«لا ماسیا»، کارخانه غول سازی

 رویای مشترک علاقه‌مندان کم‌سن‌وسال فوتبال، حضور در آکادمی‌های فوتبال رویایی است؛ «آکادمی جوانان اتلتیک بیلبائو»، «مدرسه فوتبال سانتوس»، «مدرسه فوتبال اسپورتینگ لیسبون»، «آکادمی فوتبال آژاکس»، «لا ماسیا» و آکادمی‌های نام‌آشنای دیگری که دروازه ورود به مستطیل سبز قلمداد می‌شوند. در این میان، لا ماسیا، به اسپانیایی «La Masia de Can Planes» با سیستم آموزش منحصربه‌فردش و ستاره‌های پرشماری که راهی دنیای قهرمانی فوتبال کرده‌است، از بهترین‌های حوزه خودش به‌شمار می‌رود. این موسسه استعدادیابی و پرورش بازیکنان که متعلق به باشگاه فوتبال بارسلوناست، از دهه 90میلادی در کنار ورزشگاه نیوکمپ، شاهد پابه‌توپ شدن استعدادهای فوتبالی زیادی بوده‌ است و امسال که در بارسا خبری از خریدهای گران قیمت نیست، با روکردن استعدادهای ناب و جوان  به ترکیب اصلی، چند صد میلیون دلار درآمدزایی برای تیم ایجاد کرده است. جالب است بدانید قدمت بنای لا ماسیا به خیلی پیش از این ها یعنی سال 1702 برمی‌گردد. وقتی نیوکمپ در سال 1957 تأسیس شد، این بنا بازسازی شد تا به‌عنوان بخش مدیریت عمومی باشگاه مورد استفاده قرار گیرد و 22سال بعد به‌پیشنهاد «یوهان کرایف» تبدیل شد به محل پرورش بازیکنان جوان و مستعد. سال 2010 سه نامزد دریافت جایزه توپ طلا یعنی «مسی»، «اینیستا» و «ژاوی» از آکادمی جوانان بارسلونا بیرون آمدند. هیچ آکادمی آموزش فوتبال دیگری در جهان چنین افتخاری ندارد. البته لاماسیا گرچه کارخانه‌ای است که بسیاری از غول های جهان فوتبال از درِ آن بیرون آمده‌اند اما صرفا یک آکادمی فوتبال نیست؛ بلکه آموزشگاهی است که به آموزش مدرسه‌ای عمومی، اخلاق و مهارت‌های فوتبالی به یک‌اندازه اهمیت می‌دهد. به بهانه درخشش جوانانی برآمده از لاماسیا در ترکیب این روزهای بارسا، در این پرونده این آکادمی فوتبال را بهتر می‌شناسیم.
 
مروری بر برنامه‌های آموزشی و تمرینی لا ماسیا
در آکادمی بارسا چه‌خبر است؟

همان‌طور که گفتیم همه‌چیز در لاماسیا منحصر به فوتبال نمی‌شود. خب اگر صبح تا شبِ شاگردهای لاماسیا با فوتبال سپری نمی‌شود، پس دقیقا چه کار می‌کنند؟ یک روز در لاماسیا چنین سپری می‌شود؛ 6:45 صبح بیدارباش، 7 صبحانه، 7:30 حرکت به سوی مدرسه، 8 تا 14 کلاس‌های درسی، 14:30 تا 15 ناهار، 15 وقت آزاد، 16 تا 18 کلاس‌های فوق‌برنامه، 19 تا 20:45 تمرین فوتبال، 21 بازگشت به لاماسیا، 21:30 شام، 22 تلویزیون و اینترنت و بعد هم خواب به‌نظر می‌رسد درکنار تمرین‌های اصولی، نظم و جدیت سایر اضلاع مثلث موفقیت را در آکادمی بارسا تشکیل می‌دهند. با این‌حال در لاماسیا فشاری برای فوتبالیست