بدون توقف

گروه سیاسی/ رئیس جمهور در پانزدهمین سفر استانی خود به استان گیلان سفر کرد؛ سفری که بدون تعریف دیدارهای مردمی مرسوم، معطوف به حل مشکلات متعدد اقتصادی و محیط زیستی استان و رفع کاستی‌های موجود بود. بر همین اساس بود که پس از ورود آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به فرودگاه سردارجنگل رشت، بلافاصله از شرکت صنایع پوشش ایران بازدید کرد. شرکت صنایع پوشش ایران از ۱۷ سال پیش به دنبال واگذاری بی‌ضابطه به بخش خصوصی به‌طور کامل تعطیل شده بود که در سال ۹۹ به دنبال سفر رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه روند رفع مشکلات و راه‌اندازی مجدد آن آغاز شد. آیت‌الله رئیسی در بازدید روز گذشته خود در مقام رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز از پیشرفت چشمگیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی این واحد تولیدی به عنوان نمادی از همت و پشتکار دست اندرکاران برای احیا و رونق تولید یاد و از تلاش‌ها در این زمینه قدردانی کرد. بازدید از بندر کاسپین و روند توسعه‌ای آن و نیز برخی پروژه‌های محیط زیستی از دیگر برنامه‌های روز گذشته رئیس جمهور در این سفر بود.
دولت در پی فعال کردن ظرفیت‌ها
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به فرودگاه سردارجنگل رشت، با اشاره به اینکه استان گیلان از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری گسترده‌ای برخوردار است، گفت: دولت با بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های استان گیلان در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید در استان است. رئیس جمهور با بیان اینکه استان گیلان در حوزه اقتصاد دریا، گردشگری و صنعت از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که با فعال کردن آن می‌توان مشکلات و نگرانی‌های مردم استان بویژه در حوزه بیکاری را برطرف کرد، افزود: پیش از انجام این سفر استانی، نیازمندی‌ها و مشکلات استان مورد بررسی قرار گرفته است و پیشنهادهایی برای رفع مشکلات تهیه شده که در جلسه شورای اداری استان پس از بحث و بررسی به تصویب خواهد رسید. وی ابراز امیدواری کرد اقدامات جدی که برای پیشرفت و آبادانی استان گیلان آغاز شده است، به رفع مشکلات و ارتقای سطح استان در حوزه‌های مختلف بینجامد.
بازدید از شرکت صنایع پوشش ایران


نخستین برنامه سفر رئیس جمهور پس از استقبال در فرودگاه رشت، بازدید از شرکت صنایع پوشش ایران بود که پس از سال‌ها توقف فعالیت، در چند ماه اخیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی آن در دست اجراست. آیت‌الله رئیسی در جریان بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه صنعتی، با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان محلی در جریان روند رفع مشکلات و راه‌اندازی این کارخانه قرار گرفت.
وی از پیشرفت چشمگیر عملیات نوسازی و راه‌اندازی این واحد تولیدی به عنوان نمادی از همت و پشتکار دست اندرکاران برای احیا و رونق تولید یاد و از تلاش‌ها در این زمینه قدردانی کرد. رئیس جمهور همچنین در گفت‌و‌گویی با کارکنان و کارگران شرکت صنایع پوشش ایران، از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مشکلات آنان قرار گرفت.
بازدید از مرکز کنترل ترافیک دریایی
رئیس جمهور در دیگر برنامه این سفر، از مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کاسپین بازدید کرد و از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مزیت‌های توسعه این بندر، از جمله روند احداث اسکله‌های جدید در این بندر و نیز آخرین وضعیت اتصال خط آهن چابهار به بندر کاسپین قرار گرفت. در این بازدید وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقام‌های حاضر گزارشی از مزیت‌های صادراتی و ترانزیت دریایی اسکله بندر کاسپین به رئیس جمهور ارائه کردند. آیت‌الله رئیسی همچنین از پروژه احداث خط‌ آهن قزوین- رشت- انزلی بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی در این بازدید با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط آهن شمال به جنوب اظهارکرد: تکمیل این خط‌ آهن می‌تواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینه‌های انتقال کالا را کاهش دهد. رئیس جمهور گفت: تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و می‌توان آن را یک پروژه ایرانی- منطقه‌ای نامید.
بازدید از دو طرح محیط زیستی
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به گیلان، وضعیت رودخانه گوهررود و زرجوب در مرکز شهر رشت را از نزدیک بررسی کرد.
