اومیکرون زخم زد؛ بازگشت رنگ قرمز به ایران

ملیحه محمودخواه: در تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی کشور که اپلیکیشن ماسک ان را منتشر کرده است در روز چهارشنبه 6 بهمن 1400، یک شهرستان قرمز، ۸ شهرستان نارنجی، ۱۱۴ شهرستان زرد و ۳۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند که این ها خبر از آغاز خیز ششم و عدم ناپایداری شرایط کرونایی در کشور می دهد.

شهرهایی که تغییر رنگ پیدا کردند

شهرستان اردکان از استان یزد نخستین شهری است که پس از انتشار سویه امیکرون در ایران، در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت. از ۲۰ آذر امسال یعنی طی ۴۷ روز گذشته، هیچ شهری در وضعیت قرمز نبود.

علاوه‌ بر آن، شهرستان‌های کاشان (اصفهان)، فردوس (خراسان جنوبی)، تربت حیدریه (خراسان رضوی)، بستک (هرمزگان)، ابرکوه، خاتم، مهریز، میبد (یزد) در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.



همچنین در حال حاضر ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند. تبریز، ارومیه، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، زنجان، سمنان، شیراز، قم، کرمان، رشت، خرم‌آباد، ساری، اراک، بندرعباس و یزد مراکز استان‌هایی هستند که از وضعیت آبی خارج و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.

پبک ششم پیش بینی شده بود

اما دکتر کوروش هولاکویی قائم مقام انجمن اپیدمیولوژی ایران در گفتگو با شهروند به این موضوع اشاره می کند که «پیش از این هم وقوع پیک ششم پیش بینی شده بود و بارها این موضوع را به مسئولان گوشزد کردیم اما موضوع این است که کسی به این پیش بینی ها توجهی نکرد و راه برای جولان دوباره ویروس باز شد. وقتی شهر های کشور آبی شد همه مردم گمان کردند که شرایط کاملا به حالت عادی شده است. ماهیت این ویروس به گونه ای است که حرکت سینوسی دارد و شاخه پایین رونده و بالا رونده دارد در واقع واکسیناسیون تنها می تواند وقوع پیک را به تعویق بیندازد و آستانه ایمنی جمعی را بالا نمی برد نه اینکه بگوییم با واکسیناسیون همه چیز به حالت عادی بر می گردد.»

هلاکویی می گوید: در اواخر بهمن ماه  و اوایل اسفند قطعا با پیک شدید روبرو خواهیم بود. بارها عرض شد که برای رخداد “پیک به اصطلاح ششم” نیازی به وجود سویه جدید (اومیکرون) نیست، پس از آخرین پیک (قله) در شهریور ۱۴۰۰، رخداد موج و پیک ششم بر اساس روند طبیعی اپیدمی پیش رونده کرونا پیش بینی و اطلاع رسانی شد، و تخمین زده شد که پس از ۴ تا ۵ ماه از پیک ششم، یعنی از اواخر دیماه یا اوایل بهمن ماه جاری، بر اساس این روند، موارد بیماری کرونا با توجه به چرخش آزادانه سویه های جاری در کشور و عدم اعمال مداخلات موثر، افزایش پیدا خواهد کرد، و در پایان سال یا اوایل سال جدید باید شاهد قله طغیان جدید کرونا ( پیک ششم) باشیم، و گفتیم که به دلایلی واکسیناسیون گسترده علیرغم تاثیر واکسن بر کاهش مرگ و بیماری شدید در افراد، قادر به جلوگیری از طغیان جدید این بیماری نخواهد بود، “طبیعتا در صورت تحقق این سناریو همه چیز، برای توجیه عدم مهار کرونا در کشور، به گردن شیوع همزمان اومیکرون گذاشته خواهد شد.

