اوکراین به نفع پکن؟


آمریکا و غرب در موضوع اوکراین و تایوان چاره‌ای جز کنار آمدن با خواست روسیه و چین ندارند
آفتاب یزد - رضا بردستانی: «ادعای ترامپ در خصوص حمله چین به تایوان پس از المپیک ۲۰۲۲» این تیتر خبری است که از میان مصاحبه‌ی «دونالد ترامپ» و «نایجل فاراژ» انتخاب شده است. آن طور که رسانه‌ها گزارش داده اند؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای ادعا کرد که پکن در سال ۲۰۲۲ و پس‌از بازی‌های المپیک زمستانی به تایوان حمله خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در اظهاراتی مدعی شد پکن در سال ۲۰۲۲ و پس از بازی‌های المپیک زمستانی به تایوان حمله خواهد کرد. ترامپ در مصاحبه‌ای با نایجل فاراژ، نماینده سابق پارلمان اروپا، از آمریکای پس از ریاست جمهوری خود سخن گفت و به قدرت کنونی چین در عرصه بین‌المللی اشاره کرد. وقتی از ترامپ درباره وضعیت کنونی آمریکا سوال شد، گفت: «فکر می‌کنم آمریکای کنونی در پایین‌ترین نقطه‌ای است که تا به حال بوده است. فکر نمی‌کنم آمریکا هرگز در چنین موقعیتی قرار داشته باشد. ما دیگر مورد احترام نیستیم.»
چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا با اشاره به دوران پس از خروج وی از سمت ریاست جمهوری و قدرت رو به رشد چین گفت: «آمریکا دیگر مورد احترام کشورها نیست.» ترامپ به دوران ریاست جمهوری خود و سیاست آمریکا در قبال چین اشاره کرد و افزود: «در آن زمان هیچ هواپیمایی بر فراز تایوان پرواز نمی‌کرد. حتی نامی از آن هم ذکر نمی‌شد. شما در زمانی که من رئیس‌جمهور بودم درباره تایوان صحبت نمی‌کردید. در آن زمان قرار نبود هیچ یک از اتفاقاتی که الان دارد میفتد، بیفتد.» ترامپ در ادامه مدعی شد که پکن به‌زودی یک حرکت نظامی در تایپه (پایتخت تایوان) انجام خواهد داد.


رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: «تا بعد از بازی‌های المپیک صبر کنید. شاید اتفاقی بیفتد.» گفتنی است که بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از ۴ تا ۲۰ فوریه (۱۵ بهمن تا ۱ اسفند) در پکن برگزار می‌شود. تنش بین چین و تایوان در ماه‌های اخیر و پس از بازدید هیئت‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا از این جزیره که پکن آن را سرزمینی جدا شده از خود می‌داند، افزایش یافته است. چین همواره جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، ولی تایوان همواره از استقلال خود دفاع می‌کند. شاهراه کلیدی دریای چین یکی از بخش‌های مورد مناقشه میان پکن و تایوان است. با این حال، پکن معتقد است اگر آمریکا دست از اختلاف‌افکنی میان چین و تایوان بردارد، اختلافات سیاسی قابل حل هستند.
> کسی ترامپ را جدی نمی‌گیرد!
علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه و روزنامه نگار باسابقه در گفتگویی تحلیلی با آفتاب یزد ضمن اشاره به ادعای عجیب و جدیداً مطرح شده از سوی رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا می‌گوید: آقای ترامپ هنوز اعلام آمادگی برای انتخابات ۲۰۲۴ نکرده است اما کمپین‌ها و تبلیغاتش را فعال کرده و دارند کار می‌کنند. پرونده او نیز هنوز در دیوان عالی کشور در جریان است و رای قطعی صادر نشده ولی، ترامپ در فضای غیر متعصب جمهوری خواه محبوبیت زیادی ندارد منت‌ها هر چقدر بایدن دچار ضعف داخلی شود و سطح محبوبیت او کاهش پیدا کند که الان سطح کاهش محبوبیت وی به حدود سی و دو سه درصد رسیده و حداقل در یک قرن گذشته کمتر چنین چیزی در آمریکا دیده شده (!) موقعیت ترامپ مقداری بهتر می‌شود و به احتمال زیاد، دیگر آقای بایدن انتخاب
نخواهد شد؛ هم به دلیل شرایط سنی و هم به دلیل‌عدم موفقیت‌های دولت او در سیاست داخلی و خارجی.