شدن به دانش‌آموزان وارد نمی‌شود. شاگردانی که وسط راه تغییر عقیده می‌دهند و خوشبختی آینده‌شان را در مسی و اینیستا شدن نمی‌بینند، می‌توانند از برنامه آموزشی دقیق و راهنمایی‌های مدرسه استفاده کنند تا به شغل‌های دلخواهشان برسند. درواقع هیچ استعدادی در لاماسیا نمی‌سوزد؛ بچه‌ها یا فوتبالیست حرفه‌ای می‌شوند یا صاحب شغلی متناسب با استعدادهای‌شان. آن‌هایی که سودای فوتبالیست شدن در سر می‌پرورانند اما باید منش فوتبالی لاماسیا را بپذیرند و به آن وفادار باشند. مثل چی؟
   توپ را از دست نده
مهم‌ترین مفهومی که به‌عنوان فلسفه اساسی فوتبال در ذهن شاگردان لاماسیا کاشته می‌شود، «مالکیت توپ» است؛ فلسفه‌ای که از فوتبال هلند در دهه 70میلادی و «یوهان کرایف» افسانه‌ای، فوتبالیست سرشناس و مربی سابق هلند سرچشمه می‌گیرد. «کارلس فولگرا» مدیر لاماسیا در توضیح این فلسفه می‌گوید: «مدرسه فوتبال بارسلونا همیشه دنبال بازیکنانی می‌رود که خوب فکر کنند، در لحظه تصمیم درست را بگیرند، باتکنیک باشند و چابک عمل کنند». در این طرز تفکر بازیکنان به قدرت فیزیکی بالایی نیاز ندارند. شاگردان مدرسه فوتبال بارسلونا (که در سه گروه سنی زیر 10سال، زیر 16سال و گروه B تقسیم می‌شوند) تا 16سالگی برنامه بدن سازی ندارند، تنها با توپ تمرین می‌کنند و تمرین‌های‌شان از روزی یک‌ساعت‌ونیم بیشتر نمی‌شود. بعد از این سن و اضافه شدن بدن سازی به برنامه، کار با توپ نقش اصلی را در تمرین‌ها بازی می‌کند.
 منتظر ما باش
لاماسیا ابتدا به‌عنوان یک محیط آموزشی برای پیدا کردن استعدادهای بومی شروع به کار کرد اما بعدها دامنه فعالیت‌هایش را گسترده‌تر کرد: 15مدرسه در «کاتالونیا»ی اسپانیا، 15مدرسه در سایر نقاط اسپانیا، پنج مدرسه فوتبال در مکزیک، یک آکادمی در مصر و 10مدرسه در دیگر نقاط دنیا از دیگر اقدامات بارسلونا برای گسترش فعالیت‌های استعدادیابی‌اش است. «دیداک لی» عضو هیئت‌مدیره بارسلونا و مدیر رسانه‌ای باشگاه درباره نحوه استعدادیابی این آکادمی می‌گوید: «ما در دنیا ناظرانی داریم و همه‌جا را پوشش داده‌ایم. شما قرار نیست کار خاصی انجام بدهید. اگر بازیکن خوبی باشید، ناظران ما شما را پیدا خواهند کرد. شبکه نظارت ما در این زمینه خیلی سطح بالا عمل می‌کند. به ‌نوعی شبیه به صنعت سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره است؛ آن‌ها سرتاسر دنیا را رصد می‌کنند تا بهترین استارت‌آپ‌ها را پیدا کنند، ناظران ما هم دقیقا همین کار را می‌کنند. آن‌چه برای ما مهم است، ارزش‌هایی مثل کار تیمی، تواضع و تلاش است. بازیکنانی مثل اینیستا، مسی و ژاوی با هم متفاوت‌اند اما در این ارزش‌ها با هم مشترک‌اند».  
