«مسلمان بودن» انگلیسی‌ها را آزرده می‌کند!

مسئله اسلام‌هراسی و تبعیض علیه مسلمانان در کشور‌های اروپایی از جمله انگلیس در چند سال اخیر شدت گرفته است. این مسئله حتی در سطوح حکومتی انگلیس نیز اکنون مصداق دارد. «نصرت غنی» معاون وزیر پیشین حمل‌ونقل انگلیس سوم بهمن در مصاحبه با روزنامه «ساندی‌تایمز» گفت که به‌خاطر مسلمان بودن از این مقام کنار گذاشته شده است. این مقام حزب محافظه‌کار گفته که در آن زمان یکی از اعضای ارشد این حزب در پارلمان به او گفته «مسلمان بودن او موجب احساس ناراحتی در همکارانش شده است.» غنی گفته که «اوایل سال ۲۰۲۰ و پیش از تغییرات گسترده بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در ترکیب کابینه، به من گفته شد این نگرانی وجود دارد که به حزب وفادار نبوده‌ام، زیرا به حد کافی از حزب در برابر اتهام اسلام‌هراسی دفاع نکرده‌ام.» نصرت غنی در فوریه ۲۰۲۰ از کابینه کنار گذاشته شد. وی از سال ۲۰۱۵ عضو محافظه‌کار مجلس عوام بوده و اصالت او به منطقه جامو و کشمیر بازمی‌گردد.
اتهام اسلام‌هراسی علیه حزب محافظه‌کار انگلیس در سال ۲۰۱۹، زمانی به اوج رسید که مشخص شد ۲۵ مشاور این حزب سابقه به اشتراک گذاشتن مطالب نژادپرستانه و اسلام‌ستیزانه در رسانه‌های اجتماعی داشته‌اند. این مسئله همان موقع، با واکنش نهاد‌های اسلامی انگلیس روبه‌رو شد و شورای مسلمانان انگلیس به طور رسمی درخواست کرد درباره اسلام‌هراسی در حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس تحقیق و تفحص شود. به گفته این شورا، موارد متعدد اسلام‌هراسی در حزب محافظه‌کار از جمله اقدام اسلام‌هراسانه «باب بلکمن» نماینده این حزب در مجلس عوام انگلیس، دیده شده که باید به آن‌ها واکنش نشان داده شود. باب بلکمن، نماینده حزب محافظه‌کار مدت‌هاست به صورت مداوم به اسلام‌هراسی مشغول است و او البته تنها نماینده مخالف اسلام در حزب محافظه‌کار نیست. شمار قابل‌توجهی از نامزد‌ها و نمایندگان این حزب، به ترویج گسترده اسلام‌هراسی مشغول هستند. شورای مسلمانان انگلیس در نامه خود خطاب به رئیس حزب محافظه‌کار گفته که بی‌توجهی مقامات حزب محافظه‌کار انگلیس به اسلام‌هراسی، این پیام را در بر دارد که اسلام‌هراسی در این حزب امری پذیرفته شده است. به‌رغم ادعا‌های دولت محافظه‌کار انگلیس که مدعی مخالفت با اسلام‌هراسی است، در حزب حاکم محافظه‌کار که کابینه از نمایندگان آن تشکیل شده، اسلام‌هراسی تبدیل به یک پدیده رایج شده است. طبیعتاً این رویکرد از حزب محافظه‌کار به دولت انگلیس منتقل شده و باعث اتخاذ مواضع منفی و اقدامات علیه مسلمانان می‌شود. «سلمان سید» استاد دانشگاه لیدز می‌گوید: «اسلام‌هراسی در انگلیس رو به افزایش است و علت اصلی این پدیده، تلاش مسلمانان برای ابراز وجود و نشان دادن هویت اسلامی‌شان است.» آمار‌ها و نظرسنجی‌های اخیر نشان‌دهنده تشدید دیدگاه‌های منفی در بین مردم انگلیس نسبت به مسلمانان است که البته با توجه به رویکرد‌های ضد اسلامی حزب محافظه‌کار و تبلیغات رسانه‌ای در این کشور علیه آن‌ها چندان عجیب نیست. دانشگاه بیرمنگام در انگلیس اخیراً طی گزارشی با عنوان «تعصب در قبال میز ناهارخوری: اسلام‌هراسی در بریتانیای معاصر» نگرش مردم این کشور درباره اسلام و مسلمانان را بررسی کرده که نشان می‌دهد بیش از یک‌چهارم مردم انگلیس نسبت به مسلمانان نظرات منفی دارند و افکار ضد اسلام یا مسلمانان در این کشور در میان افراد ثروتمند و تحصیلکرده نیز رایج است. افراد دارای نگرش اسلام‌ستیزانه را در انگلیس اغلب سالمندان، کارگران، مردان، طرفداران برگزیت و هواداران حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون تشکیل می‌دهند. همچنین افراد طبقه متوسط و بالا نیز علیه مسلمانان و عقاید اسلامی تعصب دارند.
همچنین تحقیقات «کمیسیون حقوق بشر اسلامی» نشان می‌دهد ۸۰ درصد مسلمانان در انگلیس می‌گویند قربانی اسلام‌هراسی شده‌اند. آمار رسمی مرکز ملی نیروی کار انگلیس نیز حاکی است که مسلمانان انگلیس اقلیتی هستند که بیشترین تبعیض شغلی در این کشور متوجه این گروه است و تبعیض نژادی در آن که مدعی هواداری از حقوق بشر و برابری حقوق اجتماعی برای شهروندان خود اعم از بومیان و مهاجران است، همچنان دیده می‌شود. طبق آمارها، شانس شغل‌یابی برای مردان مسلمان انگلیس ۷۶ درصد از بقیه مردان انگلیس کمتر است، همچنین زنان مسلمان انگلیسی ۶۵ درصد در مقایسه با دیگر زنان انگلیسی شانس کمتری برای اشتغال دارند. به طور کلی اسلام‌ستیزی در انگلیس با پرونده‌سازی علیه مسلمانان، اهانت به مقدسات اسلامی، تبلیغات منفی گسترده علیه اسلام و مسلمانان و همچنین اعمال انواع تبعیض‌ها نسبت به آن‌ها از جمله در زمینه شغلی صورت می‌گیرد. اکنون با افشاگری «نصرت غنی» معاون وزیر پیشین حمل‌ونقل انگلیس درباره دلیل برکناری‌اش مشخص شده که تبعیض علیه مسلمانان حتی در سطوح بالای حکومت این کشور نیز اعمال می‌شود.