نقش آفرینی مردم و نهاد‌های مدنی در عدالت اجتماعی

رحیم لیالی‪—‬ هر نظام سیاسی در روند تحولی خود از دو منبع نظری و کاربردی و عملی سیراب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام ارزشمدار با آموزه‌های دینی نسبت وثیقی دارد و مفهوم قسط و عدالت ورزی مسئولان یکی از مهمترین اهداف آن، قلمداد می‌شود.
با آنکه بر جایگاه قسط وعدالت در مبانی نظری اسلامی تاکید زیادی شده است و تمامی جریان‌های فکری و اجتماعی بر آن اجماع و اتفاق نظر دارند، اما اجرای عدالت فراتر از شعار به بستر‌های فرهنگی و حمایت مردمی نیاز دارد.
در یک مقایسه اجمالی در چهار دهه گذشته کشور نشان می‌دهد که هرگاه شعار و مطالبه‌ای با پشتیبانی مردم همراه شد، بازدهی جایگاه مطلوب و قابل قبولی پیدا کرده است و هرگاه مطالبه و پروژه ای از حمایت کافی مردم برخوردار نبوده است، بازدهی کاهش معناداری پیدا کرده است.
در همین چارچوب به نظر می‌رسد، نقش نهاد‌های مردمی و مدنی برای نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی اهمیت مرکزی دارد.


از این رو هر قدر نهادهای مدنی فعالیت بیشتری کنند، امکان مناسبات اجتماعی سالم و عدالت اجتماعی بیشتر خواهد شد.
یکی از این نهادهایی که در حوزه عدالت اجتماعی و مقابله با مفاسد اقتصادی فعالیت مستمری دارد، نهاد دیده‌بان شفافیت وعدالت با محوریت دکتر احمد توکلی است. در این نهاد که مدت ۵ سال افتخار حضور دارم و از نزدیک شاهد روند قانون گریزی در برخی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های وابسته و...می‌باشیم، تعدادی از دلسوزان انقلاب برای تحقق شفافیت بیشتر و ترویج قسط کوشش دارند که ان‌شاءالله دکتر نوری مدیر عامل روشنگری خواهند کرد. امیدوارم در آستانه دهه فجر ودر شرایطی که جامعه مطالبه عدالت‌ورزی را دنبال میکند، بتوانیم در این نهاد مدنی خدمت کوچکی به مردم داشته باشیم و برای این هدف از هیچ کوششی فرو گذار نیستیم.