  سخت کار کن
ورود به لاماسیا اصلا کار آسانی نیست؛ سالانه بین هشت تا ۱۰هزار نوجوان در اروپا برای راه یافتن به مدرسه فوتبال بارسلونا تلاش می‌کنند و ناظرانی از طرف آکادمی در جست‌وجوی استعدادهای فوتبالی به سرتاسر جهان اعزام می‌شوند اما فقط تعداد محدودی انتخاب می‌شوند. برای ورود به لا ماسیا قبل از هر چیز علاوه‌بر علاقه به فوتبال و توانایی بازی کردن، باید نمرات درسی خوبی داشته‌باشید. بعد باید در یک آزمون عمومی به‌نام «لا پورگا» شرکت کنید که دو روز طول می‌کشد؛ دریبل، هوشیاری، دقت بینایی، قدرت حمله و... در این آزمون سنجیده می‌شود. اگر از سد لاپورگارد شدید، می‌توانید در آزمون اصلی لاماسیا که روز بعد برگزار می‌شود، ثبت‌نام کنید. داوطلبان آزمون تحت معاینه فیزیکی قرار می‌گیرند و بعدا با آن‌ها مصاحبه می‌شود. دشواری ورود به لا ماسیا شامل هزینه هم می‌شود، این آکادمی یکی از گران‌ترین مدارس آموزش فوتبال اروپاست که هزینه سالانه آن 5‌میلیون پوند برآورد شده‌است. لا ماسیای جدید (متفاوت از بنای قدیمی که ذکرش رفت) که با هزینه 11میلیون ‌یورویی ساخته شده، یک ساختمان 6هزار متری در پنج طبقه است که علاوه‌بر کلاس‌های درس و اتاق‌هایی برای شاگردان مقیم، سالن بدن سازی، اتاق ماساژ، کتابخانه، مرکز سمعی‌وبصری، آشپزخانه، اتاق بازی و البته زمین بازی دارد. تیمی از مربیان، پزشکان آشپزها، روان‌شناسان و نظافتچی‌ها مجموعه را همراهی می‌کنند. در آکادمی بارسلونا حداکثر 210‌ شاگرد 7 تا 18‌ساله عضو هستند. تعداد کمی از این بازیکنان که بین 11 تا 13‌سال دارند، در خود لا‌ماسیا مقیم‌اند. حدود 50 بازیکن 15 تا 18‌ساله در خوابگاه‌هایی درمجاورت ورزشگاه نیوکمپ ساکن‌اند و خوش‌شانس‌های اهل بارسلونا در خانه‌های‌شان زندگی می‌کنند و دوران طلایی آموزش‌شان را بدون غم‌غربت –مشکل رایج شاگردان آکادمی- سپری می‌کنند.
 
تعدادی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های جهان دوره‌ای از زندگی‌شان شانس حضور در آکادمی بارسا را داشته‌اند
همه شاگرد زرنگ‌های بارسا

وقتی از فوتبالیست‌های قدرقدرتی مثل «بوسکتس»، «فابرگاس» و «پیکه» حرف می‌زنیم، اولین چیزی که به ذهن خیلی‌های‌مان می‌رسد، ویژگی‌های تحسین‌برانگیزی است مثل سخت‌کوشی و جاه‌طلبی. البته که حسن‌شهرت غول‌های فوتبال از مسیر دشواری به‌دست آمده‌است اما آن‌ها اغلب در این مسیر تنها نبوده‌اند و معمولا می‌شود رد آموزش اصولی و جدی را در کارنامه‌شان پی گرفت. بازیکنانی که از آن‌ها نام بردیم، آموزش‌شان را مدیون لاماسیا بوده‌اند. در بین ستاره‌های جوان‌تر دنیای فوتبال هم کسانی مثل «پابلو مارتین گاوی»، «نیکو گونزالز» و «آنسو فاتی» جزو شاگردهای بارسا به‌شمار می‌روند. در ادامه با تعدادی از دیگر مشهورترین تربیت‌یافتگان این آکادمی آشنا می‌شویم.
    مسی|بهترین جوانی که از مجموعه جوانان بارسلونا آمد و بهترین بازیکنی که تا به‌حال برای این باشگاه بازی کرده‌است، «لیونل مسی» افسانه‌ای است. لئو در سال 2001 (وقتی 14ساله بود) از باشگاه «نیوولز اولد بویز» آرژانتین که از 6سالگی در آن تمرین کرده‌ بود، به غول لالیگا پیوست. بارسلونا که متوجه شد چنین استعداد شگرفی در دستان خود دارد، پس از تشخیص کمبود هورمون رشد لیو موافقت کرد که هزینه درمان او را بپردازد. این رابطه عاشقانه بین لئو و بارسا 18سال دوام آورد و پس از آن مسی و به پاری‌سن‌ژرمن پیوست.
    ژاوی| «ژاوی هرناندز» که بزرگ‌ترین بازی‌ساز نسل خود و تجسم سبک پاس تیکی‌تاکا بود، در 10سالگی به لاماسیا پیوست. خودش درباره تجربه حضور در لاماسیا می‌گوید: «خوش‌شانس بودم که با منش بارسلونا بزرگ شدم؛ باشگاهی که ارزش حضور در یک تیم را به من آموخت». او نخستین بازی خود را برای تیم بارسلونا در 18سالگی انجام داد و تا زمان جداشدن از تیم یعنی 17سال بعد در ۷۰۰ بازی حضور داشت.
