ادامه روند صعودی پیک ششم با شناسایی 35 هزار بیمار جدید و فوت 50 هموطن

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت کرونا در کشور را اعلام کرد.
به گزارش وبدا، در این اطلاعیه آمده است:
«تا‌کنون ۶۰ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۱۹۳ نفر دُز دوم و ۱۷ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۲ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۳۰۵ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۵۲۳ هزار و ۱۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 11 تا ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵ هزار و ۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار


و ۷۴۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۲۴۴ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت، ۵۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۵۰۴ نفر رسید.
خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون ۱۱۰ هزار
و ۶۱۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
یک هزار و ۷۰۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تا کنون ۴۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۶۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»
تعداد مناطق قرمز کرونایی
به 42 شهر افزایش یافت
اما آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور که دیروز اعلام شد، نشان می‌دهد که تهران، مشهد و هشت مرکز استان دیگر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. بر طبق آخرین آمار، ۴۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۴۲ شهر نارنجی، ۲۳۰ شهر زرد و ۳۴ شهر هم در وضعیت آبی قرار دارند. پیش از این ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند.
افزایش بی‌سابقه‌ سهم نوزادان و کودکان
از موارد بستری
بنا بر اعلام اپلیکیشن ماسک وابسته به وزارت بهداشت، سرعت افزایش بستری در ابتدای موج ششم بی‌سابقه است. سرعت بالای انتقال امیکرون، کاهش استفاده از ماسک و مراقبت‌های بهداشتی، عدم پوشش کافی نوبت سوم واکسن، باز بودن تالار‌ها و رستوران‌ها، تجمع در محیط‌های بسته از جمله کنسرت و سینما، کلاس‌های حضوری و خوابگاه‌ها، فقدان تهویه در حمل‌ونقل عمومی به خصوص مترو، اتوبوس و قطار، و دورهمی‌های خانوادگی از مهم‌ترین دلایل افزایش ناگهانی آمار بستری است.
همچنین سهم نوزادان و کودکان از موارد بستری به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
توصیه کمیته علمی کرونا برای اعمال دو هفته‌ای محدودیت‌های اجتماعی در کشور
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به شیوع گسترده اُمیکرون در کشور، گفت: باتوجه به شیوع گسترده اُمیکرون که باعث تبدیل رنگ تعدادی از شهرهای کشور به قرمز و نارنجی شده، توصیه و مصوبه مورد اجماع اعضای کمیته علمی کرونا در جلسه روز دوشنبه این بود که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود که این محدودیت‌ها می‌تواند در مجامعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، مجموعه‌های ورزشی و... که تعداد زیادی افراد در آن حضور دارند، اجرایی شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون، توصیه ما این است که همه افرادی که از منزل خارج می‌شوند، حتما از ماسک استفاده کنند و ماسک به طور درست و کامل دهان و بینی را بپوشاند. توصیه می‌شود که تمامی مجامع و محل‌هایی که افراد زیادی رفت و آمد دارند، استفاده از ماسک باید الزامی باشد و اگر فردی فاقد ماسک است، به صورت رایگان در اختیار او قرار گیرد؛ چراکه استفاده از ماسک در کاهش سرایت زایی بیماری، تاثیر بسیار زیادی دارد.
حداکثر تا شنبه آینده محدودیت‌های جدید
اعلام خواهد شد
معاون درمان ستاد مبارزه با کرونای کلانشهر تهران با تأکید براینکه آن چیزی که مشخص است بازگشت محدودیت‌های اجتماعی است، گفت: توصیه‌های علمی به ستاد هم این است که ما محدودیت دو هفته‌ای را مجددا در فعالیت‌های اجتماعی داشته باشیم، چراکه برگزاری نشست‌ها، گردهمایی‌ها و هر نوع مراسم در این شرایط بسیار خطرناک است. بر این اساس ستاد ملی در جلسه روز شنبه این مسئله را به ستادهای استانی تفویض کردند و احتمالا به شکل فوق‌العاده‌ای مطلب بررسی و اعلام شده و حداکثر تا شنبه آینده محدودیت‌های جدید اعلام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، نادر توکلی در برنامه «طبیب» در پاسخ به این سؤال که اگر علائم امیکرون ضعیف است چرا باید از آن بترسیم، یادآور شد: نمی‌توانیم صد درصد بگوئیم که بیماری سبکی است به ویژه اینکه در گروه‌های پرخطر و ریسک‌پذیر می‌تواند خطرناک هم باشد یکی از این گروه‌ها افرادی هستند که واکسینه نشدند، در واقع درست است که تابلوی این بیماری نیز علائمی همچون آنفولانزا دارد و در حال حاضر هم عموم بیماران با همین چهار علامت اصلی از جمله آبریزش بینی، گلو درد، سرفه و تب مراجعه می‌کنند اما وقتی درگیری زیاد شود در برخی از افراد احتمال عارضه‌دار شدن و درگیری ریوی بیشتر است.
