آیا این بار در جشنواره فیلم فجر تمامی پروتکل‌های بهداشتی از آغاز رعایت می‌شوند؟ بیم کرونا بر شانه سیمرغ

گروه فرهنگ و هنر – دیگر چیز زیادی به آغاز جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است. این در حالی است که امسال بلیت‌فروشی مردمی هم در جریان است. اما از سوی دیگر کارشناسان سلامت هر روز هشدارهایی در خصوص احتمال شیوع موج تازه‌ای از ویروس کرونا را می‌دهند. حالا این پرسش مطرح می‌شود که چه تدابیری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جشنواره امسال اندیشیده شده است؟
تنها چند روز پس از جشنواره فیلم فجر سی و هشتم، شیوع ویروس ناشناخته کرونا در کشور تایید شد. ویروسی که جهان را زمین‌گیر کرد و در کشور ما هم همه چیز را به سوی تعطیلی کشاند. به این ترتیب سینماها بالاخره پس از 4 ماه توانستند کارشان را آغاز کنند اما فعالیت‌شان آنچنان کم بود که تنها چراغ سالن‌ها روشن می‌ماند که تعطیل نباشند و شاید میزبان تعداد انگشت‌شماری مراجع باشند. در همین وضعیت برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و تا آخرین روزها هم مشخص نبود که برگزاری فیزیکی این جشنواره امکان‌پذیر خواهد بود یا نه. پیش از جشنواره سال گذشته، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر وقت سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، درباره تضمین رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: از پروتکل‌ها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع داده‌ایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالن‌ها، تغییر هوا در بین سانس‌ها از این موارد است در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و مبلمان‌ها با فاصله با هم قرار دارند.
اما بعضی معتقد بودند که در شرایط جشنواره نمی‌توان پروتکل‌ها را رعایت کرد. به هر ترتیب جشنواره فیلم فجر آغاز شد اما تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از جشنواره نشانی از رعایت جدی پروتکل‌ها نداشت. گرچه این روال هر ساله جشنواره فیلم فجر است که حضور هنرمندان باعث تجمع عکاسان برای تهیه عکس‌های خبری از مهمترین رویداد سینمایی کشور می‌شده است با تغییر شرایط حضور خبرنگاران و عکاسان در برج میلاد به کمترین تعداد خود در چند دوره برگزاری این رویداد رسیده بود. ولی با این حال انتشار تصاویر این حضور حداقلی اما در هم تنیده، برخی کانال‌های تلگرامی و به تبع آن رسانه‌های رسمی را بر آن داشت تا این حضور را تهدیدی جدی برای سلامت اصحاب رسانه بخوانند. موضوعی که منجر به واکنش علیرضا وهاب‌زاده، مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت وقت شد تا مسئولان برگزاری جشنواره را موظف به پاسخگویی درباره آنچه رخ داده بداند.
او در توییتی عنوان کرد: «تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکل‌ها را رعایت کنند. قطعاً این تصاویر تخلف از اجرای پروتکل‌هاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»


اما مشاهدات نشان می‌داد که بستر اجرای پروتکل‌های بهداشتی از منظر فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، یک در میان کردن صندلی‌ها، لزوم استفاده از ماسک و استریلیزه کردن مواد خوراکی به‌صورت قابل قبولی فراهم بود. آنچه اما محل چالش است پایبندی شخصی افراد به رعایت فاصله‌ها بود.
همچنیم برگزاری مراسم فتوکال و ایجاد صف برای ورود به سالن رسانه‌ای از جمله موارد دیگری بود که رعایت موارد بهداشتی را دچار اختلال کرده بود.
از سوی دیگر در مراسم فوتوکال یا همان عکاسی در حاشیه رونمایی فیلم «بی‌همه چیز» که عادل فردوسی‌پور به‌عنوان مهمان ویژه تیم سازنده فیلم خود را برای رونمایی از این فیلم به برج میلاد رسانده بود، به تنهایی در مقابل دوربین عکاسان ایستاد اما تیم تولید فیلم از راه رسیدند و مواجهه غیراصولی فردوسی‌پور با پرویز پرستویی آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبدیل به یک چالش برای جشنواره شد!
حالا در این روزها که انتظار چهلمین جشنواره فیلم فجر هستیم، خبرها حاکی از بلیت‌فروشی برای اکران مردمی است. این در حالی است که به گفته کارشناسان خطر شیوع موج تازه ویروس کرونا بسیار جدی‌ است تا جایی که حتی برخی خواهان عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شده‌اند. در چنین شرایطی این پرسش به وجود می‌آید که مسئولان جشنواره چگونه می‌خواهد از شیوع این ویروس در سینماها جلوگیری کنند؟ در همین رابطه، محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط برگزاری جشنواره‌ فجر، گفت: با توجه به جهش جدید کرونا با سویه امیکرون که اکنون رو به ازدیاد گذاشته است، فکر می‌کنم شاید مجبور باشیم علی‌رغم میل خود محدودیت‌هایی اعمال کنیم که البته به معنای تعطیلات نخواهد بود، ولی میزان جمعیتی که در جشنواره فجر حضور خواهند داشت باید کنترل شده باشد. در واقع خط قرمزهایی که در مورد انتشار و گسترش بیماری وجود دارد، باید کنترل شود.
وی افزود: تامین تهویه،‌ فاصله گذاری اجتماعی، تزریق واکسن و استفاده از ماسک در جشنواره فجر باید کنترل شود. این سخت‌گیری‌ها احتمالا در سالن‌های عادی سینما و تئاتر و کنسرت‌های عادی هم اعمال خواهد شد.