اومیکرون در همه دنیا جولان می دهد

او تاکید می کند : در همه کشورهای دنیا واکسیناسیون انجام شده است اما با این وجود در آن کشورها نیز شاهد اوجگیری دوباره کرونا بوده ایم. در حال حاضر بسیاری از کشورهای آمریکایی و کانادایی قرنطینه کامل دارند و به این طریق تلاش می کنند که جلوی انتشار بیشتر ویروس را بگیرند. این در حالی است که وقتی در کشور ما به شاخه پایین رونده پیک پنجم رسیدم همه گمان کردند که با واکسیناسیون تقریبا کرونا از بین رفته است و دوباره گردهمایی ها و مراسم ها و میهمانی ها آغاز شد و این در واقع زنگ خطر موج ششم را به صدا درآورد.

او با تاکید بر اینکه دوبارهبه سمت شاخه پیش رونده کرونا نزدیک می شویم تاکید می کند که ما تا چهار هفته آینده دوباره با افزایش امار مرگ و میر مواجه خواهیم شد و قطعا با شرایطی که در کشور حاکم است و برداشته شدن محدودیت ها موج هفتم را نیز خواهیم داشت.

علائم شبیه به سرماخوردگی همه را به اشتباه می اندازد

این استاد اپیدمیولوژی با اشاره به اینکه نزدیک بودن علائم این بیماری با سرماخوردگی مردم را به شدت به اشتباه می اندازد به این موضوع اشاره می کند که همین موضوع سبب می شود که بسیاری از مردم برای درمان به پرشک مراجعه نکنند و خودش عاملی برای انتشار بیشتر این بیماری شود .

او با تاکید بر اینکه این ویروس ویرانگر است تاکید می کند: استراتژی های جهانی، در این چنین مواقع برای مهار اپیدمی کرونا  روشن است، بسیاری از افراد به واکسیناسیون امید بسته اند، که جای خود دارد و چاره ای نهایی، البته به شرط بکارگیری تمامی دستورالعمل و احتیاط های لازم است،

به عقیده هلاکویی «در شرایط فعلی واکسیناسیون راه حل فوری برای شهر تهران و شهرهایی با وضعیت مشابه، در سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیست، راه چاره لاک داون حداقل برای دو هفته است، یعنی نباید مردم را به حال خود رها کرد، شرایطی مانند حکومت نظامی باید ایجاد شود، و همه مردم را مجبور به خانه ماندن کرد، افراد تماس یافته باید جدا و قرنطینه شده و رفت و آمد آنان محدود و ممنوع شود، برای دو هفته باید تحت نظر باشند که آیا بیمار خواهند شد یا نه. اقدام جداسازی بیماران از سایرین برای جلوگیری از انتشار ویروس الزامی است، متاسفانه در جهت این اقدامات فوری و ضروری تلاشی بعمل نمی آید، بنابراین هر روز باید شاهد ابتلا و مرگ های بیشتری باشیم.»

6 میلیون واکسن نزده بیشتر در معرض خطرند

این شرایط بحرانی در حالی در کشور رخ داده است که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت هنوز بیش از 6 میلیون نفر از مردم واکسیناسیون نشده اند و در صورت وقوع اپیدمی این گروه از افراد بیش از سایرین در معرض ابتلای شدید به بیماری قرار دارند بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این ویروس بیش از سایرین واکسن نزده ها را درگیر می کند این در حالی است که متاسفانه برخی افراد سویه جدید ویروس کرونا را جدی نگرفته و همچنان در برابر این ویروس عادی انگار هستند.

در شاخه بالا رونده اومیکروتن قرار داریم

از سوی دیگر دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با هشدار نسبت به روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشور و شدت گرفتن آن در چند روز اخیرنیز بر این باور است که فعلا در شاخه بالا رونده موج امیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های سه رقمی کرونایی دور از انتظار نیست.

