شعرخوانی ضد وحدت در مراسم نماز عید فطر با واکنش‌های فراوانی مواجه شد حاشیه‌های سیاسی یک شعر توهین‌آمیز

گروه سیاسی – هنوز حاشیه‌های شعارها و توهین‌های جمعی علیه رئیس‌جمهوری و برخی دیگر چهره‌های سیاسی به سردی نگراییده بود که شعرخوانی یک مداح در مراسم نماز روز عید سعید فطر، حاشیه‌های جدیدی را درست کرد.
میثم مطیعی مداح دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) که اتفاقا تز دکترایش را درباره برخورد با اهانت با موضوع «مبانی و راهکارهای قرآنی و روایی در رویارویی با اهانت به معصومان(ع)» ارائه داده است، شعری را در مراسم عید فطر در حضور رهبر انقلاب و دیگر مقام‌ها و مسئولان نظام و البته مردم قرائت کرد که بسیاری آن را توهین‌آمیز و هدفش را حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت یازدهم و منتخب مردم برای دولت دوازدهم دانستند. در این شعر همچنین کنایه‌هایی به برجام و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و در راس آن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم وجود داشت.
این شعرخوانی از همان لحظه ابتدا با واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و در ادامه مسئولان و چهره‌های سیاسی نیز به آن واکنش نشان دادند. میثم مطیعی که در دوران انتخابات در ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی فعال بود و حتی از مردم لبنان خواسته بود که برای انتخاب رئیس‌جمهوری حامی خط مقاومت در ایران دعا کنند، در پایان همه اشعار تند و نیش‌دار خود تاکید می‌کند که کار او نقد است این بار هم مدعی شد که شعرش بیان «انتقادات منصفانه!»بود. او روز قدس سال گذشته نیز متن تند و پر از اهانت علیه ظریف و روحانی قرائت کرد و مذاکره‌کنندگان را به خیانت متهم کرد. در آن زمان، رسانه های اصولگرا نیز با عنوان اشعار حماسی آن را در تیراژ بالا تکثیر کردند. هرچند در ادامه مشخص شد که اشعار مطیعی را تیمی در کنار او تهیه می‌کنند و شاعر این شعر نیز محمدمهدی سیار از دیگر فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) بوده و پیش از این نیز اشعار تند و تیزی از او شنیده شده است. خبرگزاری مهر در یادداشتی به نقل از وی از شعر خوانده شده دفاع کرد و حتی این منت را نیز بر روحانی و دولتش گذاشت که سابق بر این از یکی از اشعارش، هواداری از رئیس‌جمهوری برداشت شده و در این مثنوی نیز بیتی که شائبه برداشت توهین به روحانی داشته، از سوی مطیعی حذف شده است. سیار در این یادداشت ادعا کرده که «بلافاصله پس از اجرای شعر، یک عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این شعر را «عالی» خواند و یکی از فرماندهان ارشد نظامی برد این شعر را فراتر از موشک‌ها برآورد کرد» و گفته است: «شنیده‌ام بعضی از صفحات و رسانه‌های عموما تندروی سیاسی این شعر را دشمنی و توهین به رئیس‌جمهور محترم جناب آقای روحانی تلقی کرده‌اند. حقیقتا نمی‌دانم کدام بیت یا ابیات از این مثنوی حدودا هفتاد بیتی را می‌توان مصداق چنین برچسبی دانست. در حالی که تلاش ما و جناب آقای مطیعی همواره این بوده که ضمن بیان نقدها و درد دل‌های مردم خطاب به مسئولان دولت و قوه قضاییه (در مباحثی همچون کار، حقوق کارگران و عدالت و مبارزه با فساد و زمین‌خواری) رویکردی خیرخواهانه و همدلانه نسبت به «صف اول‌نشینان» داشته باشیم و نوک تیز حملات به سوی دشمن خارجی به ویژه آمریکا، اسرائیل و داعش باشد. بیت مربوط به «روح و جسم برجام» که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ است ساده از متن نامه «دکتر محمدجواد ظریف» به خانم «موگرینی» در اعتراض به «تحریم‌های جدید سنا»».