فرهادی با اشاره به اینکه این تصمیمات هنوز به دبیرخانه جشنواره فجر ابلاغ نشده است، بیان کرد: ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری نهایی در این مورد را انجام خواهد داد و سپس به نهاد متولی ابلاغ خواهد کرد. از نظر وزارت بهداشت باید سختگیری‌هایی در این زمینه اعمال شود تا بتوانیم شرایط شیوع بیماری را تحت کنترل داشته باشیم در غیر این صورت ورود به پیک ششم ناگزیر است.
وی افزود: با ابلاغ پروتکل‌های مخصوص جشنواره فجر، در صورتی که از نیروهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخواست شود تا در محل برگزاری این تجمعات حضور داشته باشند، نیروهای ما مانند سال قبل فعالیت خود را در مراکز آغاز کرده و اقدام به نظارت رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهند کرد.
او ادامه داد: یک نکته ضروری برای اتصال سینما،‌ تئاتر، کنسرت و جشنواره‌ها به سامانه ایران من است؛ یعنی بلیط فقط به کسی فروخته شود که واکسینه شده باشد و بدانیم که بیمار هم نیست؛ بنابراین اگر بیمار نباشد و در شرایط قرنطینه قرار نگرفته باشد به تست منفی PCR هم برای حضور در این اماکن نیازی ندارد. زیرساخت‌ها برای اتصال به سامانه ایران من وجود دارد و تنها باید متولیان این امر از نظر سامانه‌ای اتصال را برقرار کنند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره سامانه ایران من،‌ اظهار کرد: این یک سامانه ملی و پهناور است که اگر مباحث دولت الکترونیک کاملی داشتیم اکنون کارمان راحت‌تر بود. سامانه «ایران من» هماهنگ کننده و متصل کننده با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت صمت، اتاق اصناف و... است. در حال حاضر به جز وزارت ارشاد که هنوز تبادل سامانه‌ای انجام نداده است اما مذاکرات پیرامون این کار صورت گرفته، در سایر دستگاه‌ها بهره‌برداری در حال انجام است.
فرهادی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به هیچ عنوان موافق استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت نیست،‌ بیان کرد: یکی از اصول اساسی فاصله گذاری فیزیکی است که باید وجود داشته باشد. در واقع هنگام فروش بلیط‌ به جز خانواده‌ها که کنار هم نشستن آنها منعی ندارد،‌ سایر افراد باید با فاصله از یکدیگر بنشینند تا احتمال انتقال بیماری کاهش یابد. در کشورهای اروپایی هم که دز سوم واکسن را با درصد بیشتری نسبت به ما تزریق کردند، اکنون در حال رعایت این موضوع هستند و مثلا در استادیوم‌های ورزشی حتی با وجود باز بودن فضا، فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند.
او تاکید کرد: با توجه به سرمای هوا و بسته بودن فضای سالن سینما و تئاتر کار تهویه در تراکم جمعیت به راحتی انجام‌پذیر نیست که بتوانید با ۱۰۰ درصد ظرفیت دو تا سه ساعت در سالن بنشینید و بیمار نشوید. به همین دلیل فاصله گذاری و عدم تکمیل ظرفیت سالن نکات حائز اهمیتی است. همچنین‌، استفاده از ماسک و تزریق واکسن از دیگر تاکیدات ما است. مهمترین نکته این است که در فضای بسته مدت زمان اقامت را کاهش دهیم و استفاده از ماسک را فراموش نکنیم.
تنها چند روز به آغاز جشنواره باقی مانده است. حالا باید ببینیم آیا امسال پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت می‌شود یا باز هم در همان روزهای نخست آشفتگی‌ها گریبان مسئولان جشنواره فیلم فجر را خواهد گرفت؟
سایر اخبار این روزنامه
آیا این بار در جشنواره فیلم فجر تمامی پروتکل‌های بهداشتی از آغاز رعایت می‌شوند؟ بیم کرونا بر شانه سیمرغ غلامرضا کمالی پناه آفات قبیله‌گرایی و تعصبات قومی برای کشور آغاز پیک ششم کرونا بازگشت رنگ «قرمز» به نقشه کشور دومین جلسه دادگاه سرکرده حرکه النضال کشورهای اروپایی تفرجگاه تروریست‌ها آیا پوتین در مورد اوکراین بلوف می‌زند؟ روسیه و احتمال غافلگیری غرب آسیب‌های اجتماعی در کمین ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار فاقد درآمد است نگرانی‌ها برای افزایش شمار زنان سرپرست خانوار «ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را بررسی کرد سایه انتظارات تورمی بر سر بازار خودرو اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح: ایادی نظام سلطه جرات انجام هیچ حماقتی علیه ایران را ندارند ابراهیم رئیسی: حتی یک ساعت کوتاهی در مبارزه با گران‌فروشی جایز نیست تعیین تکلیف درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر خوش وزیر اقتصاد برای بورس چه بود؟ در جلسه کمیته تخصصی کرونا مطرح شد زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در کشور به صدا درآمده است نه دموکرات‌ها و نه جمهوریخواهان هیچ‌کدام محبوب نیستند شرکت‌های ژاپنی آماده بازگشت به ایران ترس صهیونیست‌ها از همزمانی هشدارهای انصارالله با سفر هفته آتی هرتزوگ به امارات چشم‌اندازها به توافق روشن تر شد کاهش اختلافات در موضوع «تضمین»‌ها و «راستی‌آزمایی»