مگر کیهان صاحب دولت است؟!

آفتاب یزد: روزنامه کیهان که برخی آن را وابسته می‌دانند و برخی دیگر حامی دولت سیزدهم، از زمان روی کار آمدن دولت جدید بار‌ها در گزارش‌ها و مقالات مختلف، برای ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه او تعیین تکلیف کرده است. نگاه از بالا به پایین این رسانه بیش از آن که حمایت‌اش از دولت را نشان بدهد، نشان‌دهنده این است که کیهان خود را صاحب دولت می‌داند و حالا با صدور بخشنامه‌های مختلف سعی دارد برای دولت خط مشی تعیین کند! کارشناسان حوزه رسانه بر این اعتقادند که کیهان دیگر از حوزه رسانه خارج شده و برای دولتی که آن را بخشی از اموال شخصی خود می‌داند تعیین تکلیف می‌کند! در حالی که رسالت یک رسانه مکتوب موضوعی غیر از این است. اگر بخواهیم عملکرد این رسانه را با چارچوب‌های روزنامه نگاری امروز بسنجیم، هیچ جای آن شباهتی به حوزه عملکرد مطبوعات ندارد. با این حال می‌توان گفت روزنامه کیهان در حالی که از آزادی بیان زیادی برخوردار است اما در هیچ شرایطی رکن چهارم دموکراسی به شمار نمی‌آید. با این حال جای بسی تامل دارد که این رسانه در بزنگاه‌های مختلف برای دولت مطبوع خود تصمیم‌گیری کرده و بخشنامه صادر می‌کند!
>تعیین تکلیف کیهان برای دولت
روز گذشته روزنامه کیهان با انتشار گزارشی نوشت: « از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، حتی یک سفیر هم جابجا نشده است. این در حالی است که برخی سفرا دوره ماموریت شان خاتمه یافته و برخی سفرا نیز نتوانستند نماینده شایسته‌ای برای نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.کندی انتصابات در دو شرکت بزرگ خودروساز نیز بارها توسط کارشناسان و صاحبنظران مورد تاکید قرار گرفته است.مردم از عملکرد خودروسازان داخلی و به خصوص دو خودروساز بزرگ کشور گلایه‌مند هستند.کندی در انتصاب مدیران عامل بانک‌ها از سوی وزارت اقتصاد نیز مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. برای نمونه، مدیر عامل یکی از بانک‌ها، از مدیران نجومی در دولت روحانی بوده که در آن مقطع برکنار شده بود. وی در دی ماه 98 در سکوت خبری در یکی از بانک‌ها در سمت مدیرعاملی منصوب شد و در دولت جدید نیز همچنان در همان جایگاه مشغول به کار است. طبق اخبار منتشر شده، در بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز همچنان مدیران ارشد دولت قبلی که کارنامه ناموفقی ارائه داده و از بانیان مشکلات اقتصادی موجود هستند، در مناصب ارشد مدیریتی حضور دارند. لازم به ذکر است که قرار نیست که نگاهی حزبی و جناحی حکمفرما باشد، بلکه مسئله اصلی اجرای شایسته سالاری و کنار زدن بانیان مشکلات موجود است.بر همین اساس صحبت از کنارگذاشتن اتوبوسی و انتصابات اتوبوسی نیست، بلکه حرف اصلی تلاش برای اصلاح ساختار و کنارگذاشتن بانیان مشکلات موجود است.» آنچه که روزنامه کیهان در گزارش مذکور بر آن تاکید دارد، این است که تمام مشکلات فعلی به دلیل کم کاری و ناکارآمدی مدیران دولت سابق و اسبق بوده است و در این میان تحریم‌ها و مشکلات ریز درشت هیچ نقشی در شرایط فعلی ندارند بنابراین دولت باید تمام مدیران سابق را تغییر دهد!