این اظهارات در حالی بیان شده است که از واکنش‌ها به نظر می‌رسد عامه مردم و مسئولان نظری مخالف شاعر این شعر دارند. تا جایی که حتی انتقادها باعث شد حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره حواشی نماز عید فطر ابراز بی اطلاعی کند و با بیان این که «من از این موضوع بی‌اطلاعم و ستاد اقامه نماز جمعه تهران باید پاسخگو باشد» و رئیس ستاد اقامه نماز تهران نیز با ابراز بی‌اطلاعی از مضمون شعر پیش از خوانده شدن، مسئولیت آن را از دوش این ستاد ساقط کند. محمدباقر پیشنمازی رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: ما همانطور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح نماز عید فطر هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و بنابراین پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم. وی در واکنش به حواشی ایجاد شده توسط مداح مراسم نماز عید فطر، اظهار کرد: مسئولیت برگزاری این مراسم با ستاد اقامه نماز جمعه تهران بوده است و ما از آقای میثم مطیعی که سال گذشته هم به عنوان مداح در این مراسم حضور داشت و اجرایش با استقبال حاضران مواجه شده بود، دعوت به حضور کرده بودیم. وی در پاسخ به این پرسش که از مضمون اشعار مداح این مراسم اطلاع داشتید یا نه، گفت: ما همانطور که از دانشجویانی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی می‌کنند یا از سایر سخنرانان پیش‌ از خطبه‌ها، درخواست ارائه متن سخنان‌شان را نداریم از مداح امروز هم چنین درخواستی نداشته‌ایم و اساساً طرح چنین تقاضایی از مدعوان و سخنرانان مراسم‌های خودمان را بی‌احترامی به آنان تلقی می‌کنیم؛ بنابراین در مراسم امروز هم چنین درخواستی را از مداح مراسم نکرده بودیم و پیش از قرائت این اشعار اطلاعی از مضمون آن نداشتیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح مواردی چون آنچه که در اشعار مداح مراسم عید فطر وجود داشت، انسجام و وحدت ملی را خدشه‌دار نمی‌کند، اظهار کرد: تریبون‌های نماز جمعه و نماز عید فطر محلی برای ارائه نظرات کسانی است که به این مراسم‌ها دعوت می‌شوند که البته این دعوت از تمامی طیف‌های داخل نظام صورت می‌گیرد و همه نیروهای داخل نظام از این تریبون‌ها استفاده می‌کنند و کسی هم متن سخنان آنان را پیش از ارائه، مورد بررسی قرار نمی‌دهد. حال ممکن است برخی‌ها از آنچه که شخصی از این تریبون‌ها مطرح می‌کند، ناراحت شوند و برخی هم ناراحت نشوند.
در حالی که چهره‌های مختلف سیاسی، از جمله برخی نمایندگان مجلس همچون علی مطهری نایب رئیس مجلس، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس، محمدرضا نجفی نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران، جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس، حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان، محمود صادقی عضو کمیسیون آموزش مجلس و ... و همچنین اعضای دولت مثل محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و .... و نیز چهره‌های سیاسی مثل رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، علی صوفی دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات و .... این اقدام را وحدت‌شکنانه توصیف کردند و حتی خواستار برخورد با آن شدند، صداوسیما در بخش خبری 20:30 خود در حرکتی قابل توجه از اشعار مطیعی دفاع و از نقدناپذیری حامیان دولت انتقاد کرد!
سایر اخبار این روزنامه
روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر: فشار، تهدید و تحریم راه درست حل اختلاف نیست تاثیر ادبیات و سخنان اهالی سیاست بر طرفدارانشان بررسی شد مردم خودجوش یا افراد خودسر؟ محمدجواد ظریف در سفر خود به آلمان و ایتالیا تشریح کرد محمد صادق جنان صفت ناتوانی در تبد یل ثروت به درآمد و فراموشی ما شعرخوانی ضد وحدت در مراسم نماز عید فطر با واکنش‌های فراوانی مواجه شد حاشیه‌های سیاسی یک شعر توهین‌آمیز تلاش های دولت یازدهم ، شهر های در معرض تنش آبی را به 289 شهر کاهش داد صرفه جویی 10درصدی آب راه عبور از تابستان داغ پشت پرده بازار شایعات درباره نظام بانکی چه می‌گذرد؟ همه حاشیه های «بانک هراسی» نحوه ثبت نام و قیمت‌گذاری پژو 2008 بررسی شد ابهام‌های تکراری در ثبت نام یک خودروی جدید از سوی روابط عمومی فرماندهی حفاظت سپاه شهادت نیروی سپاه حفاظت فرودگاه بر اثر جراحت در مانور تایید شد رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر: آتش به اختیار یعنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز، نه بی‌قانونی سردار جلالی: ما اهل تسنن را بسیار وفادار به نظام می دانیم لاریجانی در نشست روسای مجالس اوراسیا: تحریم‌های یک جانبه آمریکا نقض فاحش حقوق بین الملل است اعتلاء جامعه و رشد آگاهى مردم