در این بازدید رئیس سازمان محیط زیست و مسئولان شهرداری رشت گزارشی از دلایل آلودگی این رودخانه و آسیب‌های محیط زیستی ناشی از آن ارائه و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی در این رودخانه‌ها را علت اصلی آلودگی اعلام کردند. رئیس جمهور پس از این گزارش با انتقاد از وضعیت نامناسب رودخانه گوهررود و زرجوب، خواستار برنامه‌ریزی برای ساماندهی و رفع آلودگی وضعیت این رودخانه‌ها درکمترین زمان ممکن شد. وی گفت: این رودخانه می‌تواند از جلوه‌های زیبا وجاذبه‌های گردشگری باشد و مسئولان باید با همکاری مردم در این زمینه همت کنند. رئیس جمهور در جریان این بازدید در گفت‌و‌گوی چهره به چهره با ساکنان این محل مشکلات آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
ضرورت معرفی شخصیت میرزا کوچک خان به نسل جوان
پس از این بازدیدها، رئیس جمهور با حضور در گلزار شهدای رشت، بر سر مزار میرزا کوچک خان جنگلی حضور یافت و با قرائت فاتحه به مقام شامخ این مبارز شهید ادای احترام کرد. آیت‌الله رئیسی با گرامیداشت رشادت‌ها و مبارزات مجاهدانه میرزاکوچک خان در مقابل استبداد داخلی و استعمار خارجی گفت: باید رشادت‌، مبارزات و مجاهدت‌های شخصیت‌هایی مانند میرزا کوچک خان جنگلی به نسل جوان و آینده به‌‌خوبی شناسانده شود.
تغییر مدیران و بانیان وضع موجود
آیت‌الله رئیسی عصر دیروز در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف استان گیلان، بر لزوم استفاده از مدیران کارآمد، انقلابی و تحول‌خواه تأکید کرد و گفت: مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید در این عرصه حضور داشته باشند. در شرایط کنونی نیازمند مدیران انقلابی و تحول‌خواه هستیم تا روند امور را به نفع مردم و پیشرفت و تعالی کشور تغییر دهند. رئیس‌جمهور با اشاره به اشغال بخشی از سواحل از سوی دستگاه‌های اداری تأکید کرد: همه دستگاه‌های اداری در گیلان و هر استانی که دارای ساحل است باید آن مقدار از سواحل را که برخلاف مقررات اشغال کرده‌اند بسرعت به نفع مردم آزاد کنند و هیچ دستگاهی در دولت حق ندارد ساحلی را که متعلق به مردم است اشغال کند و در این رابطه باید به حدودی که قانون تعیین کرده است، برگردند.
نگاه آمایشی، مبنای رفع مشکلات
رئیس جمهور، پنجشنبه گذشته نیز در پاستور، در دیدار نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان، با بیان اینکه دولت و مجلس با همکاری می‌توانند گام‌های ماندگاری برای برطرف کردن مشکلات مناطق مختلف کشور و دغدغه‌های مردم بردارند، تأکید کرد که دولت مصمم است با اولویت سنجی و نگاه آمایشی، نسبت به تأمین نیازها و رفع مشکلات مردم مناطق مختلف کشور اقدام کند.  آیت‌الله رئیسی با اشاره به ضرورت توجه به خصوصی‌سازی حقیقی گفت: موارد مربوط به خصوصی‌سازی‌های انجام شده در سه استان چهارمحال وبختیاری، خوزستان و لرستان با مشکلات متعددی مواجه بود که مشخصاً هفت تپه از آن جمله بود که با پیگیری‌های انجام شده مشکلات آن برطرف شد. وی با تأکید براینکه خصوصی‌سازی به معنای رهاسازی ازجانب دولت نیست تأکید کرد: در روند خصوصی‌سازی‌ها ضمن احراز توانایی فردی که مجموعه‌ای تولیدی یا صنعتی به آن واگذار می‌شود، دولت خود را موظف می‌داند برای توانمندسازی بخش خصوصی نیز اقدام کند و ضمن پرهیز از تصدی‌گری، وظیفه هدایت، حمایت و نظارت از بخش خصوصی را انجام دهد.
ضرورت حمایت از کسب و کار بانوان
همچنین پنجشنبه گذشته، رئیس جمهور در دیدار اقشار مختلف بانوان کشور گفت که دولت در استفاده از استعداد‌ها، دانش و توانایی‌های بانوان فرهیخته کشور در حوزه‌های مختلف و برای پیشبرد امور دریغ نخواهد کرد. وی همچنین دسترسی بانوان به پزشک متخصص بویژه در مناطق محروم کشور را ضروری خواند و افزود : فضای مجازی باید برای فعالیت‌های علمی، کسب و کار و اشتغال عموم مردم بویژه بانوان ایمن و آسان باشد.