ممنوعيت عرضه بدون نسخه اقلام پيشگيري از بارداري به داروخانه‌ها

گروه اجتماعي| مدير كل امور داروي سازمان غذا و دارو طي بخشنامه‌اي به معاونان داروي دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي كشور، تبصره ماده 51 قانون جواني جمعيت مصوب مجلس درباره ممنوعيت عرضه بدون نسخه اقلام پيشگيري از بارداري در داروخانه‌هاي سراسر كشور و همچنين توقف عرضه رايگان يا يارانه‌اي اين اقلام در مراكز بهداشت را ابلاغ كرد. بنا به اعلام «فانا» و به استناد جزييات اين بخشنامه كه روز 10 بهمن‌ماه با امضاي حميدرضا اينانلو؛ مديركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو ابلاغ شده، آمده است: «به پيوست نامه 3 بهمن 1400 معاون توسعه مديريت و منابع به همراه ضمايم در خصوص لزوم اجراي ماده 51 قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت ارسال مي‌گردد. ضروري است مراتب فوق جهت اجرا به كليه شركت‌هاي توزيع و داروخانه‌هاي تحت پوشش به شرح موارد مندرج در نامه مذكور ابلاغ گردد.
ماده 51: هرگونه توزيع رايگان يا يارانه‌اي اقلام مرتبط با پيشگيري از بارداري و كار گذاشتن اقلام پيشگيري، تشويق به استفاده از آنها در شبكه بهداشتي- درماني وابسته به دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي ممنوع مي‌باشد. 
تبصره: هر گونه ارايه داروهاي جلوگيري از بارداري در داروخانه‌هاي سراسر كشور و شبكه بهداشت و كار گذاشتن اقلام پيشگيري بايد با تجويز پزشك باشد.»
ابلاغ اين بخشنامه در حالي است كه از نيمه دوم سال گذشته و با دستور وزير بهداشت و رييس وقت سازمان غذا و دارو، توزيع رايگان و يارانه‌اي اقلام پيشگيري از بارداري در خانه‌هاي بهداشت روستايي و مراكز بهداشت منطقه‌اي سراسر كشور به‌طور غيرمستقيم و با ابلاغ شفاهي، ممنوع و متوقف شده بود.