>مسبوق به سابقه است


این اولین بار نیست که روزنامه کیهان چنین نسخه‌ای برای دولت جدید می پیچد، 2 آذر ماه سال جاری این روزنامه در گزارشی نوشته بود:«در حالی که بیش از سه ماه از شروع به کار دولت انقلابی و مردمی جناب رئیسی می‌گذرد، کار بررسی صلاحیت برخی از مدیرانی که در دولت قبل به بدنه قوه اجرائیه تزریق (بخوانید تحمیل) شده‌اند و از شایستگی لازم برای حضور در مسئولیت‌های حساس برخوردار نیستند، صورت نپذیرفته است.بدیهی است که دولت از مدیران و مسئولان شایسته فراوانی برخوردار است و تعداد نالایق‌ها ‌اندک و کم‌شمارند ولی همین تعداد ‌اندک با اقدامات پلشت خود، از یک سو برای ملت و دولت مشکل می‌آفرینند و از سوی دیگر به موقعیت و شخصیت مدیران لایق فراوانی که ساختار اصلی دولت را تشکیل داده‌اند، لطمه می‌زنند.»
این رسانه در 13 مرداد ماه نیز برای ابراهیم رئیسی تعیین تکلیف کرده و نوشته بود:«اقدامات دولت جدید هر چقدر هم که مفید و کارآمد باشد اگر پیوست رسانه‌ای جامع و کاملی نداشته باشد به احتمال زیاد در منظر افکار عمومی با چالش مواجه خواهد شد. این مسئله به‌دلیل خصومت و کینه‌ورزی دشمنان نظام با عناصر انقلابی و چهره‌های ارزشی همچون آقای رئیسی قطعا مضاعف خواهد بود بنابراین شایسته است از همین آغاز فعالیت دولت سیزدهم،یک تیم حرفه‌ای رسانه‌ای انقلابی در کنار دولت باشد تا به بهترین شکل نسبت به پوشش اخبار فعالیت‌های دولت مردمی همت گمارد.» این رسانه حتی در دیماه سال جاری طی گزارشی مفصل برای تیم مذاکره‌کننده هم
تعیین تکلیف کرده بود و در بخشی از این گزارش نوشته بود:« مذاکره فقط یکی از راه‌حل‌هاست و در حد خود می‌تواند نتایجی داشته باشد و نباید همه تخم‌مرغ‌ها در سبد مذاکره گذاشته شود. چرا که آمریکا به سبب آلودگی و اعتیاد به ابزار تحریم، حاضر نیست این ابزار غیرقانونی و غیرانسانی را کنار بگذارد.»
این روزنامه 24 آبان ماه هم در سرمقاله خود ضمن توصیه‌هایی برای موفقیت دولت سیزدهم نوشته بود: از دیگر الزامات مهم، حمایت از افکار عمومی در برابر بمباران تبلیغاتی بدخواهان است. بدون فعالیت رسانه‌های روشنگر و نقّاد، ضریب خطا در تصمیمات اجرایی افزایش می‌یابد؛ اما ضمنا انحراف رسانه‌ها از این کارکرد، می‌تواند مجال تحول مصلحانه را نابود سازد.دروغ، شانتاژ، تهمت، تخریب و دادن آدرس‌های گمراه‌کننده، رسانه را تبدیل به دشنه‌ای در قبضه دشمنان می‌کند. دستگاه قضائی، دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط و مجلس، همان‌قدر که موظفند مجال فعالیت سالم را برای نقدهای رسانه‌ای فراهم کنند، وظیفه دارند راه شانتاژ، تحریف، دغل بازی و دروغ‌پراکنی و تشویش اذهان را ببندند.در اینجا هیچ دستگاه حاکمیتی حق ندارد ژست مدارا بگیرد؛ که به تعبیر سعدی «ترحّم بر پلنگ تیزدندان- ستمکاری بود بر
گوسفندان».
