نابرابری اجتماعی

در خبرها آمده بود که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با خرید سربازی برای سربازان غایب موافقت کرده است. برای توجیه این موافقت گفته شده که در راستای امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری با خرید خدمت سربازی موافقت شده است.
در خصوص اصل موضوع سربازی و ایرادات این شیوه استفاده از بهترین سالهای زندگی جوانان بررسی‌های مختلفی صورت گرفته و پیشنهادات متفاوتی برای کارآمدی بیشتر دوره سربازی مطرح شده که در این مجال قصد پرداختن به آن را نداریم. آنچه اینک با مصوبه کمیسیون تلفیق شایسته توجه است مغفول واقع شدن عدالت اجتماعی و اثرات نامطلوبی است که در صورت تصویب نهایی این مصوبه بر نسل جوان وارد می‌شود.
فقر و محرومیت و تخصیص نابرابر منابع اقتصادی موجب گسترش و عمق شکاف طبقاتی شده و به گفته کارشناسان؛ غالب اقشار جامعه زیر خط فقر‌اند و دغدغه اکثریت خانواده‌ها تنها تامین معاش برای ادامه حق حیات است. در وضعیتی که میانگین درآمد کارگران و کارمندان و اغلب اقشار جامعه حداکثر به ۱۰۰ میلیون تومان در سال می‌رسد، پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید خدمت سربازی چگونه می‌تواند با واقعیت‌های جامعه همخوانی داشته باشد؟
جالب اینکه در این مصوبه برای علم‌آموزی و ادامه تحصیل جریمه در نظر گرفته شده و سربازان به ازای هر مدرک تحصیلی بالاتر، هزینه بیشتری باید بپردازند و اصل مصوبه نیز برای کسانی است که بر خلاف قوانین و مقررات در زمان مقرر دفترچه اخذ نکرده و سرباز غایب و فراری اند!
در خصوص احتمال اینکه بروکراسی‌های پنهان و استثنا‌های خاص در زمان اجرای این مصوبه چگونه عمل خواهد کرد در حال حاضر نمی‌توان سخنی به میان آورد. آنچه اینک مهم است قضاوت افکار عمومی و جوانان ماست که اکثریت غالب آنان خود را مغبون از این مصوبه می‌دانند. مصوبه‌ای که علاوه بر ترویج رفتارهای خلاف قانون، نهایتاً به بدبینی جوانان و کاهش مشارکت‌های اجتماعی و سلامت روحی آنان منتهی خواهد شد.