشت مردم، گفت: کنترل تورم و موضوع بهبود شرایط معیشتی مردم مسئله بسیار مهمی است و به نوعی بعد از بحث جان مردم و موضوع سلامت جامعه، بحث معیشت آنها اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: دولت در شرایطی کار خود را شروع کرد که ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود، اما من به مردم می‌گویم که امروز وضعیت کالاهای اساسی به میزان و ذخایر کشور از جمله گندم و دیگر کالاهای اساسی قابل قبول بوده و جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت قبل را پرداخت می‌کنیم
رئیسی همچنین، پرداخت بدهی‌های گذشته را یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت دانست و گفت: به‌طور متوسط دولت، هر ماه باید ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌هایی که در دولت گذشته با فروش اوراق مشارکت انجام شده است را پرداخت کند.
وی افزود: مسئله دیگری که باید به آن توجه داشت این است که شرایط تورمی و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی وجود دارد، نتیجه تصمیماتی است که در گذشته گرفته شده است و اگر امروز استقراض از بانک مرکزی داشته باشیم، قطعاً در آینده و زندگی مردم تأثیر دارد، ما نسبت به هر اقدامی که تورم ایجاد یا خلق پول کند، باید حساس باشیم و در این دولت تلاش داریم که آثار تورمی را کاهش دهیم و تورم را کنترل کنیم.
شتاب تورم کنترل شده است
رئیس‌جمهور، برنامه دولت برای کنترل تورم را در سه ماه گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم در سه ماه گذشته کنترل شده است، البته باید اقدامات کنترلی داشته باشیم تا بتوانیم تورم را مهار کرده و این روند رو به کاهش پیش رود.
اعتراضات مردم را به حق می‌دانم
رئیس‌جمهور اضافه کرد: هیچ کارمند دولتی حق ندارد کار امروز را به فردا موکول کند. آنها که به نام دولت کار می‌کنند باید بدانند کار را در موعد خود انجام دهند، ما باید روحیه جهادی و مقاومت داشته باشیم تا کارها در زمان خود انجام شود، ‌اشکالات و اعتراضات مردم در زمینه طولانی شدن امور را به حق می‌دانم.
رئیسی درباره تحول در دیپلماسی و روابط خارجی و اینکه برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مواهب دستاوردهای اجلاس اکو و شانگهای دولت چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، تصریح کرد: سیاست ما با جهان ارتباط و فعالیت حداکثری با اولویت همسایگان و کشورهای منطقه خواهد بود، در این مدت ۱۰۰ روز ارتباط حضوری و تلفنی با سران برخی کشورها داشتم که در آنها اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش ارتباطات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی‌محور بوده است.
رئیسی تأکید کرد: از روزی که به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کردم تا امروز، میزان تجارت ما با این کشور ۳ برابر افزایش داشته است و بعد از عضویت در شانگهای نیز گفتیم فعالان اقتصادی ما باید فعالیت خود را بیشتر کنند؛ ما پنج سال با‌ ترکمنستان مشکل داشتیم که در همین ارتباطات، مواردی مانند ارتباط با این کشور و سوآپ گازی برطرف شد.
با دست پر وارد مذاکرات رفع تحریم شدیم
رئیسی درباره مذاکرات ۱+۴ نیز اظهار کرد: مذاکرات و رفع تحریم‌ها در دستور کار دولت قرار گرفت، آنها فکر می‌کردند ما حرفی برای مذاکره و راه‌حلی برای حل مشکلات نخواهیم داشت که خوشبختانه ما با قوت و با دست پر وارد شدیم، ما اقتصاد را در هر دو حوزه مذاکرات و رفع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم.
حقآبه همه استان‌ها محفوظ است
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به مشکل کمبود آب در کشور‌ اشاره و تصریح کرد: بحران آب مربوط به همه‌جا است، اما مدیریت آب برای ما بسیار اهمیت دارد، گفتیم مدیران باید به دلِ کار بروند، کمیته‌ای تشکیل شده است که راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت در حال بررسی است، حقآبه برای همه استان‌ها محفوظ است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در قضیه آب شرب و آب صنعتی در حال پیگیری است، گفت: ما مشکل آب و خشکسالی داریم، اما با همکاری و مشارکت مردم پیش می‌رویم و این امور در دستور کار دولت است.
رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: امید مردم روز به روز با اقدامات دولت بیشتر خواهد شد و با همکاری همه قوا و ارگان‌ها، کشور را در جهت مخالف خواست دشمن پیش خواهیم برد. آینده را بسیار روشن می‌بینم و به آینده کشور بسیار امیدوار هستم. بعد از نماز صبح تا پاسی از شب، ساعتی نیست که از دغدغه و خواست مردم غافل شوم، دوستان ما هم اینچنین هستند. و امیدواریم که هرچه زودتر اقدامات به نتیجه برسد.
سایر اخبار این روزنامه
«فشار حداکثری» شکست خورده است به مذاکره مستقیم احتیاج داریم این مانع را نادیده نگیرید(یادداشت روز) اخبار ویژه انصارالله: نمایشگاه بین‌المللی اکسپو را جایی غیر از امارات برگزار کنید! تولید نفت ایران تا پایان سال به میزان پیش از تحریم‌ها بازمی‌گردد همایش تجلیل از مادران و همسران شهدا با حضور شهردار تهران برگزار شد پهپادها و موشک‌های دقیق ایران می‌توانند به تنهایی موازنه قدرت را در منطقه بر هم بزنند واکنش مثبت 21هزار واحدی بورس به مصوبات حمایتی دولت رابطه دو ملت ایران و آذربایجان بر پایه دین استوار شده است هرگز با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا موافق نبوده و نیستم دشمنی ادامه‌­دار کانادا با ملت ایران/این‌بار با استفاده از یک نام جعلی برای «خلیج‌فارس» اعتماد بلاوجه به غرب در دولت قبل زمینه‌­ساز بدعهدی و خروج آمریکا از برجام شد «فشار حداکثری» شکست خورده است به مذاکره مستقیم احتیاج داریم «فشار حداکثری» شکست خورده است به مذاکره مستقیم احتیاج داریم