    اینیستا|«آندرس اینیستا» که در 12سالگی از «آلباسته» اسپانیا بیرون آمد، هرگز به پشت‌سر نگاه نکرد. در همان سن لاماسیا او را پذیرفت و زندگی حرفه‌ای‌اش شروع شد؛ شروعی البته دراماتیک چون خودش می‌گوید «وقتی به لاماسیا رسیدم، اندازه‌ یک سطل گریه کردم».  اینیستا اولین بازی رسمی‌اش را در 18سالگی انجام داد و با کسب 35 جام ازجمله 9 قهرمانی لالیگا و 4 لیگ قهرمانان، به پرافتخارترین فوتبالیست اسپانیایی تاریخ تبدیل شد. معروف است که قهرمانی اسپانیا در جام‌جهانی 2010 مدیون اوست.
    پویول|«کارلوس پویول» که او را به‌عنوان یک کاپیتان الهام‌بخش با سبک دفاعی سازش‌ناپذیر می‌شناسیم، در 17سالگی به لاماسیا پیوست و تمام عمر ورزشی خود را در این باشگاه سپری کرد. او در فصل  04-2003 بعد از بازنشستگی «لوئیز انریکه» به‌عنوان کاپیتان جدید باشگاه برگزیده شد. در پایان همان فصل بارسلونا به‌دلیل مشکلات مالی تصمیم به فروش چند بازیکن گرفت. منچستریونایتد از تیم‌هایی بود که خواهان کاپیتان بارسلونا شد اما این‌بار هم جواب پویول، نه بود. در سال 2006 او به‌عنوان کاپیتان توانست جام لیگ قهرمانان اروپا را بالای سر ببرد.
   گواردیولا|«یوهان کرایف» که تأثیر زیادی در سبک بازی بازیکنانی مانند ژاوی، اینیستا و سز فابرگاس داشته‌است، «پپ گواردیولا» را یکی از بهترین هافبک‌های نسل خود می‌داند. گواردیولا در 13سالگی به لاماسیا پیوست و شش سال بعد اولین بازی رسمی خود را مقابل «کادیز» انجام داد. گواردیولا پس از بازنشسته شدن از بازی حرفه‌ای به خانه اولش برگشت، عهده‌دار مربی‌گری در بارسلونای بی شد و این تیم را در فصل
 ۰۸–۲۰۰۷ قهرمان «ترسرا دیویژن» کرد.

 


کدام بازیکنان ترکیب فعلی بارسلونا از لاماسیا هستند؟
نام بازیکنان بارسلونا در فصل جاری، بیش از هر زمان دیگری برای علاقه‌مندان به لیگ اسپانیا ناآشناست! بازیکنان جوانی که بیشترشان محصولات لاماسیا هستند و تجربه بسیار کمی برای بازی در ترکیب این تیم بزرگ را دارند. بارسا در این روزهای سخت با این پشتوانه از انرژی جوانی می تواند روزهای خوبی را در آینده رقم بزند. ترکیب این روزهای بارسا و بازی های درخشان بازیکنان گمنامش بیش از هر زمانی اهمیت توجه به نسل جوان و بازیکن سالاری را مشخص می کند. متاسفانه در فوتبال ما با هزینه بازیکنان سطح پایین خارجی مثل بودیمیر، اوساگونا، نیومایر، براندائو،حاجی گرو و ... می توان یک آکادمی فوتبال مجهز ساخت و نسلی از فوتبالیست های طلایی را تربیت کرد اما مدیریت های شتاب زده و چندماهه و نبود نگاه بلند مدت باعث شده، تیم ها به خرید بازیکن با نقش پررنگ دلال بسنده کنند و از بازیکن سازی غافل شوند و درنهایت پولی که باید صرف زیر ساخت فوتبال داخلی شود به جیب بازیکنان بی کیفیت خارجی و دلال ها برود. در ادامه با تعدادی از بازیکنان جوان امسال بارسا که محصول لاماسیا هستند آشنا خواهید شد. با ذکر این توضیح که امثال نام پیکه، جوردی آلبا و بوسکتس را به دلیل سابقه زیاد ذکر نکردیم.
