شکوه و اقتدار

گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال ایران در حالی از ساعت 18 دیروز در هشتمین بازی‌اش در مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف امارات رفت که پنجشنبه گذشته با تحمیل شکست به عراق، صعود به جام جهانی 2022 قطر را قطعی کرده بود. دراگان اسکوچیچ در این بازی از امیر عابدزاده، صادق محرمی، میلاد محمدی، محمد حسین کنعانی‌زادگان، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، وحید امیری و مهدی طارمی استفاده کرد و همان‌طور که در نشست خبری پیش از بازی گفته بود، ترکیب اصلی‌اش را به میدان فرستاد. نکته حائز اهمیت اینکه در غیاب شجاع خلیل‌زاده که از این بازی محروم بود، اسکوچیچ بازهم از سیاوش یزدانی استفاده نکرد. ضمن اینکه فرشاد فرجی دیگر مدافع وسط حاضر در اردوی تیم ملی هم از لیست 18 نفره این بازی خط خورد. در این شرایط نورافکن به دفاع وسط رفت و محمدی هم که به ترکیب اضافه شده بود، در دفاع چپ بازی کرد. در هر حال بازی با سوت داور عمانی آغاز شد و تیم ملی ایران در دقایق ابتدایی، توپ و میدان را بیشتر در اختیار داشت. شاگردان اسکوچیچ که نفوذ از عمق دفاع امارات را در دستور کار داشتند، نتوانستد در حملاتشان دروازه امارات را باز کنند و هر بار نقشه‌های بازیکنان ایران نیمه‌کاره باقی می‌ماند. یکی از خطرناک‌ترین موقعیت‌های ایران در دقیقه ۳۲ شکل گرفت؛ جایی که توپ سرگردان در داخل محوطه جریمه امارات به جهانبخش رسید و او شوتش را به زاویه مخالف زد و طارمی هم که خودش را به سمت توپ پرتاب کرده بود، یک قدم کم آورد و نتوانست دروازه میهمان را باز کند. در حالی که نیمه اول رو به پایان بود، جهانبخش دقیقه 44 ارسال دقیقی روی دروازه داشت که با ضربه سر قلی‌زاده همراه شد اما ضربه او به تیر خورد و در برگشت طارمی با ضربه‌ای دقیق توپ را به تور دروازه اماراتی‌ها رساند تا ایران از حریف خود پیش بیفتد. گفتنی است طارمی بیست و هشتمین گل ملی خود را در پنجاه و هفتمین بازی‌اش به ثمر رساند. نیمه نخست در شرایطی با برتری یوزها به پایان رسید که عزت‌اللهی و محرمی از احمد ابوبکر سعید الکاف داور عمانی کارت زرد گرفتند و بازی بعد مقابل کره‌جنوبی را از دست دادند.
آغاز نیمه دوم با اتفاق مهمی همراه شد و محرمی با دریافت کارت زرد دوم در دقیقه 49، از زمین اخراج شد تا تیم ملی 10 نفره به بازی ادامه دهد. دقیقه 55 اولین تعویض ایران انجام شد و صالح حردانی به جای قدوس به میدان رفت تا در دفاع راست بازی کند. در شرایطی که اماراتی‌ها با یک یار بیشتر امیدوار به جبران گل خورده بودند، شوت ناگهانی طحنون الزعابی در دقیقه 58 را عابدزاده راهی کرنر کرد. دقیقه 60 طارمی روی ارسال جهانبخش و در دهانه دروازه صاحب موقعیت شد ولی ضربه او از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه 62 دومین تعویض ایران انجام شد و احمد نوراللهی به جای عزت اللهی وارد میدان شد تا در روز تولدش بیست و یکمین بازی ملی‌اش را تجربه کند. دقیقه 72 جهانبخش با شوتی قدرتمند از پشت محوطه جریمه دروازه میهمان را هدف گرفت ولی علی خصیف دروازه‌بان امارات با واکنشی بموقع توپ را راهی کرنر کرد. دقیقه 73 هم نورافکن با ضربه سر، دروازه امارات را تهدید کرد که خصیف این ضربه را هم راهی کرنر کرد. دقیقه 83 سیاوش یزدانی به جای محمدی به میدان آمد تا نخستین بازی ملی‌اش را تجربه کند. امارات در ادامه مسابقه هم کاری از پیش نبرد تا این بازی با همان نتیجه 1-0 به پایان برسد و تیم ملی با 22 امتیاز جایگاهش را در صدر جدول تثبیت کند. بدین ترتیب شکوه و اقتدار تیم ملی فوتبال ایران با وجود قطعی بودن صعود به جام جهانی ادامه یافت و اسکوچیچ به آمار خیره کننده 14 برد و یک مساوی از 15 بازی که روی نیمکت ایران نشسته، دست یافت. در این بازی ها، تیم ملی 37 گل زده و 4 گل دریافت کرده است.
گفتنی است در پایان این بازی، طارمی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب و معرفی شد.
 کره جنوبی هم به جام جهانی صعود کرد


در سایر دیدارهای گروه A که دیروز برگزار شد، سوریه میزبان کره جنوبی بود و 2-0 بازی را واگذار کرد تا کره جنوبی 20 امتیازی شود و به جام جهانی 2022 صعود کند. ضمن اینکه بازی لبنان و عراق نیز 1-1 مساوی شد. گفتنی است در دیدارهای گروه B آسیا، ژاپن در دیداری حساس 2-0 عربستان را برد و ویتنام هم 3-1 چین را از پیش رو برداشت. در این گروه عربستان با 19 امتیاز اول جدول است و ژاپن با 18 امتیاز در رده دوم قرار دارد.