>خط مشی دولت را مشخص کرد
از همه این‌ها گذشته سیزدهم شهریورماه و به محض روی کار آمدن دولت سیزدهم، روزنامه کیهان درستون «یادداشت روز» «ده نکته کلیدی برای ترمیم اعتماد و امید مردم» ذکر کرد و به این طریق تقریبا می‌توان گفت خط مشی دولت سیزدهم را مشخص کرد؛ توصیه‌های ذکر شده به این منوال بود:
توصیه اول: برای امید داشتن به کسی یا چیزی، پیش از هر چیز شما باید به آن اعتماد داشته باشید. تا اعتمادی در کار نباشد، امیدی هم نیست. برای جلب اعتماد، باید شنونده خوبی بود. رفتن میان مردم و دیدن و شنیدن بی‌واسطه مشکلات آنها، راهکاری مهم و اساسی در جلب اعتماد آنها است.
توصیه دوم: همانقدر که داشتن امید واقعی برای جامعه ضرورت دارد و حیاتی است، امید واهی و خیالی نیز مخرب است. نمی‌توان هم به واقعیت امیدوار بود و هم به وهم و رویا.
توصیه سوم: به دولتی می‌توان اعتماد کرد که مقتدر باشد. دولت و دولتمردان ضعیف حتی نزد دوستان و همفکران نیز قابل اعتماد نیستند. احیای اقتدار دولت، موضوعی مهم و دارای فوریت است. این اقتدار در همه زمینه‌ها باید دیده شود.
توصیه چهارم: نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب نیز در دیدار مذکور به آن‌اشاره کردند، موضوع عمل به وعده‌ها است. هیچ چیز مثل عمل به وعده‌ها نمی‌تواند اعتماد و امید مردم را افزایش دهد. تعیین روزشمار برای تحقق وعده‌ها، راهکاری ملموس و جدی در این
مسیر است.
توصیه پنجم: یک راهکار به ظاهر ساده اما در واقع دشوار برای ترمیم اعتماد و امید جامعه، کمتر سخن گفتن مسئولان است.
توصیه ششم: نخبگان جامعه از هر قشر و صنفی نقشی مهم در روند بازسازی اعتماد و امید عمومی دارند. ارتباط واقعی و مستمر دولتمردان با نخبگان و بهره گرفتن از نظرات و تجارب آنها، یک راهکار موثر و مهم در این زمینه است. توصیه هفتم: هرقدر انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌ها و توان آنها در حوزه ماموریتی باشد، برای جامعه امیدآفرین خواهد بود و برعکس هرقدر اعطای پست‌ها براساس روابط جناحی و شخصی و دور از شاخص توانمندی باشد، به امید مردم نسبت به دولت ضربه وارد
می‌کند.
توصیه هشتم: احتمال بروز تخلف تا جای ممکن کم و کمتر شود و با متخلفان برخورد سریع و قاطع صورت گیرد.
توصیه نُهم: گاهی یک جمله کوتاه و نسنجیده در یک موقعیت خاص و بسیار محدود، اثراتی بزرگ و پردامنه برجای می‌گذارند و حتی ماندگار می‌شوند. «خودت بمال» و «همینی که هست» از جمله این مواردند. توصیه دهم: هر قدر زندگی و سلوک مدیران به زندگی عموم جامعه نزدیک‌تر باشد، مجموعه دولت برای مردم قابل اعتمادتر بوده و لاجرم امید آنها نیز افزایش می‌یابد.
از این دست موارد در خصوص روزنامه کیهان در سالهای گذشته و در بزنگاه‌های مختلف شاهد بودیم. و این اولین بار نیست که کیهان نقشی غیر از رسانه حامی را برای دولت سیزدهم ایفا می‌کند. اما سوال اینجاست که دلیل این نگاه از بالا به پائین این رسانه به دولت سیزدهم چیست؟ دولت سیزدهم تنها کسی است که می‌تواند نسبت به این سوال پاسخگو باشد.