ایناکی پنا  دروازه‌بان    در خط دروازه بعد از تراشگن که به‌عنوان دروازه‌بان اول برای تیم خود بازی می کند و همچنین سنگربان مطمئن تیم ملی آلمان است، به نام «ایناکی پنا» 22 ساله می‌رسیم. بازیکنی که محصول لاماسیاست و آخرین بار چند هفته پیش در بازی سوپرکاپ برابر رئال مادرید به میدان رفت. او عجله‌ای برای حضور در تیم اول ندارد و این روزها با تیم اول تمرین می‌کند تا روی یادگیری و کسب تجربه تمرکزکند  و از بودن در کنار تراشگن به عنوان یکی از بهترین‌های جهان، لذت ببرد.
اریک گارسیا  دفاع راست   یکی از بازیکنان فعلی بارسلونا که این فصل بیشتر به عنوان بازیکن ذخیره به‌میدان آمده، اریک گارسیای 21 ساله است. این بازیکن محبوب گواردیولا در منچسترسیتی پس از مذاکرات زیاد باشگاه بارسلونا با مسئولان سیتی و کش‌و‌قوس‌های فراوان، سرانجام توانست به بارسلون بازگردد تا این مدافع سابق لاماسیا دوباره در کنار هم‌تیمی‌های قدیمی‌اش توپ بزند.
ریکی پویگ  هافبک  بازیکن اسپانیایی لاماسیا که فصل گذشته چلسی انگلیس برای خرید او تلاش زیادی کرد، این روزها در ترکیب ثابت تیم‌اش قرار دارد.  پویگ تنها 22 سال دارد و به نظر می‌رسد که آینده روشن‌تری در انتظارش باشد.
نیکو گونزالس  هافبک  هافبک دفاعی اسپانیایی و 20 ساله بارسا که محصول آکادمی لاماسیاست، امسال قرارداد خود را تا 2024 با این تیم تمدید کرد. از او که این روزها در ترکیب تیمش البته بیشتر به عنوان بازیکن تعویضی  توپ می زند به عنوان جانشین سرخیو بوسکتس یاد می‌شود.
گاوی  هافبک  بازیکن 17 ساله بارسلونا که به تیم ملی کشورش هم دعوت شده است، یکی دیگر از بازیکنان آبی اناری پوشان است که کارش را با حضور در لاماسیا شروع کرده است. خودش در این باره گفته: «برای من باعث افتخار است که مردی از لاماسیا هستم. من رویای بازی در نیوکمپ را داشتم و این رویا را به حقیقت تبدیل کردم.»
پدری  هافبک  بازی‌های گاوی و پدری در ترکیب بارسلونا نوید یک زوج استثنایی دیگر همچون ژاوی هرناندز و آندرس اینیستا را در خط میانی بارسا می‌دهد. این بازیکن 19 ساله که بازیکن اصلی تیم ملی اسپانیا در مسابقات یورو هم بود توسط استعدادیاب‌های لاماسیا کشف شد و حالا نوید خط میانی هیجان‌انگیزتری را برای آینده بارسلونا می‌دهد.
آنسو فاتی  مهاجم  پدیده 19 ساله بارسلونا از سال گذشته چشم ها را به خود خیره کرد و در این مدت توانست چند رکورد منحصر به فرد را ثبت کند و قرارداد خودش را تا سال 2024 با این تیم تمدید کرده است. فاتی در دومین بازی خود برای بارسلونا در مقابل اوساسونا موفق به گلزنی در دقیقه ۵۱ شد تا جوان ترین گلزن تاریخ بارسلونا لقب بگیرد.
فران خوتگلا  مهاجم  این بازیکن 22 ساله هم که 28 آذر امسال در دقیقه 19 در اولین بازی خود موفق شد گل اول خود را برای بارسا به ثمر برساند، یکی از آینده دارهای مستطیل سبز است که کار خودش را با لاماسیا شروع کرده است.
عبدالصمد ازلزولی  مهاجم  این پدیده مراکشی و 20 ساله، محصول آکادمی لاماسیاست. ژاوی به این بازیکن جوان اعتقاد زیادی دارد و این فصل در بازی‌های حساس زیادی او را به زمین فرستاده است. این ستاره جوان مسلمان در 4 سالگی مراکش را به مقصد اسپانیا ترک کرده و تقریبا در تمام رده‌های سنی لاماسیا بازی کرده و اکنون بازیکن تیم بارساست.
منابع: thesun، arioapply.com، atlaspress،
goal.com، totalfootballmag.com
 آی‌اسپرت، همشهری