صدا و سیما و نیرو‌های مسلح به موج آزادسازی ساحل پیوستند

آزادسازی سواحل در حال تبدیل شدن به یک نهضت فراگیر است. پس از ورود رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه به احیای حریم قانونی دریا‌ها و رودخانه‌ها، حالا رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و رئیس صداوسیما هم دستور آزادسازی سواحل را صادر کرده‌اند. یکی از نتایج هم‌صدایی در قوای حاکمیتی، هم‌افزایی در پیشبرد برنامه‌های نافع به حال مردم و اصلاح سریع روند‌های ناصواب مدیریتی است. حالا دیگر، چون همه پای کار آمده‌اند، بناست سواحل در مسیر ر‌هایی دچار سنگ‌اندازی‌های این و آن دستگاه نشوند. البته اگر در ادامه این روند خوشایند و اعتمادزا، پس از اتمام ضرب‌الاجل‌های تعیین شده و پیگیری‌های میدانی و رسانه‌ایِ همه‌جانبه، وعده‌ها محقق نشود یا با ترفند‌های جدید سواحل محصور و دور از دسترس باقی بمانند، بدبینی بیشتر از قبل بازخواهد گشت.
رئیس‌جمهور در سفر به گیلان همه دستگاه‌های دولتی را ملزم کرد بنا‌های خود را تا حریم قانونی ۶۰ متری از سواحل عقب بنشانند. در ادامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم برای این آزادسازی ضرب‌الاجل ۲۰ روزه تعیین کرد. پلاژ متعلق به سازمان بهزیستی در بابلسر به عنوان اولین مجتمع دولتی که حریم قانونی را رعایت نکرده بود، تخریب شد. یک روز بعد معاون اجرایی رئیس‌جمهور به همراه نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها به شمال رفت تا از نزدیک روند اجرایی شدن دستور رئیس‌جمهور را پیگیری کند.
پیش از این‌ها هم رئیس قوه قضائیه دستور تخریب مجتمع متعلق به این قوه در حریم رودخانه چالوس را صادر کرده بود و این مجتمع هم تخریب شد. حالا خبر رسیده که هم رئیس سازمان صداوسیما و هم رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به زیرمجموعه‌های خود دستور عقب‌نشینی از سواحل را داده‌اند.
تیم بازرسی ستاد کل برای تسهیل عقب‌نشینی از سواحل


به گزارش مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل، در راستای ساماندهی اراضی ساحلی دریای خزر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تشکیل تیم بازرسی دستور صریحی مبنی بر عقب نشینی از ساحل اماکنی که کاربری نظامی، دفاعی و امنیتی در نیرو‌های مسلح ندارد، صادر کرد.
همچنین مقرر شده است در اسرع وقت سازمان‌های نیرو‌های مسلح (ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرماندهی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح) به جز اماکن نظامی، دفاعی و امنیتی که برابر ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه و مصوب هیئت وزیران مستثنا گردیده‌اند از بقیه اماکن و مراکز به میزان ۶۰ متر از ساحل دریا عقب نشینی کنند.
بسیاری از ساحل‌خواری‌ها مربوط به دولت نیست. به دلیل رویه‌های ناصواب مدیریتی قبلی، نهاد‌های غیردولتی هم به سواحل دست‌اندازی‌هایی داشته‌اند. صداوسیما یکی از این ارگان‌ها است که رئیس آن دو شنبه شب دستور آزادسازی یکی از بزرگ‌ترین تصرفات در حریم دریا را صادر کرد.
صداوسیما هم عقب نشست
در اجرای مصوبه آزاد‌سازی سواحل، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما هم دستور رها‌سازی ساحل مجتمع زیباکنار را که متعلق به صداوسیما است، صادر کرد.
مجتمع زیبا کنار که به شهر ۲ هزار نفری صداوسیما در ساحل دریای خزر مشهور شده است، برای ورود مردم عادی بسته بوده و دارای چندین هتل لوکس، مراکز تفریحی تجاری، استخر‌های سرپوشیده، سالن‌های اجتماع، چندین رستوران و پارکینگ، زمین‌های فوتبال و والیبال، مرداب و جزیره است. آن طور که پیمان جبلی خبر داده است، تصرفات غیرقانونی در این مجتمع هم زدوده خواهد شد.
مدیریت جدید صداوسیما از همان ابتدای ورود رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهور به ماجرای ساحل‌خواری‌ها، با بسیج ظرفیت رسانه ملی، پیشبرد این اقدام قوای حاکمیتی را تسهیل کرد. گزارش‌های میدانی و پیگیری‌های خوب صداوسیما در تبدیل کردن آزادسازی سواحل به یک نهضت فراگیر بین قوای حاکمیتی نقش بسزایی داشت.
پاشنه آشیل کار خوب رهاسازی سواحل
بهترین ناظر برای تحقق‌سنجیِ وعده‌های دولتی و غیردولتی، مردم هستند. همانطور که اکنون مشاهدات میدانی مسافران شمال ثابت می‌کند سواحل در قرق نهاد‌های دولتی و غیردولتی است، پس از اتمام آزادسازی سواحل هم همین مردم هستند که بر تحقق وعده‌ها و راستی‌آزمایی ضرب‌الاجل‌ها صحه خواهند گذاشت، یا نمایشی بودن آن را اعلام خواهند کرد.
همان طور که راه‌های تخریب بنا‌های غیرمجاز و عقب نشاندن متصرفان از سواحل زیاد است، مسیر‌های دور زدن قوانین و به حاشیه راندن دستور رؤسای قوا، صداوسیما و ستاد کل نیرو‌های مسلح هم کم نیست. باز کردن ظاهری مسیر دریا، اما مسدود کردن عملی آن با رویاندن گیاه، گذاشتن بتن‌های سیمانی و ترفند‌هایی از این دست می‌تواند اقدام خوب قوای حاکمیتی را به ضد خود تبدیل کند. نظارت مستمر، ارائه گزارش منظم و برخورد بدون اغماض با مستنکفان می‌تواند در عین آزادسازی واقعی سواحل و اجرای درست یک قانونِ فراموش شده، اعتماد مردم را هم افزایش دهد؛ سرمایه‌ای که به راحتی به دست نمی‌آید، ولی به آسانی از دست می‌رود.