«ابتکار» ظرفیت‌های ساخت میلیونی مسکن در کشور را بررسی کرد مسکن چینی یا ایرانی؟

کیمیا نجفی
یک کارشناس بازار مسکن با اشاره به استفاده از شرکت‌های خارجی برای ساخت و ساز مسکن گفت: بحث استفاده از ظرفیت خارجی برای اجرای برنامه‌های دولت در راستای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زمانی خوب خواهد بود که ما از ظرفیت سرمایه‌گذاری آنها و همچنین دانش و تکنولوژی کشورهای خارجی در حوزه مسکن استفاده کنیم.
ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم است، طرحی که مورد استقبال اکثر خانوارها و کارشناسان قرار گرفت. به گفته کارشناسان این حوزه با ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال ما شاهد اتفاقات مثبتی در بازار مسکن خواهیم بود. اما در میان نظرات مثبت و امیدوارکننده درخصوص افزایش ساخت مسکن، خبرهای ضدونقیض از آمدن سازندگان مسکن چینی به گوش رسید که واکنش‌هایی را به همراه داشت.
محمد طبیبیان، یکی از منتقدانی بود که ورود چینی‌ها به بازار ساخت مسکن را به زیان بازار می‌دانست. این اقتصاددان در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «ایران سابقه چند هزار ساله در امر معماری و ساختمان دارد و دانش فنی مناسب و کار سازی در سطح وسیع در قالب شرکت‌ها و سازندگان منفرد وجود دارد، ورود چینی‌ها این بنیه را به شدت تضعیف و تخریب می‌کند. همان معامله‌ای که واردات منسوجات ترکیه‌ای با صنعت نساجی کشور در چند دولت گذشته انجام داد، و این صنعت را به فنا برد، بر سر فن آوری بومی ساخت و ساز خواهد آمد.»


احتمال ورود چینی‌ها به کشور برای ساخت مسکن
موضوع احتمال ورود چینی‌ها به بازار ساخت‌وساز با اماواگرهای بسیاری همراه بود. به دنبال مطرح شدن حضور چینی‌ها برای ساخت مسکن در ایران توسط یکی از نمایندگان مجلس که البته بعدا تکذیب شد، معاون وزیر راه و شهرسازی صراحتا مذاکره با چینی‌ها در ایران را تایید کرد و گفته که آنها قرار است تکنولوژی وارد کنند نه اینکه بسازند. حالا با توجه به آخرین اخبار به نظر می‌رسد که این مسئله با جدیت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است. علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست روز گذشته درباره استفاده از چین برای تولید مسکن در ایران گفته است: «ما اعتقاد داریم مسکن باید با استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی اجرا شود. به مجموعه‌های شرکت‌های ساختمانی معتبر پیام دادم که نگاه ما فعالیت سازندگان داخلی است ولی نکته حائزاهمیت این است که باید ظرفیت رقابتی برای کیفیت و تکنولوژی ساخت داشته باشیم. در این رابطه باید از فناوری‌های جدید استفاده کنیم. اولویت ما با سازندگان داخلی است ولی برای انتقال دانش و کسب تجربه از ظرفیت‌های صنعتی‌سازی دنیا با شرکت‌های خارجی از چین و ترکیه مذاکراتی داشته‌ایم که اعلام آمادگی کرده‌اند.»
طرح ساخت 4 میلیون واحد، طرحی جذاب است
محمود فاطمی‌عقدا با اشاره به صحبت‌های اخیر درخصوص استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای ساخت و ساز و همچنین مذاکره با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش و کسب تجربه از ظرفیت‌های صنعتی‌سازی دنیا به «ابتکار» گفت: بحث استفاده از ظرفیت خارجی برای اجرای برنامه‌های دولت در راستای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی زمانی خوب خواهد بود که ما از ظرفیت سرمایه‌گذاری آنها و همچنین دانش و تکنولوژی کشورهای خارجی در حوزه مسکن استفاده کنیم.
وی افزود: پروژه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار جذاب بوده و اگر کشورهای خارجی در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند و همچنین دانش و تجربیات خود را به کشورمان انتقال دهند قطعا اتفاق خوبی برای ما خواهد بود. اما اگر شرکت‌های چینی بخواهند به کشور ما بیایند و صفر تا ۱۰۰ پروژه را در دست بگیرند، در آن زمان پذیرفتن صفر تا صد روند ساخت توسط شرکت‌های چینی قطعاً به نفع اقتصاد کشورما نخواهد بود. اما همانطور که اشاره کردم استفاده از ظرفیت‌های فناوری و سرمایه‌های مستقیم آنها می‌تواند آثار مثبتی را در این پروژه به همراه داشته باشد. این کارشناس بازار مسکن با اشاره به توان بالای داخلی کشور برای ساخت‌وساز ادامه داد: واقعیت این است که ایران در حوزه ساخت و ساز کشوری است با ظرفیت‌های بسیار بالا. این در حالی است که فناوری‌های جدید را در اختیار داریم و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه انجام شده است.
ایران ظرفیت‌های بالایی برای ساخت‌وساز دارد
فاطمی‌عقدا در پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی اول باید به ظرفیت‌های موجود در کشور توجه کند و پس از آن به فکر ورود فناوری از کشورهای دیگر به این حوزه باشد. من معتقدم تکنولوژی‌هایی که داریم جوابگویی اجرای طرح‌های مختلفی در حوزه مسکن است.
وی افزود: دولت فرصت مناسبی برای ساخت مسکن دارد، زمینه‌سازی‌های لازم را انجام داده و ظرفیت‌های فراوانی در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند طرح ساخت چهار میلیون مسکن را انجام دهد.
این کارشناس بازار مسکن بار دیگر تاکید کرد: اگر قرار باشد ورود شرکت‌های خارجی به معنی در دست گرفتن صفر تا صد ساخت مسکن باشد پیامدهای منفی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت و مسئله اشتغال را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند.
وی در پایان گفت: تشکل‌های زیادی در بخش خصوصی داریم که برای ساخت و ساز توانایی بسیار بالایی دارند که به راحتی می‌توانند نیاز ساخت و ساز را پاسخ دهند.
سایر اخبار این روزنامه
دستورهای رئیس قوه قضائیه پیرامون اعمال «ماده ۴۷۷» صدور مکرر آرای خلاف بیّن شرع توسط برخی قضات غیرقابل پذیرش است جلال خوش‌چهره اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی برجام در خانِ هفتم؛ چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چند گام تا رسیدن به توافق نشست خبری چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد وعده تامین امنیت بیشتر در تئاتر شهر چه اقداماتی در این وضعیت ضروری است؟ خطر تکرار تجربه‌های تلخ کرونایی خطیب‌زاده در نشست خبری: رسیدن به توافق نیاز به تصمیم طرف‌های مقابل دارد بیم جنگ بر سر اوکراین تمرین نظامی شهروندان اوکراین برای مقابله با حمله احتمالی روسیه «ابتکار» ظرفیت‌های ساخت میلیونی مسکن در کشور را بررسی کرد مسکن چینی یا ایرانی؟ در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت حضور رهبر انقلاب در مرقد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به توصیه ستاد ملی کرونا جلسات علنی مجلس لغو شد با دستور مقام قضایی انجام شد ترخیص محموله‌های دو کشتی پس از چهار ماه بلاتکلیفی روی آب