دکتر مسعود یونسیان تاکید می کند که  در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد موارد کرونایی که در  کشور در حال گردش است، از سویه اُمیکرون بوده و می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور غالب شده است. در عین حال در کل دنیا ۷۲ درصد موارد ابتلا به کرونایی که بررسی شده، اُمیکرون بوده و طبیعی است که کشور ما هم مستثنی نباشد. بنابراین اُمیکرون در دنیا غالب شده و در کشور ما هم طبیعتا به ویروس غالب بدل شده است.

او به این موضوع اشاره کرده است که در  دو هفته گذشته یعنی از نیمه دی ماه روزانه افزایش موارد جدید کرونا را داشتیم که حدودا روزی ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش نسبت به روز قبلش شاهد بودیم، تصمیم‌گیری درباره تغییر معیار رنگ‌بندی کرونایی شهرها، در سطح وزارت بهداشت اتخاذ می‌شود. البته باید تغییراتی در معیارهای رنگ‌بندی شهرها انجام شود. پیش از این هم در این باره با مسئولان صحبت‌هایی داشتیم که باید در رنگ‌بندی تغییراتی ایجاد شود، اما تا جایی که می‌دانم سناریوهای مختلفی برای معیار رنگ‌بندی شهرها، طرح و بررسی شده بود، اما هنوز به یک نسخه مورد توافق جمعی نرسیده بودند و طبیعی است که تا زمانیکه یک نسخه بهتر پیدا نکرده باشیم، نمی‌توانیم نسخه قبلی را کنار بگذاریم. ‌

یونسیان تاکید می کند:  پیشنهاد این است که  در یک جلسه با حضور نمایندگان و کارشناسان متعدد، جدولی درست کنند و اعلام کنند که کدام فعالیت‌ها از نظر بازگشایی در اولویت قرار دارند و کدام فعالیت‌ها از نظر بهداشتی در اولویتند. در عین حال فعالیت‌هایی را انتخاب کنند که کمترین آسیب را به عدم انتقال کرونا بزند و بیشترین نقش را در پویایی اقتصاد جامعه داشته باشد. ما افرادی که رشته‌مان بهداشت عمومی است، این مسائل را درک می‌کنیم. صرفا به بحث‌های درمانی نمی‌پردازیم که هیچ موضوع اجتماعی را نبینیم. ما متوجهیم که اگر قرار باشد مملکت تعطیل باشد، منجر به مشکلات مدنی می‌شود، اما این را هم می‌دانم که بازگشایی‌ها نباید به صورت «همه یا هیچ» باشد، بلکه باید در بازگشایی‌ها اولویت‌بندی داشته باشیم که با دو ملاک انجام شود؛ اول اینکه چه تاثیری بر روند اپیدمی دارد و دوم چه تاثیری بر روند فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. اگر بر این اساس تصمیم‌گیری شود، باید اعلام کنند که در جلسه‌ای به این دلایل مشاغلی قرار شد بازگشایی شوند و برخی فعالیت‌ها و مشاغل به این دلایل باید بسته بمانند. هر زمان که به این نقطه رسیدیم، می‌توانیم بگوییم که داریم با مردم تعامل می‌کنیم و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم حرف‌مان را گوش کرده و توفیق داشته باشیم، در غیر این صورت وضعیت همینی خواهد بود که در پنج موج گذشته دیدیم.

احتمال برگزاری بدون تماشاگر بازی ایران و عراق

روز پنج شنبه بازی حساس میان دو نیم ایران و عراق نیز در حالی برگزار می شود که حرف و حدیث ها بر سر حضور تماشاگران در مجموعه ورزشی آزادی بالا گرفته است. با وجود آنکه پیش از این اعلام شده بود که زنان نیز می توانند برای تماشای این بازی به ورشگاه ازادی بروند اما وضعیت تغییر رنگ برخی از شهرها و افزایش امار ابتلای بیماران کرونایی این  موضوع را که احتمال می رود بازی بدون تماشاگر برگزار شود را تقویت می کند .