این تحلیلگر مسائل اروپا می‌افزاید: بایدن به بسیاری از وعده‌های انتخاباتی خود نتوانست عمل کند. در کنار این مسئله، دولتِ او اکنون گرفتار اوکراین است و برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است زیرا یا باید حرف خود را به کرسی بنشانند و یا در برابر روسیه باید عقب نشینی کنند و به ناتو اجازه ندهند اوکراین را به عضویت خود در آورد.
> چین در کمین تایوان و حتی هنگ کنگ!
این استاد تاریخ دانشگاه اظهار می‌دارد: الان پوتین به مرد شماره یک جهان تبدیل شده و روس‌ها در برابر آمریکا که هر روز دارد دچار ضعف می‌شود قدرتمندتر شده اند. این‌ها موضوعاتی است که زمینه را برای اظهار نظر‌ها و مانورهای سیاسی ترامپ فراهم‌تر می‌کند اما تا الان هیچ اعلامی نکرده دیروز هم گویا خانم رایس گفته آقای بایدن و خانم کامالاهریس باید استعفا دهند و رئیس مجلس نمایندگان ریاست جمهوری را بر عهده گیرد در تاریخ یکصد ساله‌ی اخیر آمریکا چنین فضایی را کمتر دیدیم و فشارها بر بایدن زیاد است بنابراین یکی از مشکلاتی که اکنون آمریکا در اوکراین گرفتارش شده باعث شده مقداری فشارش را روی چین کاهش دهد بنابراین میزان حمایتش از تایوان هم کاهش پیدا کرده اینکه ترامپ گفته ممکن است بعد از المپیک زمستانی چین دست به اقداماتی بزند مقداری باید بعید به نظر برسد زیرا استراتژی چینی‌ها اقتصادی است برخلاف روسیه که استراتژی نظامی را همیشه دنبال می‌کرده بنابراین چین نمی‌خواهد در شرایط فعلی این موقعیت اقتصادی را به هم زند و خود را وارد جنگی کند که عاقبت آن مشخص و معین نیست لذا این اظهار نظر ترامپ مثل همه اظهار نظرهای پیشینِ او خیلی متکی بر خرد سیاسی نیست یعنی خیلی قابل پیش‌بینی نیست که چین بخواهد خودش را برای تایوان اینقدر گرفتار یک جنگ سنگینی کند که با واکنش‌های شدید غربی‌ها مواجه شود. اظهار نظری است که چین خلائی که به واسطه جریان اوکراین پیش آمده از آن در مورد تایوان استفاده کند اما بعید به نظر می‌رسد که دست به چنین اقدامی زند.
> ترامپ سواد سیاسی ندارد پس مجبور است خودنمایی سیاسی کند
علی بیگدلی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به عدمِ اشراف ترامپ به سواد سیاسی خاطرنشان می‌سازد: ترامپ در سیاست خارجه‌اش خیلی موفق نبود نه در ایران موفق بود نه در کره شمالی و نه در ونزوئلا. اصولا نگاه جمهوری خواهان خیلی به بیرون از آمریکا نیست بلکه در بالا بردن سطح قدرت درونی آمریکا و ایجاد رضایت برای بخش‌هایی از جمعیت صاحب ثروت و صنایع آمریکا بیشتر فعالیت می‌کنند اینکه در مورد اتحادیه اروپا این صحبت را کرده و گفته که اروپایی‌ها به خصوص آلمانی‌ها در چنگال روسیه گرفتار هستند باید بگویم ترامپ با اتحادیه اروپا مخالف بود یکی از دلایلی که برگزیت را اجرا کرد و انگلیس را بیرون آورد به دلیل این بود که بتواند ضربه سهمگینی به اتحادیه اروپا بزند که نتیجه معکوسی به دست آورد و به جانسون هم قول داده بود ما سهمی که شما در اروپا در جهت اقتصادی دارید در جاهای دیگر برای‌تان جبران می‌کنیم و نکرد زیرا انگلستان چیزی حدود سی میلیارد دلار سالیانه درآمد بازرگانی از اتحادیه اروپا داشت. سه میلیون کارگر انگلیسی در سراسر اروپا کار می‌کردند که همه به انگلستان برگشتند و انگلستان بازار اتحادیه اروپا را از دست داد و آن قول‌هایی هم که ترامپ داده بود آن‌ها را هم عملی نکرد به همین دلیل الان جناح محافظه کار نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا به شدت دارد افول می‌کند.
