خرید سربازی منتفی شد

آفتاب یزد - گروه شبکه: بعد از واکنش‌های انتقادی بسیار و مخالفت ستاد نیروهای مسلح، کمیسیون تلفیق مصوبه خود مبنی بر خرید سربازی را لغو کرد. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در این خصوص گفت: «کمیسیون تلفیق به جای خرید خدمت سربازی تصویب کرد که مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.» البته علی یزدی خواه عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در خصوص معافیت سرباز متاهل دارای دو فرزند اعلام کرده است: «مصوبه معافیت مشمولان بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند فقط در کمیسیون تلفیق مطرح شده است که این مورد امکان دارد دوباره مورد مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح واقع شود و از لایحه بودجه حذف شود.»
گفتنی است چند روز پیش سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از موافقت این کمیسیون با خرید سربازی خبر داده بود. به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود؛ همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند. این خبر واکنش بسیاری از مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس را در برداشت و کار تا جایی پیش رفت که خیلی‌ها در فضای مجازی طرح فروش خدمت سربازی با قیمت‌های نجومی را طرحی به کام ثروتمندان و نور چشمی‌ها اعلام کرده و گفتند که ندارها جایی درمحاسبات مسئولان ندارند. برخی‌ها هم با طرح نوشته‌هایی به طرح آقازادگی قانونی پرداخته و گفته بودند که تا دیروز سربازی برای همه پسرها اجباری بود و از امروز برای پسرهایی که بابای پولدار ندارند اجباری شده است! حتی برخی‌ها گفتند آقایان مسئول کاری نکنند که لباس سربازی نماد فقر و بی‌پولی شود. علیرغم منتفی شدن این مصوبه اما همچنان واکنش‌ها به آن ادامه دارد. مثلا علی مطهری نماینده تهران در این باره نوشته است: «مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس درباره خرید خدمت سربازی آثار مخرب اجتماعی خواهد داشت. معنی آن این است که سربازی برای فقراست نه ثروتمندان. این مصوبه انسان را به یاد حکومت طبقاتی ساسانیان می‌اندازد». یا روح الله ایزدخواه دیگر نماینده تهران با ابراز شرمساری از این طرح نوشته است: «به اندازه خودم به عنوان یک نماینده، از طرح فروش خدمت سربازی، ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم. کارآمدیِ حکمرانی عادلانه، با پولی‌شدن‌های تبعیض‌آلود، حاصل نمی‌شود».
> واکنش کاربران
اما حالا مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق مبنی بر دریافت کارت معافیت رایگان مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است. آن‌ها معتقدند که کمیسیون در راستای افزایش جمعیت قدم برداشته است.


یکی از کاربران در این باره نوشته است: «بشتابید، کمیسیون تلفیق آتیش زد به مالش: خرید خدمت سربازی تصویب نشده، حذف شد. تازه تصویب هم کردند که مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. ‎طرح جدید ازدیاد جمعیت رو فکر کنم تصویب کردند تا خرید سربازی رو».
کاربر دیگری گفته است: «طرح ‎خرید سربازی منتفی شد و مجلس مصوب کرد متاهلین ۳۰ سال به بالا با ۲ فرزند از سربازی معاف بشن بالاخره یه بوی عقلانیتی از این مجلس به مشام رسید».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «همون ۸سال غیبت را درنظر بگیرید، پس تکلیف بقیه مشمولین چه خواهد شد؟ لطفا یه تصمیم درست بگیرید، بهترین راه سربازی حرفه‌ای و فروش خدمت برای مشمولین بالای هشت سال است».
کاربر دیگر نوشته: «خرید سربازی برای متاهلان دارای حداقل ۲ فرزند رایگان شد. خوب ازدواج کنید بچه دار بشید سربازی تعطیله. البته که اون زندگی از اساس بر پایه سربازی شکل گرفته».