توکلی با تأکید براینکه در این صورت آمار بستری‌ها هم بالاتر می‌رود و این همان اتفاقی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم، اظهارداشت: آمار دیروز ما بالای ۱۰ هزار مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها را نشان می‌دهد و عموما از هر ۳۰ مراجعه یک نفر بستری می‌شود.
اُمیکرون بچه‌ها را
به شدت درگیر می‌کند
وی همچنین به ویژگی‌های مشخص اومیکرون اشاره و عنوان کرد: ویژگی مشخص این گونه کرونا درگیر کردن گروه‌های سنی پائین‌تر است به نحوی که ۲۳ درصد بستری‌های ما زیر ۱۰ سال هستند، اومیکرون بچه‌ها را به شدت درگیر می‌کند و اینکه ما واکسیناسیون زیر ۱۲ سال را انجام ندادیم ریسک بیماری را بالاتر می‌برد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این بیماری در بچه‌ها علائم بسیار شدیدی از جمله استفراغ‌های فوق‌العاده شدید و عدم تحمل خوراکی‌ها را دارد به دلیل اینکه راه‌های هوایی فوقانی را درگیر می‌کند، همچنین علائم انسدادی، سرفه‌های شدید، خروسک‌های مقاوم به درمان هم دارد که کار عموما به بستری می‌کشد، البته درگیری ریه در بچه‌ها خیلی کمتر است و موضوع دیگر پخش شدید بیماری توسط کودکان است به شکلی که عموما تمام خانواده درگیر می‌شوند.
توکلی یادآور شد: نکته دیگر این است که دوره قرنطینه اومیکرون حدود پنج روز است و الزامی هم به دادن تست وجود ندارد، در عین حال توصیه به استفاده از دو ماسک یا ماسک‌های فیلتردار را در امیکرون داریم، چراکه اگر افراد زیر یک سقف باشند زیر یک ساعت قطعا بیماری به همه منتقل خواهد شد و چیزی که در این دوران بسیار مهم است تغذیه خوب و به ویژه استفاده از ترکیبات ویتامینی است، ضمن اینکه در این دوره باید خیلی مراقب کودکان باشیم.
۹۰ درصد جمعیت هدف کشور
یک دُز واکسن علیه کرونا را تزریق کردند
وزیر بهداشت، گفت: ۹۰ درصد جمعیت هدف کشور یک دز، حدود ۸۱ درصد ۲ دز و ۲۵ درصد نیز دز سوم واکسن علیه کرونا را تزریق کردند.
به گزارش وبدا، بهرام عین اللهی در دیدار با حسن محمد عباس سفیر لبنان در ایران افزود: ایران توانسته با ۶ مرکز تولیدی واکسن کرونا با پلتفرم‌های مختلف، گام‌هایی را در مقابله با کرونا بردارد.
وی اظهارداشت: با تسریع و گسترش پوشش واکسیناسیون در ماه‌های اخیر، میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران علی‌رغم وسعت درگیری با اُمیکرون در کشور و ایجاد موج ششم بیماری اما روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است.
سایر اخبار این روزنامه
آیت‌الله صافی گلپایگانی از استوانه‌های حوزه علمیه قم‌ و امین امام خمینی(ره) بود بی‌اعتنایی غرب‌گرایان به اقتصاد مقاومتی راز افول اقتصاد در دهه 90 خواب‌های آشفته با فاکتورهایی به نام مردم (یادداشت روز) اخبار ویژه صهیونیست‌ها به دنبال مهاجرت معکوس هاآرتص: اسرائیل دیگر جای زندگی‌کردن نیست ادامه روند صعودی پیک ششم با شناسایی 35 هزار بیمار جدید و فوت 50 هموطن نفتکش ایرانی بی‌اعتنا به تحریم‌های آمریکا با 2 میلیون بشکه‌ میعانات گازی به ونزوئلا رسید خروج شرکت‌های خارجی از دوبی و ابوظبی یکی پس از دیگری قاضی‌زاده ‌هاشمی دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما شد فیلم‌های اجتماعی ورای ساختار غیرحرفه‌ای و نگاه سطحی برخی افراد معلمان را تحریک می‌کنند که سر کلاس نروند از برخورد حرفه‌ای‌ها تا تسامح خودی‌ها! (نکته ورزشی) بازداشت نماینده آیت‌الله سیستانی در عربستان توسط رژیم آل‌سعود بی‌اعتنایی غرب‌گرایان به اقتصاد مقاومتی راز افول اقتصاد در دهه 90 بی‌اعتنایی غرب‌گرایان به اقتصاد مقاومتی راز افول اقتصاد در دهه 90