> نومحافظه‌کاران در محاق آمریکا متاثر از اروپای بدون نومحافظه‌کاران
وی می‌افزاید: انتخابات آینده فرانسه بر خلاف توقعی که خانم مارین لوپن دارد به هیچ وجه به پیروزی نخواهد رسید همین طور که در خیلی از کشورها این پیروزی نومحافظه کارها از جمله در اروپا با ناکامی مواجه بوده هم در هلند هم در ایتالیا حتی در آمریکای لاتین ناموفق بود. بنابراین پیش‌بینی ما این است که انتخابات آینده فرانسه که سمبل اتحادیه اروپا است آقای مکرون دیگر انتخاب نمی‌شود و فرانسه به سمت شخص میانه می‌رود در آلمان هم همین اتفاق افتاد این موضوع می‌تواند روی فضای آمریکا هم اثر بگذارد و موقعیت را برای ترامپ مقداری ضعیف کند به همین دلیل است که تا حالا اعلام نکرده که وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شود.
بیگدلی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار می‌دارد: به طور کلی در غرب جناح محافظه کار یا نو محافظه کار ستاره‌شان در حال افول است و اروپا دارد به سمت شخص میانه حرکت می‌کند منتها اگر آقای بایدن فرد قدرتمندی بود و توانسته بود که به انتظارات جامعه آمریکا در داخل و در سیاست خارجه پاسخ مثبت دهد حتما دور دوم را پیروز می‌شد و دوره‌های بعد هم پیروزی نصیب دموکرات‌ها می‌شد بنابراین ترامپ از این لاف‌ها زیاد می‌زند که فضا را به نفع خود کند. تصور نمی‌کنم اطلاعات دقیقی داشته باشد یا سیستم‌های امنیتی اطلاعاتی به او خبری سری داده باشند.
> خلا حضور آمریکا یعنی اشغال موقت تایوان؟!
علی بیگدلی در پاسخ به این پرسش که حالا اگر چین تایوان را اشغال کرد چه رخ خواهد داد؟ می‌گوید: هیچ کاری نمی‌توانند بکنند یعنی بحث این است که بپذیرند چین هیچ گاه از سر تایوان نخواهد گذشت و اگر روزی چین، تایوان را تصرف کند غربی‌ها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند به این دلیل که نمونه‌های دیگری نیز وجود داشته؛ روسیه شبه جزیره کریمه را تصرف کرد و غرب هیچ کار نتوانست بکند الان هم در مورد اوکراین همین کار را می‌کند. روس‌ها بیش از صد هزار نیرو پشت مرزها گذاشتند هم از سمت بلاروس این کار را کردند هم از طرف شرق اوکراین و آماده هستند. این استراتژی قدیمی روس‌ها است استراتژی تهاجمی‌شان همیشه وجود داشته بنابراین اگر روسیه اوکراین را بگیرد یا اجازه ندهد اوکراین عضو ناتو شود همه‌ی اتفاقات به نفع چین خواهد بود برای اینکه اگر روسیه در منطقه اوکراین به پیروزی برسد برگ برنده‌ای در دست چینی‌ها خواهد بود که فضا را مهیا ببینند برای حمله کردن به تایوان و تایوان را بخشی از سرزمین مادری دانستن و ملحق کردن.
این تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: آمریکایی‌ها دیگر آن توانمندی‌های دهه ۶۰ و ۷۰ را ندارند به این دلیل است آمریکایی‌ها می‌گویند اگر ما خیلی منفعل جلوی روسیه کوتاه بیاییم چین هم تایوان را می‌گیرد و به همین هم ختم خواهد شد یعنی پوتین به هیچ وجه اجازه نخواهد داد اوکراین عضویت ناتو را بپذیرد و شاید این حق را هم داشته باشند.
> قوانین در سیاست بین‌الملل حق را به چین و روسیه می‌دهند
علی بیگدلی استاد تاریخ دانشگاه و روزنامه نگار با سابقه در ادامه به یک واقعیت در سیاست و حقوق بین‌الملل اشاره کرده می‌گوید: در سیاست بین‌الملل قوانینی داریم مبنی بر این که، کشورهایی که در مرزهای‌شان احساس ناامنی کنند می‌توانند دست به اقدامات نظامی بزنند بنابراین الان حرف پوتین صحبت پسندیده‌ای در جهت موازین حقوق بین‌الملل است. لذا پوتین عقب نشینی نخواهد کرد و آمریکایی‌ها هم در شرایط بسیار بسیار سختی قرار گرفته‌اند که اگر این عقب نشینی در برابر روسیه انجام شود در آینده باید منتظر حمله چین به تایوان باشند و حتی حمله چین به هنگ کنگ و حتی اجازه دخالت غربی‌ها در دریای جنوب به چین ندهند.