سربازی اختیاری، راه حل مشکلات سربازی اجباری
عصرایران- رضا غبیشاوی: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس برای فروش سربازی به افراد غایب به قیمت چند صد میلیونی که خبر رسید لغو شده است، با انتقادات زیادی روبرو شد اما دوباره بحث و جدل‌ها در سطح عمومی درباره سربازی در ایران را باعث شده است. حتی اگر سربازی، مقدس باشد اما شیوه آن یعنی اجباری یا اختیاری بودن، مقدس نیست و می‌توان درباره آن بحث و گفتگو کرد و آن را تغییر داد. سربازی اجباری حدود ۱۰۰ سال قبل در کشور آغاز شده و قطعا نیازمند به روزسازی است تا از حجم مشکلات آن کم شود. به مانند همه چیز که از ۱۰۰ سال قبل تاکنون که نه یک بار، بلکه بارها تغییر کرده‌اند جز «سربازی اجباری». سربازی موضوعی صرفا تمام نظامی نیست و هم‌اکنون از نگاه بسیاری از جوانان ایران در شکل فعلی آن مورد انتقاد است. با این حال در ۳۰ سال اخیر هیچ راه‌حلی برای رفع نگرانی‌ها و انتقادات از شیوه فعلی سربازی (سربازی اجباری) انجام نشده است. تبدیل سربازی از شیوه فعلی (سربازی اجباری) به «سربازی اختیاری» می‌تواند یکی از راه حل‌ها باشد. بسیاری از جوانان مایل به سربازی نیستند و همزمان بسیاری از جوانان مایل به سربازی هستند. به ویژه اگر دوره سربازی دارای مزایای مالی (حقوق مکفی) و غیرمالی (امکان استخدام در نیروهای مسلح) باشد می‌توان پیش‌بینی کرد افرادی که مایل باشند دوره سربازی را بگذرانند بیشتر شود. در همین راستا می‌توان پیشنهاد کرد سربازی به شیوه اختیاری تبدیل شود. افرادی که مایل به سربازی باشند حقوق کافی دریافت کنند و بعد از دوره سربازی (۲ تا ۵ ساله) به عنوان نیروی نظامی یا کارمند، در نیروهای مسلح استخدام شوند. کافی است سری به واحدهای استخدام نیروهای مسلح بزنید تا متوجه شوید چه تعداد از جوانان ایران از استان‌های مختلف، علاقمند و متمایل به استخدام در نیروهای مسلح هستند. این افراد می‌توانند در ابتدا چند سالی را به عنوان سرباز فعالیت کنند و سپس در رده‌های بعدی ادامه خدمت دهند. به گفته مجلس هم اکنون حدود ۳ میلیون جوان ایرانی در ردیف افرادی هستند که از سربازی غیبت کرده اند. یعنی به عمد به سربازی نرفته‌اند و مجازات‌های مختلف آن از جمله‌عدم دریافت گذرنامه را پذیرفته‌اند و تحمل می‌کنند. این رقم بالایی است که نشان‌دهنده بخشی از مخالفان صریح با سربازی اجباری است. افرادی که به صراحت با سربازی به شیوه فعلی مخالفت می‌کنند و هزینه آن را هم در زندگی خود می‌پردازند. بخش قابل توجهی از افرادی که هم اکنون در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند نیز تنها با هدف به تاخیر انداختن سربازی، به دانشگاه رفته‌اند و نه به هدف صرف ادامه تحصیل. این آمار از مخالفان شیوه فعلی سربازی، خود باید انگیزه و عاملی برای تغییر شیوه فعلی سربازی در کشور باشد. ادامه سربازی به شیوه فعلی (سربازی اجباری) و به تبع آن، ادامه مشکلات و مسائل منفی و مواضع گلایه‌آمیز بسیاری از جوانان، فضای شایسته‌ای برای «سربازی وطن و دفاع از میهن» نیست. همچنین بخشی از نیاز نیروهای مسلح به سرباز را می‌توان از طریق فعالیت داوطلبانه دختران علاقمند به سربازی رفع کرد. به این شکل که در فعالیت‌های ساده و معمولی و غیرتخصصی مثل کارهای اداری - دفتری یا فعالیت‌های تخصصی مثل بهداشتی و درمانی در برخی مراکز نیروهای مسلح مانند بیمارستان‌ها می‌توان از دختران علاقمند به سربازی استفاده کرد.