> برجام عصای دست بایدن
بیگدلی تاکید می‌کند: مجموعه شرایطی که الان دارد اتفاق می‌افتد به زیان آمریکا است. یکی از دلایلی که بایدن تلاش می‌کند که برجام را به سرانجام رساند می‌خواهد حداقل برگ برنده را در آمریکا داشته باشد مخصوصا در برابر کنگره و حزب جمهوری خواه. بنابراین شرایط بایدن شرایط بسیار متزلزلی است و به طور کلی شرایط آمریکا شرایط متزلزلی است اگر در دوره بعد هم جمهوری‌خواهان روی کار بیایند نمی‌توانند کاری کنند چون جامعه آمریکا آن یکپارچگی و یک دستی‌اش را در دوره ترامپ از دست داده و این نقطه ضعفی است برای ترامپ در میان آمریکایی‌ها و شرایط بسیار بسیار سختی را دنیا دارد پشت سر می‌گذارد و آمریکا دارد حتی طرفداران خودش را در خاورمیانه و دنیای عرب از دست می‌دهد.
> آمادگی جامعه جهانی برای دادن حق به چین
بیگدلی با اشاره به این که چین هیچ وقت از این حق نمی‌گذرد زیرا تایوان جزء خاک چین بوده و این را همه دنیا می‌دانند می‌افزاید: بعداز اینکه کمونیست‌ها در سال۱۹۴۹ به پیروزی رسیدند و انقلاب مائو اتفاق افتاد این دلیل نمی‌شود که این جزیره از سرزمین چین مادری جدا شود بنابراین چینی‌ها همیشه حق را برای خود قائل بوده‌اند منتها تفاوت روسیه با چین در این است که قدرت روسیه قدرت مبتنی بر نظامی‌گری است ولی قدرت چین قدرت مبتنی بر اقتصاد است و چین نمی‌خواهد این قدرت را متزلزل کند. چین اکنون کاملا حواسش به اتفاقات روسیه است اگر روسیه برنده شود فضا برای حمله و تصرف تایوان توسط چین قطعاً باز می‌شود.
> پنتاگون می‌گوید چین یک قدرت نظامی است
بیگدلی ضمن تایید قدرت نظامی چین خاطرنشان می‌سازد: اصولی بر پایه موازین روابط بین‌الملل داریم که می‌گوییم مثلا استراتژی ایران استراتژی امنیت‌سازی است که به دنبال مناطق نفوذ امنیتی می‌رود مثلا به عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌رویم که مناطق نفوذ امنیتی به وجود آوریم. نگاه به بیرون سبب شده که جمهوری اسلامی نگاه به درون را از دست بدهد و هر روز شاهد اعتراض باشد. چین قدرت نظامی دارد نمی‌تواند نداشته باشد ولی بحث بر سر استراتژی است قدرت چین اکنون اقتصادی است ولی قدرت روسیه یک قدرت صرفا نظامی‌گری است. اگر چین صاحب قدرت نظامی شود برای حمایت از قدرت اقتصادی‌اش است.
> روسیه اگر به اوکراین حمله کند چیزی را از دست نمی‌دهد؟
بیگدلی در پاسخ به این پرسش که: «روسیه اگر به اوکراین حمله کند چیزی را از دست نمی‌دهد؟» پاسخ می‌دهد بله روسیه هیچ چیزی از دست نخواهد داد ولی اگر چین به تایوان حمله کند ممکن است تزلزل در بازارهای خارجی‌اش به وجود آید. چینی‌ها متوجه این مسئله هستند و خیلی با احتیاط حرکت می‌کنند.
بیگدلی در پایان با تاکید بر این موضوع که: روس‌ها چراغ سبز چینی‌ها را گرفتند زیرا آن‌ها پیمان استراتژیک با هم دارند فلذا می‌توان گفت چینی‌ها پذیرفته‌اند خلا اقتصادی حمله نظامی را برای روس‌ها پر کنند و این یعنی وقتی می‌بینیم چینی‌ها یک کلام درباره اوکراین صحبت نمی‌کنند، چون نمی‌خواهند بازار آمریکا را هم
از دست بدهند اما روسیه روی کمک چین قطعا حساب کرده است.
وی می‌گوید: حتی اگر روسیه بازار انرژی اروپا را از دست دهد چین می‌تواند این خلا را پر کند.
> ادعای ترامپ بحثی هشداری و قابل تامل است
بیگدلی در پایان، ادعای ترامپ را یک بحث هشداری و قابل تامل دانسته می‌گوید: ترامپ به هر حال رئیس جمهور بوده و ممکن است اطلاعاتی هم داشته باشد اما باید این را هم در نظر گرفت که ترامپ خیلی شانس و موفقیتی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ ندارد و اعلام آمادگی هم نکرده البته مجمع حزب جمهوری خواه هم باید او را معرفی کند که احتمالا چنین ریسکی نکند و این یعنی او نمی‌تواند خودش اقدام کند پس تلاش می‌کند با برخی ادعاها خودنمایی سیاسی کند!